СЛОВЕНАЧКА МОДЕРНИЗАЦИЈА ТЕНКА Т-55 У РАТУ У УКРАЈИНИ

На друштвеним мрежама освануо је снимак железничке композиције са тенковима М-55С које је у октобру прошле године Словенија донирала Украјини, као и тенкови Леопард 2 највероватније верзија А4 као и гомила додатне инжењеријске војне опреме, транспортних возила камиона, теренаца и комбија.

Снимак је начињен негде у Украјини, али је то био сасвим довољан повод да испричамо причу о словеначкој модернизацији тенка Т-55 који је после повлачења ЈНА из те републике после краткотрајног рата модернизован.

Иначе, ваља додати да су ти тенкови пошто су предати украјинској војсци ушли у састав нове 47. механизоване бригаде.

https://twitter.com/cirnosad/status/1655898689171501057?s=20

После одласка ЈНА из Словеније у тој држави остало је нешто више од 60 тенкова типа Т-55, који су припадали Мариборском и Ријечком корпусу ЈНА који су делили Словенију по зони одговорности. Већина од тих тенкова била је у веома лошем стању и претио им је отпис.

Први конкретни кораци направљени су 1994 године, док је беснео грађански рат у Хрватској и Босни. Словенија је у заједничкој сарадњи са Израелом одлучила да модернизује 60 тенкова Т 55 који су остали од бивше ЈНА после повлачења октобра 1991, али је са завршетком ратова на Балкану та цифра смањена на 30 примерака укључујући и два школска тенка тј тенка за обуку посада ткз. мобилни симулатор.

Словенија је са израелском компанијом Елбит систем потписла уговор о модернизациј тенка, а крајњи резултат после дуготрајних испитивања био је увођење тенкова јануара 2002 године у оперативну употребу и њихово пензионисање 2005 године и повлачење у стратешку резерву на уштрб околпних борбених точкаша Патира.

Заједнички језик пронађен са Израелцима, које ембарго на увоз наоружања и војне опреме није претерано оптерећивао. Први кораци су направљени тако што је одсечена цев калибра 100 мм извршено пескарење, а онда се приступило модернизацији тенка уградњом нове опреме.

Први протитп тенка је тестиран у пустињи Негев у Израелу и на полигону Бач на Приморској. Сва тестирања се успешно обавлејна, а посебно се одлично показао топ. Међутим словеначки медији за разлику од војске нису били нимало наклоњени овом тенку, па су га знали поприлично да поткаче и о њему су често знали негативно да пишу.

После силних перипетија 30 тенкова укључујући и два возила за обуку предата су 2002 на свечаној церемонији 74. окмб „Клешчмани“ у Марибору. Ти тенкови су кориштени све до 2006. године када је кренула реорганизација, а тај батаљон префикс оклопни укинути и преименован у пешадијски пук.

Словенци су своје М-55 С модификовали по неколико основних карактеристика ватрена моћ, оклопна заштита и покретљивост. Упорним и истрајним радом добијен је тек који може да се носе са тенковима попут Т-72 и М-84.

Ватрена моћ тенка побољшана је уклањањем совјетског топа калибра 100 мм и уградњом израелског 105 мм који је базиран на британском Л7, а користио се на првим серијама израелског тенка Меракава Мк1 и Мк2. Тим топом су иначе ратовали тенкови 211. окбр Израелске војске пуковника Елија Геве против Сиријаца у Либану 1982. Иначе тенкови имају словеначки систем за управљање ватром СУВ СГС-55 словеначке компаније Фотона.

Командир тенка добио је осматрачку справу ЦОМТС-55, док је возач опремљен Фотониним перископом ЦОДРИС за дан и ноћ.

Оклопна заштита тенка побољшана је уградњом експлозивно -реактивног оклопа Супер Бласер фирме Рафаел који је повећао ниво заштите тенка од кумулативних пројектила и противоклопних ракета.

На М-55С реактивни оклоп састоји се од полоча са експлозивом постављених на чеону и бочну страну тела тенка.

Тежина додатног оклона је 4 тоне, а тежина тенка порасла је са 36 , на 40 тона. Тенк је задржао постојећи мотор јачине 500 КС мада постоји опција са мотором од 600 КС.

Цена пројекта износила је 53,3 милиона евра или око 100 милиона тадашњих марака.

Украјинска модернизација словеначких тенкова

По пријему словеначких тенкова украјинска војска извршила је одређене додатне модификације, које се тичу додатне оклопне заштите тенка.

Оно што фотографије откривају јесте, да су за разлику од Словенаца, који су на боковима имали гуму, постављени су на тказоване бочне сукњице коцке са експлозивно реактивном оклопом Контакт 1, решеткасти оклоп на моторно-трансмисионо одељење и све упаковано са ламинатним реактивном оклопом “Супер Бласер”, који је саставни део опреме додатне заштите тенка М-55С.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *