T-72M4CZ ČEŠKA MODERNIZACIJA TENKA U KOJOJ SU UČESTVOVALI ČESI, IZRAELCI, POLJACI I SLOVENCI

Češka Republika još dok je postojala kao Čehoslovačka imala je jake oklopne snage u sastavu Varšavskog pakta. Pošto se raspao Varšavski pakt veliki broj tenkova bio je višak. Takoše i zastarelost. Jedno od rešenja koje se nametalo pred Čehe bila je modernizacija tenkova. Međutim, kako se se pretnje smanjivale, a borbena oklopna vozila točkaši postali modni krik svake armije i safari ratovanje.

Češka je brojnu tenkovsku flotu svela u 2024 godini na 30 T-72M4CZ koji će sa prilivom tenkova Leopard 2 A4 odlaziti u duboku rezervu. Prvi Leopard 2A 4 prva tri primerka od ukpno 14 je stiglo, a potencijalno Prag razmišlja da nabavi još 28 nemačkih tenkova Leopard 2.

Put u modernizaciju

Česi su sa ambicioznim planom modernizacije 522 tenka T-72 koje su imali u svom naoružanju započeli 1993 godine. Prva sva prototipa proizveo je remontni zavod Vojensky Opravarensky Podnik VOP 025 Novi Jinčin. Prvi modernizovani tenkovi pojavili su se 1997. godine na Sajmu vojne opreme i naoružanja IDEX 1997.

Modernizacija je obuhvatila tri ključna područja: vatrena moć, zaštita i mobilnost. Obezbeđeno je bilo 220 miliona američkih dolara za modernizaciju 250 tenkova, da bi zatim taj broj posle 2000. pao na 100, a onda se završilo samo na 30 tenkova. Česi su očekivali da će NATO potvrdiiti tu modernizaciju ostalo je jednino velika verovatnoća pogotka cilja na daljini od 2 km sa novom vrstom municije APDSFS i HEAT firme Sintesija koje je za 20 posto bilo efikasnije od starih sovjetskih granata. Problem je bio sa HEAT municijom koja je imala mlu izlaznu brzinu iz cevi što je obezbđivalo pogotke na daljinama od 1.700 do 1.900 m.

U procesu modernizacije VOP 025 Novi Jinčin osim 22 domaće kompanije privukao i inostrane firme. Planom je bilo predviđeno da čak 70 posto delova bude izrađeno u Češkoj.

Elektronika tenka

Spolja gledajući nema nikakve razlike između stariji verzija T-72 i T-72M4CZ, međutim tenk je visoku preciznost pogotka osim strandardnog glatkocevnog topa 2A46M osim već spomenute municije obezbedio italijanski SUV Officine Galileo 14L3 TURMS-T, kakv ima ugrađen i italijanski tenk C-1 ARIETE, ali vreme je pokazalo da je to bio najslabiji faktor modernizacije čeških tenkova. U pitanju je dnevno-noćni osmatrački sistem sa optikom i senzorima koji su tenku obezbeđivali tenku pogađanje u svim vremenskim uslovima i položajima. Nišandžija ima stabilisanu termoviziju druge generacije ARES koji omogućava detnjkciju cilja na tenku na 4.000 m noću i 5.000 m danju, laserski danjinomer i prenos slike do komandira, tako da komandir može da sam bira cilj ili na naređenje komandira tenka. Veliku pomoć je i korktor zakrivljenosti cevi koji automatski prenosi podatke o otklonu cevi u sistem za upravljanje vatrom. Komandirova preiskopska dovosona stabilisana naprava ima termalnu kameru i sposobnost predaje podtaka o cilju nišandžiji ili da samostalno koristi top. Balistički i kontrolni računar je isto integralni deo SUV-a, prikuplja senzorske podatke o vetru vazdušnom pritisku, temperaturi baruta, izrađuje balistički model i istovremeno kontoliše rad stabilizacije topa. Navigacioni sistem nosi oznaku NBV-97, a laserski daljinomer Nd Yag dometa od 250 do 9.995m. Termovizijska optika napomenuli smo ima opciju detekcije po danju na daljini od 5.000 m, a noću 4.000 m, a na tim daljinama moguće je koristiti samo granatu tipa HE. Ugradnja ovog sistema zahtevala je postavljanje u tenk 22 nove komponente, što je zahtevalo premešetanje nekih originalnih delova u tenku.

Dodatni oklop

Ono po čemu se odlikovala ova modernizacija tenka T-72 jeste češki eksplozivno reaktivni oklop ERA “dnya-72” koji ima težinu od 1.500 k, koji je neostljiv na pogotke granata manjih kalibara i povećava stepen zaštite od kumulativnih bojevih glava za 220 posto na glasiusu, 300 posto na prednjem delu kupole i 190 posto na bočnim stranama kupole do ugla od 20 stepeni.

Posebna pažnja posvećena je zaštiti obrtnog transportera kao najosteljijivijeg dela tenka, zato je i vozač dobio otvor za izlazak kroz pod tenka, koji se otvara sa spoljne strane.

Ostala oprema

Tenk poseduje i uređaj za razminiravanje , odnosno elektromagnetni sistem TRALL koji je razvijen sa izraelskom kompanijom IAI Ramta koji je namenjen za aktiviranje protivoklopnih elektromagnetnih mina na daljinama od 1 km ispred tenka.

Sistem detekcije IC zraka je poljski PEO SSC-1 koji čine četiri senzorske jedinice , a za ličnu zaštitu razvijene do domaće dimne mine DGO-1 .

Sistem gašenja vatre je je standardni nemački “kidde degura” sa jednakim karakteristikama kako kod slovačke verzije tenka Moderna.

Vozač je dobio dnevno-noćnu osmatračku spravu TKN-3P, dijagnostičku spravu DITA-97 koja prati rad motora, navigacijski sistem INS/GPS. Nova radijska stanica RF 1350 i interkom kao kod slovenačkog tenka M-55S.

Pogon tenka

Osim reaktivnog oklopa iskorak je napravljen i što se tiče pogona koji je različit kod dva prototipa T-72M3 CZ koji je bio opremljen češkim motorom V-46TC sa delom prerađenim menjačem što tenku obezbeđuje jačinu od 640kW dok kod verzije T-72M4CZ izraelska kompoanija NIMDA ugradila je Perkinsov 12 cilindrični vodom hlađeni dizel motor “condor CV-12 1000 TCA jačine 746kW koji ima automatski menjač Allison ČTG 441-6. Analizom je utvrđeno da je za zamenu ovog motora potrebno 20 posto manje vremena nego kod originalnog motora.

Mana tenka

Jedna od velikih mana koja je bila uočena jeste i opcija da je tenk tokom vožnje imao slabije pogotke, pa se razmišljalo i o Fotoninoj optici.

Naoružanje

Glavno naoružanje tenka je top 2A46M gladkocevni top kalibra 125 mm, sa borbenim kompletom od 37 umesto strndardnih 42 granate. Za primer kod nemodernizovane verzije tenka M-84A ona iznosi 41 granatu. Inače u opbrtnom transporteru nalazi se 22 granate. Česi koriste kao što smo spomenuli izraelsku potkalibarnu municiju sa penetratorom od legure volframa sa probojnošću od 500 mm na udaljenosti od 2000m. Tenk može da koristi i standardnu sovjetsku tenkovsku municiju ( potkalibarnu, parčadnorazornu i kumulativnu).

Od pomoćnog naoružanja tenk ima PKT kalibra 7,62 mm sa 2.000 metaka, a na krovu se nalazi mitraljez NSV kalibra 12,7 mm sa 720 metaka.

Taktičko tehnički podaci

Dimenzije: dužina 7,100 mm, špirina 3.755 mm, visina 2.180 mm

Težina 48 tona

Posada: 3 člana

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *