За овај авион интересује се и суседни Ирак, а производе га Кинези заједно са Пакистанцима и постао је један од одличних извозних производа
Поприличну прашину у јавности дигла је вест да Иран опасно гледа према Кини како би набавио борбене авионе од те земље.
За сада Кинеске авионе има Пакистан, Нигерија, Мијанмар, а све више поглед да се замени амерички Ф-16 са Ј-10ЦЕ или Ј-31 гледа и Египат. Нови заинтересовани је Иран који поред купљених СУ-35С који служе за остваривање превласти у ваздушном простору жели да модернизује комплетну флоту телеица која је веома шаролика.
Пре свега Иран је добио велики број летелица посебно руске производње МиГ-29, Мираж Ф-1, Су-17/22, СУ-24 од Ирака, када су уочи Пустињске олује њихови пилоти пребегли да би спречили уништење. Такође Иран имаи ловце Ф-4 и Ф-5 америчке производње који требају замену.
Како од њиховог првенца 5. генерације 313 Кахер нема ништаи ли ће бити претворен у беспилотну летелицу било је потребно купити нове јер онима из шаховог времна одавно су истекли сви ресурси и временски и материјални.
🔺JF-17 FOR IRAN:
Reportedly Iran is looking to acquire Pakistan-Chinese JF-17 Thunder Block 3 jets along with Russian Su-35 heavy weight twin engine jets. Iran will also ask for PL-12 and PL-15 BVR missiles from China. Iran may diversify its fleet to replace its older jets. pic.twitter.com/3N2d6IoN1m— Tactical Tribune (@TacticalTribun) July 27, 2024
Зато је Иран кренуо у обнову свог ваздухопловства и набавку летелица.
Међу првима избио је чувени JF-17 Thunder Block 3. За овај авион интересује се и суседни Ирак, а производе га Кинези заједно са Пакистанцима и постао је један од одличних извозних производа Кине.
И сам аутор овог текста, али и велики број читалаца сматрао је овај авион одличним наследником МиГ-29 уемсто прескупих Рафала. Међутим, то није тема овог текста, али JF-17 Thunder Block 3 је свакако одличан авион који има ту могућност да носи руске, кинеке, израелске па и европске ракете уз мања прилагођавања, а с обзиром на широки асортиман иранског арсенала то не би требало да буде никакв проблем.
Осим тога JF-17 Thunder Block 3 исказао се и у борбеним дејствима над Кашмиром у “Операцији Балакот” када је ракетом ваздух-ваздух оборио индјски МиГ-21 Бисон.
Иранци како се наводи у штурим вестима од Кинеза траже и ракете ваздух-ваздух ПЛ-12 и ПЛ-15.Заправо суштина целе приче јесте у томе да Иран у своје ваздухопловство уведе најмаље два или три типа летелица уместо садашњих чак 6 типова летелица. Авиони Су-35С требало би да замене Ф-14 Томект и МиГ-29, а ЈФ-17 целу флоту авиона од: Ф-1 Мираж, Су-17/22, Су-24, Ф-4 Фантом и Ф-5 Фридом Фајтер, са чиме би се смањили трошкови одржавања и трошкови логистике.
The mighty JF-17 Thunder Block-III with all its glory & might ⚡ 🇵🇰
— ENTEI (@ZEUS_PSF) July 14, 2024
A true multirole fighter showcasing its air to ground [LGB & REK], air to sea [CM+400AKG/C-802A] & air to air weaponry [PL-5, PL-10 & SD/PL-12]. pic.twitter.com/UVGWf5xb2q
РВ Ирана у бројкама
Ратно ваздухопловство Исламске Републике Иранр располаже са 265 борбених авиона у 2024 години. Бројчано то изгледа овако: 15 F-5B Freedom Fighter; 54 F-5E/F Tiger II; 18 F-7M Airguard; 10 F-14 Tomcat; 35 MiG-29A/UB Fulcrum; up to 6 Azarakhsh , за ловачко-јуришне задатке 73: 55 F-4D/E Phantom II; 2 Mirage F-1BQ; 10 Mirage F-1EQ
О Ф-17
JF-17 Thunder Block III, је фактички надоградња старије верзије JF-17A Block II, а модернизација летелице се огледа 1000+ TRM AESA радар KLJ-7A са могућношћу откривања цињева на даљинама од 150-220 км. Уградња heads up display који се користи на ловцу 5. генерације Ј-20, нови дисплеј на пилотској кациги за праћење лета ракете, исти HMDCS користи се и на ловцу Ј-20. напредни IR и UV систем за упозорење о приближавњу ракета ваздух-ваздух, спољни и унутрашњи сензори ради утврђивање јасне ситуације у и око летелице, нове ракете ваздух-ваздух великог домета , 3- осни FBW систем, побољшана фузија сензора, интегрисане, умрежене и са подацима повезане могућности извођење ваздушних операција, нови кокпит, повећан капацитет носивости и више подвесних тачака за оружУкупна тежина летелице износи 13.607 кг.
У конструкцији летелице уграђено је више компзитних материјала, летелицаи ма мању тежину, на спољне тачке могуће је окачити ракете и друга убојна средсдства до тежине 5 кг. Борбени долет летелице је 1.450 км, а максимални долет 2.500 км. Авион остварује максималну брзини од 1,7 маха и максимални палфон лета је 17.000 метара.
PAC JF-17 Thunder Block III задржале су идентичан руски мотор као и претходне верзије ове летелице РД-93, док су кинески мотори виших перформанси тренутно у различитим фазама тестирања и предвиђа се замена на свим верзијама овог авиона
Комбинацијом ракета дугог домета PL-10 HOBS и PL-15 VLRAAM са AESA радаром, као и уграђеним пакетом за електронско ратовање покриће сваки деом модерног ваздушног ратовања.
Комплетан авион се производи у пакистанским погонима и како га произвођачи означавају представља летелицу која је спремна да одговори на све изазове ратова и сукоба у региону.
Lovac je toliko dobar da ga Kina ne želi ni u svom vazduhoblovstvu. Znatno lošiji od J-10 C,a o Rafalima da i ne govorimo.
Istina da je lošiji, ali je od Rafala mnooogo jeftiniji. Kao zamena za Orla mislim da je ok. Možda da platimo Kinezima da dobijemo licencu.