ZAŠTO IRAN KUPUJE KINESKI JF-17 BLOCK 3 THUNDER?!

Za ovaj avion interesuje se i susedni Irak, a proizvode ga Kinezi zajedno sa Pakistancima i postao je jedan od odličnih izvoznih proizvoda

Popriličnu prašinu u javnosti digla je vest da Iran opasno gleda prema Kini kako bi nabavio borbene avione od te zemlje.

Za sada Kineske avione ima Pakistan, Nigerija, Mijanmar, a sve više pogled da se zameni američki F-16 sa J-10CE ili J-31 gleda i Egipat. Novi zainteresovani je Iran koji pored kupljenih SU-35S koji služe za ostvarivanje prevlasti u vazdušnom prostoru želi da modernizuje kompletnu flotu teleica koja je veoma šarolika.

Pre svega Iran je dobio veliki broj letelica posebno ruske proizvodnje MiG-29, Miraž F-1, Su-17/22, SU-24 od Iraka, kada su uoči Pustinjske oluje njihovi piloti prebegli da bi sprečili uništenje. Takođe Iran imai lovce F-4 i F-5 američke proizvodnje koji trebaju zamenu.

Kako od njihovog prvenca 5. generacije 313 Kaher nema ništai li će biti pretvoren u bespilotnu letelicu bilo je potrebno kupiti nove jer onima iz šahovog vremna odavno su istekli svi resursi i vremenski i materijalni.

Zato je Iran krenuo u obnovu svog vazduhoplovstva i nabavku letelica.

Među prvima izbio je čuveni JF-17 Thunder Block 3. Za ovaj avion interesuje se i susedni Irak, a proizvode ga Kinezi zajedno sa Pakistancima i postao je jedan od odličnih izvoznih proizvoda Kine.

I sam autor ovog teksta, ali i veliki broj čitalaca smatrao je ovaj avion odličnim naslednikom MiG-29 uemsto preskupih Rafala. Međutim, to nije tema ovog teksta, ali JF-17 Thunder Block 3 je svakako odličan avion koji ima tu mogućnost da nosi ruske, kineke, izraelske pa i evropske rakete uz manja prilagođavanja, a s obzirom na široki asortiman iranskog arsenala to ne bi trebalo da bude nikakv problem.

Osim toga JF-17 Thunder Block 3 iskazao se i u borbenim dejstvima nad Kašmirom u “Operaciji Balakot” kada je raketom vazduh-vazduh oborio indjski MiG-21 Bison.

Iranci kako se navodi u šturim vestima od Kineza traže i rakete vazduh-vazduh PL-12 i PL-15.

Zapravo suština cele priče jeste u tome da Iran u svoje vazduhoplovstvo uvede najmalje dva ili tri tipa letelica umesto sadašnjih čak 6 tipova letelica. Avioni Su-35S trebalo bi da zamene F-14 Tomekt i MiG-29, a JF-17 celu flotu aviona od: F-1 Miraž, Su-17/22, Su-24, F-4 Fantom i F-5 Fridom Fajter, sa čime bi se smanjili troškovi održavanja i troškovi logistike.

RV Irana u brojkama

Ratno vazduhoplovstvo Islamske Republike Iranr raspolaže sa 265 borbenih aviona u 2024 godini. Brojčano to izgleda ovako: 15 F-5B Freedom Fighter; 54 F-5E/F Tiger II; 18 F-7M Airguard; 10 F-14 Tomcat; 35 MiG-29A/UB Fulcrum; up to 6 Azarakhsh , za lovačko-jurišne zadatke 73: 55 F-4D/E Phantom II; 2 Mirage F-1BQ; 10 Mirage F-1EQ

O F-17

JF-17 Thunder Block III, je faktički nadogradnja starije verzije JF-17A Block II, a modernizacija letelice se ogleda 1000+ TRM AESA radar KLJ-7A sa mogućnošću otkrivanja cinjeva na daljinama od 150-220 km. Ugradnja heads up display koji se koristi na lovcu 5. generacije J-20, novi displej na pilotskoj kacigi za praćenje leta rakete, isti HMDCS koristi se i na lovcu J-20. napredni IR i UV sistem za upozorenje o približavnju raketa vazduh-vazduh, spoljni i unutrašnji senzori radi utvrđivanje jasne situacije u i oko letelice, nove rakete vazduh-vazduh velikog dometa , 3- osni FBW sistem, poboljšana fuzija senzora, integrisane, umrežene i sa podacima povezane mogućnosti izvođenje vazdušnih operacija, novi kokpit, povećan kapacitet nosivosti i više podvesnih tačaka za oružUkupna težina letelice iznosi 13.607 kg.

U konstrukciji letelice ugrađeno je više kompzitnih materijala, letelicai ma manju težinu, na spoljne tačke moguće je okačiti rakete i druga ubojna sredsdstva do težine 5 kg. Borbeni dolet letelice je 1.450 km, a maksimalni dolet 2.500 km. Avion ostvaruje maksimalnu brzini od 1,7 maha i maksimalni palfon leta je 17.000 metara.

PAC JF-17 Thunder Block III zadržale su identičan ruski motor kao i prethodne verzije ove letelice RD-93, dok su kineski motori viših performansi trenutno u različitim fazama testiranja i predviđa se zamena na svim verzijama ovog aviona

Kombinacijom raketa dugog dometa PL-10 HOBS i PL-15 VLRAAM sa AESA radarom, kao i ugrađenim paketom za elektronsko ratovanje pokriće svaki deom modernog vazdušnog ratovanja.

Kompletan avion se proizvodi u pakistanskim pogonima i kako ga proizvođači označavaju predstavlja letelicu koja je spremna da odgovori na sve izazove ratova i sukoba u regionu.

2 komentara na “ZAŠTO IRAN KUPUJE KINESKI JF-17 BLOCK 3 THUNDER?!

    1. Istina da je lošiji, ali je od Rafala mnooogo jeftiniji. Kao zamena za Orla mislim da je ok. Možda da platimo Kinezima da dobijemo licencu.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *