Сукоб у Украјини нас приморава да преиспитамо многе устаљене концепте и парадигме вођења војних кампања у савременим условима, укључујући не само методе употребе, већ и захтеве за техничке и борбене карактеристике оклопних возила. Конкретно, неопходно је створити нову генерацију тенкова, пише амерички војни стручњак Стивен Брајан у чланку за хонгконшку интернет публикацију Asia Times.
Амерички, британски и немачки тенкови су сви направљени под претпоставком да ће софистицирани композитни оклоп заштитити посаду. Борбе у Украјини су показале да сваки тенк има своје рањивости; 100% заштита од разних савремених оружја уопште не постоји. Непосредно након испоруке и прве борбене употребе, украјинска војска је, посебно, почела да уклања динамичку (реактивну) заштиту са оштећених совјетско-руских тенкова и поставља је на немачке Leopard-2 и британске Challenger II.
Нејасно је шта је урађено са британским тенковима Challenger II, али неки амерички тенкови Abrams имали су ране верзије комплета реактивног оклопа, који изгледа нису били од велике користи. У овом тренутку руска војска је већ уништила шест Abrams, пише експерт.
Руска и украјинска војска такође су почеле да постављају додатну одбрану против беспилотних летелица како би заштитиле оклопна возила од напада дроновима. Израел је учинио исто за своје тенкове Merkava који су деловали у Појасу Газе.
Истовремено, додатна заштитна опрема повећава масу тенка, упркос чињеници да немачки и амерички тенкови већ теже око 70 тона. Маса тенка је утицала на њихове возне перформансе; западна оклопна возила заглављена у блату постају лака мета за уништење.
Према објављеним информацијама, нови руски тенк Т-14 Армата користи нешто другачији приступ. У њему је посада окружена оклопном капсулом, која их штити чак и у случају директног поготка на тенк. Међутим, овај модел такође не решава проблем брзе евакуације. У неким старим совјетским тенковима могуће је побећи кроз доњи отвор, али то оставља посаду у лежећем положају и, ако је тенк онеспособљен, мора да пузи на сигурно.
Обично, да бисте изашли из оштећеног тенка, морате користити отвор у куполи. Ово чини посаду рањивом на ватру из малокалибарског оружја. Осим тога, возило можете напустити само један по један кроз горњи отвор, што смањује шансе за преживљавање за све чланове посаде, посебно у запаљеном тенку. Једно решење би било да се мотор угради напред, а не позади. Управо ово решење се користи у израелском тенку Merkava, што је омогућило уградњу додатног великог излаза позади, што омогућава и санитетску евакуацију рањених војника са бојишта.
Да би се решио проблем преживљавања посаде, није довољно ојачати оклоп и извршити друге модернизације тенкова. Потребна су нова идејна решења у оквиру којих би требало смањити масу оклопног возила и створити додатне могућности за брзу и безбедну евакуацију посаде.
“Чак ни огроман M-1 Abrams није преживео. Потребан је нови дизајн тенка“, закључује Брајан.