Пољски Abrams тенкови морају у САД на ремонт! Главобоља за Варшаву

Пољска, која је у последњих неколико година изградили једну од најмоћнијих оклопних снага у Европи, сада се суочава са озбиљним логистичким изазовом — недостатком домаћих капацитета за одржавање мотора својих америчких тенкова Abrams.

Како је за Gazeta Prawna изјавио директор Војне фабрике број 1, др Јацек Гошчински, сви тенкови Abrams користе AGT1500C турбо-млазне моторе, првобитно развијене за авијацију, који захтевају специјализовано одржавање у фабрикама са посебним сертификатима. „Нажалост, ови захтеви нису били узети у обзир приликом доношења одлуке о набавци Abramsa,“ навео је Гошчински, додајући да су ремонти до сада морали да се обављају у САД у бази у Алабами.

Пољска тренутно ради на успостављању овлашћеног сервиса за ове моторе у земљи, у сарадњи с америчким произвођачем Honeywell. Међутим, реч је о веома скупом и комплексном процесу који, чак и у оптимистичком сценарију, неће омогућити домаћи ремонт Пољацима пре 2028. године. „Ако добијемо конкретну наруџбину, најраније ћемо бити спремни 2028. године.“, истиче директор Гошчински.

Пољска је оклопна сила, али…

Пољска је од 2022. године наручила укупно 366 тенкова Abrams (116 M1A1FEP и 250 M1A2 SEPv3) за укупно 6 милијарди долара, довољно за наоружавање четири тенковска батаљона. До сада је испоручено 116 тенкова старије генерације и 47 најновије верзије. Уз Abrams, Пољска је већ увела корејске K2 Black Panther тенкове, немачке Leopard 2, као и самоходне хаубице домаће производње Krab и HIMARS.

Пољска тако постаје једна од кључних оклопних сила источног крила НАТО-а, али овај случај са одржавањем Abrams-a показује да модернизација војске није само питање набавке, већ и логистичке спремности за подршку таквим системима. То је нарочито критично у случају овако масовних набавки. Стиче се утисак да САД и не хају за спремност оружаних снага Пољске, колико за могућност додатне зараде у случају ремонта. Иако Варшава сада располаже импресивним бројем модерних тенкова, њихово одржавање зависи од инфраструктуре која тек треба да се изгради. Све док се не обезбеди домаћи капацитет за сервисирање турбинских мотора AGT1500C, тенкови ће морати да се враћају у САД на поправку — што је скупо, споро и оперативно ризично у случају кризе.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *