ХРВАТСКО НЕБО ЧУВАЋЕ МАЂАРИ И ИТАЛИЈАНИ ДОК ХРВАТСКИ РАФАЛИ НЕ БУДУ ОПЕРАТИВНИ У ПОТПУНОСТИ И ПИЛОТИ ЗАВРШЕ ОБУКУ

Уместо хрватских 21 на узбуну у пресретање уљеза полетаће на сигнал оперативног центра мађарске или италијанске летелице, а рафали ће то тек од краја 2025. године

Долазак хрватских Рафала у Хрватску овенчан је великом помпом, али протећи ће кош много воде док ове летелице достигну своју пуну оперативну способност и 2025 преузму контролу ваздушног простора над Хрватском. За то време то ће радити поново Италијани са Јурофајтерима 2000 и Мађари са ЈАС-39 Грипен Ц.

О томе писала је и Хрватска Нова ТВ која је објавила и прилог о томе како док хрватски пилоти са Рафалима су по цео дан у ваздуху, чување ваздушног простора биће у наредних годину дана поверено мађарским и италијнским борбеним авионима у оквиру “Ер полисинга” који ће патролирати небом Хрватске док Рафали не постигну пуну оперативну способност.

Тако смо могли да сазнамо да је споразум потписан још у септембру, али јавно није обелодањен, а примена споразума требала би да почне до краја године, а сада на реду је бирократија и промена регулатива и прилагођавање између Хрватске с једне Италије и Мађарске са друге и НАТО процедура. Иначе чување ваздушног простора поврено је било хрватским МИГ-21 Бис који ће после почетка “Ер полисинга ” отићи коначно у пензију, а Рафали ступају на дужност када пилоти изврше комплетну обуку и евалуацијом буде утврђено да је ескадрила вишенаменских ловаца Рафал оперативна.

Уместо хрватских 21 на узбуну у пресретање уљеза полетаће на сигнал оперативног центра мађарске или италијанске летелице, а рафали ће то тек од краја 2025. године.

Мађари ће Грипенима контролисати северни континетални део Хрватске Загорје, Банију, Кордун, Међумурје, Западну и источну Славонију, док ће Италијани као у стара добра времена преузети контролу над Јадраном северним и централним (Истра и истарско залеђе, Лика), и југ- Далмација.

Заменик командата ХРВ бригадир Жељко Нинић навео је да Мађарска и Чешка за ову услугу нису тражиле никакву финансијску надокнаду и да ће њихови авиони имати ширу зону одговорности у коју ће бити укључено поред италијнског и мађарског ВАП и хрватски који ће бити подељен у зону одговорности и да никаквих додатних трошкова неће бити.

Овај задатак је заправо давање простора хрватским пилотима да наставе усавршавње и школовање оних који се налазе у Француској да се повете обуци и да што пре буду у оперативној способности да преузму чување сопственог ваздушног простора.

Хрватска је иначе од Француске купила 12 половних Рафала у верзији Ф-3 од којих је првих 6 ловаца испоручено док остатак би требао у наредном периоду. Хрватској су до сада предата два двоседа и четири једноседа.

Хрватска је у овај посао набавке борбених авиона ушла пре две и по године 2021 године, када је одлучено да се из вишкова РВ Француске преузме 12 борбених летелица у верзији F-3 и то 10 једноседа и два двоседа.

Иначе уговор који је Хрватска потписала са Француском вредан је 1,6 милијарди евра које треба да се исплате до 2026. године .

Односно првих 6 Рафала два двоседа и 4 једноседа и још шест једноседа који ће стићи до краја 2024. године Хрватска се званично опростила од МиГ-21 Бис од којих је осам летелица још било у летном стању, раније је било 12.

Међутим само један је био у борбеном дежурству.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *