Након вишедеценијског заустављања након хладног рата у пројектовању, производњи и тестирању новог нуклеарног оружја, Сједињене Државе спроводе три деценије дуг, 1,7 билиона долара, програм за модернизацију и повећање свог већ значајног арсенала нуклеарног оружја, наводи се у саопштењу, према недавном извештају The New York Times аутора В. Ј. Хенниган. Овај програм, који је већ премашио буџет и касни са роком (пошто је већина програма наоружања обично у Пентагоновом неконкурентном окружењу набавке), такође је претерана реакција на друге силе нуклеарног оружја. Требало би га значајно смањити.
Током нуклеарног лудила Хладног рата, током касних осамдесетих година прошлог века, свет је имао око 70.000 нуклеарних бојевих глава, у односу на отприлике 3.000 1955. године. Као резултат контроле наоружања и краја Хладног рата, тај број сада износи око 12.000 глобално. Сједињене Државе тренутно имају око 5.748 бојевих глава у свом нуклеарном арсеналу у поређењу са 5.580 у Русији. Заједно, оба арсенала садрже више од 90 одсто нуклеарних бојевих глава у свету. Када нови СТАРТ (Споразум о смањењу стратешког наоружања), који ограничава нуклеарне бојеве главе и системе за лансирање дугог домета, истекне почетком 2026. године, Сједињене Државе разматрају додавање бојевих глава у свој арсенал. Кина тренутно поседује 500 бојевих глава, планирано је да удвостручи тај број до краја деценије и могла би додатно да повећа своје снаге до 2035. године. Русија је такође реконструисала свој нуклеарни арсенал.
Чини се да Хениген прихвата да нуклеарне и конвенционалне војне активности Русије, Кине, Северне Кореје и Ирана треба да управљају величином нуклеарног арсенала САД. Без обзира на то, он жали да се „будућност контроле наоружања чини мрачном“ након четрдесет година напретка у смањењу броја нуклеарних бојевих глава; изгледа да бледи по запањујућој цени нуклеарне модернизације САД; и тврди да иако је Конгрес одлучио да Сједињене Државе морају да модернизују свој нуклеарни арсенал пре више од једне деценије, америчка јавност још увек није обавештена о природи програма који би коштао скоро дупло сваке године (57 милијарди долара) него што је коштао цео пројекат Менхетн из периода Другог светског рата.
Међутим, Хениган долази са неколико решења за оно што се чини као почетак трке у нуклеарном наоружању. Он је тачан у три од своје четири претпоставке, али решење се може наћи исправљањем преостале погрешне. Хениген је у праву да је цена програма већ запањујућа и расте, да је већина америчког становништва потпуно несвесна, и да су изгледи за билатералну или мултилатералну контролу наоружања суморни. Та суморност произилази из утиска да Кина планира да изађе из свог претходно проницљивог става да задржи само нуклеарну силу за минимално одвраћање. Са Кином која није спутана у својој нуклеарној модернизацији, Сједињене Државе (а можда и Русија) су сумњичаве у погледу настављања ограничења Новог Уговора СТАРТ.
Тренутно, Сједињене Државе модернизују (и можда повећавају) сва три крака своје нуклеарне тријаде из доба Хладног рата. Тријада се састоји од копнених интерконтиненталних балистичких ракета дугог домета (ICBM) базираних у силосима у западним државама, авиона бомбардера дугог домета који могу да испоруче нуклеарно оружје и прикривених, и стога нерањивих, подморница са балистичким пројектилима (SSBN) које могу сада испоручују скоро 1.000 моћних бојевих глава. Током Хладног рата, Сједињене Државе су могле да приуште такво претеривање у својој способности масовног уништавања. Амерички народ би сада требало да се запита да ли би Сједињене Државе могле да усвоје јефтинију, али адекватну минималну стратегију одвраћања, као што је то чинила Кина у прошлости, да искористе уштеђевину да помогну у стварању економског чуда.
Два крака тријаде су рањива на нуклеарни први удар противника. Нове ICBM (Sentinel) ракете распоређене у стационарне и лако циљане копнене силосе вероватно неће бити мање рањиве на непријатељски први удар од постојећих пројектила Minuteman III. Нови амерички бомбардери дугог домета, способни за нуклеарни напад (B-21 Raider) били би рањиви на изненадни напад на земљу пре полетања или, ако дођу у ваздух, рањиви када покушавају да пробију веома способну руску или кинеску противваздушну одбрану.
Сједињеним Државама (и другим великим силама) заиста је потребна само нуклеарна сила која ће преживети први непријатељски удар и која може да погоди све главне мете у земљи која напада да би одвратила друге велике силе од покретања нуклеарних напада на њу. Ако у Русији или Кини постоји 500 главних циљева и две бојеве главе су потребне за уништавање сваке мете, Сједињене Државе би могле да уклоне те мете стварањем преживљивог, али моћног, минималног нуклеарног одвраћања са око 1.000 бојевих глава постављених на дванаест нерањивих SSBN подморница класе Columbia (Свакако мали нуклеарни арсенали Северне Кореје и Ирана су мање укључени случајеви).
Тако би програми модернизације ICBM и бомбардера могли бити укинути. Изградња само тих дванаест подморница коштала би 130 милијарди долара уместо 1,7 билиона долара за модернизацију целе тријаде, наводи се у извештају The Times. Критичари ће ову нуклеарну „монаду“ означити једностраним разоружавањем, али оно је заправо само елиминисање скупог и расипничког огромног претеривања у америчким тренутним нуклеарним снагама. Глупа трка у нуклеарном наоружању међу великим силама може се наставити, али Сједињене Државе безбедно могу једнострано да изаберу да одустану од тога.