Шест деценија, четири рата, стотине падова – крај ере МиГ-21 у Индији

Шест деценија након што је први пут захуктао небом Индије, легендарни ловац МиГ-21 спрема се за последњи лет. Према саопштењу индијског Министарства одбране, преостали авиони ове иконе ваздухопловства биће пензионисани до септембра, чиме ће се окончати најдужа оперативна служба једног борбеног авиона у историји Индије.
Опроштај ,,Пантера”

Последњих 31-36 авиона МиГ-21 Бизон, који су део ескадриле бр. 23 „Пантери“ са базе Нал у Раџастану, учествоваће у церемонији повлачења 19. септембра у Чандигарху. Овим чином Индија затвара једно од најважнијих поглавља своје војне авијације, али истовремено отвара ново – са авионима Теџас Мк-1А који ће их заменити.

Од совјетског увоза до индијског ратног легенда

МиГ-21 је у Индију стигао 1963. године, као први надзвучни ловац у инвентару ИАФ-а. Произведен у сарадњи са Совјетским Савезом, касније је локално израђиван у фабрикама Hindustan Aeronautics Limited (HAL), што је Индију учинило једном од ретких земаља са сопственом производњом ловаца. Укупно је направљено 874 авиона, од којих је 657 било ,,домaће” верзије.

Највећи технолошки скок догодио се 2001–2007. када је 125 авиона МиГ-21 бис модернизовано у варијанту Бизон, са новим радарима, израелском електроником и ракетама ван видног домета.

Ратна слава: Четири сукоба и бројне победе
  • 1965. (рат са Пакистаном): Прва ваздушна победа – Аџамад Бопаја Деваја обара пакистански F-104 Starfighter.
  • 1971. (Ослободилачки рат Бангладеша): МиГ-21 уништава аеродром у Даки, остварује 4 потврђене победе (укључујући F-104 и F-6).
  • 1999. (Каргилски сукоб): Коришћен за нападе на пакистанске положаје у планинама.
  • 2019. (Одговор на Балакот): Пилот Абхинандан Вартаман (МиГ-21 Бизон) улази у двобој са пакистанским F-16, што је изазвало међународну пажњу.
Контроверзе: ,,Летећи ковчег”

Иако је био витално оружје, МиГ-21 је стекао мрачну репутацију због високе стопе несрећа – процењује се да је 400–490 авиона страдало у мирнодопским условима, уз 200+ погинулих пилота. Разлози, техничка застарелост, оскудица резервних делова, прелазак пилота са старијих генерација авиона директно на МиГ-21.

Шта следи за ИАФ?

Повлачење МиГ-21 смањиће број ескадрила са 30 на 29, што је далеко испод званичног циља од 42 ескадриле (потребне за рат на два фронта). Кључна надокнада биће: Теџас Мк-1А (прве испоруке од 2026). Рафал, Су-30МКИ (додатне набавке) и AMCA (индијски ловац 5. генерације, у развоју).

Крај једне ере, почетак нове

МиГ-21 није био само авион – био је симбол индијског ваздухопловства, појавивши се у филмовима (Rang De Basanti), књигама и националним парадама. Његово пензионисање означава крај једне епохе, али и подсећа на пут ка самосталности у војној авијацији.

,,Ниједан авион није служио толико дуго нити оставио толико дубок траг. Био је и херој и трагедија – али увек наш.”
– Пензионисани маршал ваздухопловства

12 коментара на “Шест деценија, четири рата, стотине падова – крај ере МиГ-21 у Индији

  1. Јел ви ваше текстове преводите преко “google translate” или сте стварно толико неписмени? Нисам ни ја нешто нарочито писмен, али ове ваше грешке су стварно срамотне. Дајте нађите неког лектора (ако већ имате истог, мењајте га), неће вас коштати пуно, а текстови ће бити далеко разумнији и мање смешни и бесмислени. Ако ипак користите гугл прецодиоц-а, уложите који минут времена па исправите ове неписмене грешке, које вам се јављају у свакој вашој објави. Мислим стварно је срамота 🙄

  2. MiG 21 jeste jedan od najlepsih aviona, ali malo je koristi od njega.
    Setite se da je prva verzija imala samo dve IC rakete pa je tek posle dotat murtaljez.
    Zvuci neverovatno podatak da je stara Titova Juga imala preko 200, mozda skoro 300 ovih ruskih sklopocija.
    Kako to rece jednom general pok. Zlatko Rendulic – sve je to Tito kupio od Rusa za vinjak i zenske carape.
    Jedan od poslednjih koji se srusio, pre nekoliko godina dvosed, kad je pilot resio da preleti preko svog sela prenisko pa… trasss
    Omiljena zabava pilota je da lete preko svojih selendri.
    Inace, najbolji piloti u JNA su bili Hrvati i Muslimani. Srvi veoma slabo.

    1. “Inace, najbolji piloti u JNA su bili Hrvati i Muslimani. Srvi veoma slabo.”
      – Slabo ih je i bilo. Zbog “nacionalnog ključa” (ili “republičkog”) koji je primenjivan od upisa u srednje VVŠ pa do VVA i kasnijeg rasporeda po eskadrilama. Negativan uticaj ovog “kljuca” se video 1991-1995 kada nije bilo dovoljno piota koji su bili voljni da lete u borbenim akcijama prvo u RH a posle i u BiH.

  3. Имам и питање за вас (“вас” у множини, не персирам). Јел ви уопште разумете шта ја пишем или требам да упростим? 😅

  4. Верујем да ваши мозгићи (ако се могу тако назвати те материје које имате у глави, то треба бити сива материја, код вас је бојим се -браон- 😂

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *