Опроштај ,,Пантера”
Последњих 31-36 авиона МиГ-21 Бизон, који су део ескадриле бр. 23 „Пантери“ са базе Нал у Раџастану, учествоваће у церемонији повлачења 19. септембра у Чандигарху. Овим чином Индија затвара једно од најважнијих поглавља своје војне авијације, али истовремено отвара ново – са авионима Теџас Мк-1А који ће их заменити.
Од совјетског увоза до индијског ратног легенда
МиГ-21 је у Индију стигао 1963. године, као први надзвучни ловац у инвентару ИАФ-а. Произведен у сарадњи са Совјетским Савезом, касније је локално израђиван у фабрикама Hindustan Aeronautics Limited (HAL), што је Индију учинило једном од ретких земаља са сопственом производњом ловаца. Укупно је направљено 874 авиона, од којих је 657 било ,,домaће” верзије.
Највећи технолошки скок догодио се 2001–2007. када је 125 авиона МиГ-21 бис модернизовано у варијанту Бизон, са новим радарима, израелском електроником и ракетама ван видног домета.
Ратна слава: Четири сукоба и бројне победе
- 1965. (рат са Пакистаном): Прва ваздушна победа – Аџамад Бопаја Деваја обара пакистански F-104 Starfighter.
- 1971. (Ослободилачки рат Бангладеша): МиГ-21 уништава аеродром у Даки, остварује 4 потврђене победе (укључујући F-104 и F-6).
- 1999. (Каргилски сукоб): Коришћен за нападе на пакистанске положаје у планинама.
- 2019. (Одговор на Балакот): Пилот Абхинандан Вартаман (МиГ-21 Бизон) улази у двобој са пакистанским F-16, што је изазвало међународну пажњу.
Контроверзе: ,,Летећи ковчег”
Иако је био витално оружје, МиГ-21 је стекао мрачну репутацију због високе стопе несрећа – процењује се да је 400–490 авиона страдало у мирнодопским условима, уз 200+ погинулих пилота. Разлози, техничка застарелост, оскудица резервних делова, прелазак пилота са старијих генерација авиона директно на МиГ-21.
Шта следи за ИАФ?
Повлачење МиГ-21 смањиће број ескадрила са 30 на 29, што је далеко испод званичног циља од 42 ескадриле (потребне за рат на два фронта). Кључна надокнада биће: Теџас Мк-1А (прве испоруке од 2026). Рафал, Су-30МКИ (додатне набавке) и AMCA (индијски ловац 5. генерације, у развоју).
Крај једне ере, почетак нове
МиГ-21 није био само авион – био је симбол индијског ваздухопловства, појавивши се у филмовима (Rang De Basanti), књигама и националним парадама. Његово пензионисање означава крај једне епохе, али и подсећа на пут ка самосталности у војној авијацији.
,,Ниједан авион није служио толико дуго нити оставио толико дубок траг. Био је и херој и трагедија – али увек наш.”
– Пензионисани маршал ваздухопловства
MiG 21 jeste jedan od najlepsih aviona, ali malo je koristi od njega.
Setite se da je prva verzija imala samo dve IC rakete pa je tek posle dotat murtaljez.
Zvuci neverovatno podatak da je stara Titova Juga imala preko 200, mozda skoro 300 ovih ruskih sklopocija.
Kako to rece jednom general pok. Zlatko Rendulic – sve je to Tito kupio od Rusa za vinjak i zenske carape.
Jedan od poslednjih koji se srusio, pre nekoliko godina dvosed, kad je pilot resio da preleti preko svog sela prenisko pa… trasss
Omiljena zabava pilota je da lete preko svojih selendri.
Inace, najbolji piloti u JNA su bili Hrvati i Muslimani. Srvi veoma slabo.