Вест да ће РВ и ПВО Војске Србије ускоро добити први од два нова купљена транспортна авиона Airbus C-295 је многе обрадовала јер ће 138. транспортној авијацијској екадрили која има још два оперативна АН-26 која су купљена за време СФРЈ, а ремонтована 2008 и 2009, а којима полако истичу сви ресурси, бити удахнут нови живот.
Србија ће тако ући на листу од укупно 19 земаља света чија ратна ваздухопловиства користе овај транспортни авион, који је постао веома популаран и симбол квалитета.
Airbus C-295 настао је као директни наследник Airbus 235. Многи Airbus C-295 описују као продужену верзију Airbus 235.
Прича о овом транспортном авиону кренула је средином 1990-тих година када је процењено на тржишту да има простора за европксе транспортне авионе тада шпанског призвођача CASA, који је касније постао део конзорцијума ЕДАС. Тада најпопуларнији авион био је верзија CN-235. Године 1997. настала је нова верзија Airbus C-295 која се разликовала у односу на свог претходника по томе јер му је труп продужен убацивањем још једног елемента између пилотске кабине и централног трупа авиона. Са чиме је дужина трупа летелице била продужена за више од три метра.
Светска ваздухопловна јавност имала га је те 1997. час да га први пут види на ваздухопловној манифестацији Ла Бурже. Наредне 1998. године са њим је био изведен и први лет.
Када би описивали Airbus C-295 у односу на верзију CN-235 могли би слободно рећи да су карактеристике оба авиона приближно исте само што верзија 295 у односу на 235 има за 50 посто већу носивост односно 9.250 кг корисног терета односно 71 војник са пуном опремом, 5 стандардизованих палета и 71 носило за рањенике. У структури трупа додато је шест нових оквира који су као што смо и рекли продужили труп за још три метра. Верзија 295 има ојачана крила, а повећан је и капацитет резервоара за гориво. После дораде стајног трапа полетне и слетне максималне масе су изједначене.
Овај транспортни авион покрећу два турбоелисна мотора Pratt and Whitney Canada PW 127G сваки јачине 2645 коњских снага. Леви мотор има уграђен систем за блокаду елисе док се налази на земљи, са чиме се турбоелисни мотор преводи у гасну турбину. Овај авион има СТОЛ карактеристика што је омогућило да летелица задржи високи ниво оперативности у условима експлоатације. То даје Airbus C-295 предност да може да полеће и слетање од пустиња, шикара, поларних предела.
Авион Airbus C-295 има способност полетања са тврдих и меких подлога и са писта минималне дужине од 670 метара.У Airbus C-295 уграђен је најмодернији систем авионике HIAS (Higly Integrated Avionics System) заснован нарешењу фирме Thales. У пилотској кабини су постављена два ЛЦД екрана за пилота и копилота који приказују основне показатеље летних инструмената и одређене параметре о брзини и висини лета, нагибу и компасу, навигацијски и комуникацијски подаци, ситуацијона мапа, мапа кретања, радарска слика. Осим два велика екрана постоје још два који показују парамтре рада мотора и различитих система о овим летелицама који имају посебан систем рада у случају отказа главна два екрана како би се летелица безбедно приземљила. Летелица такође има аутопилот.
Труп летелице оптимизован је да може да се претвори у класични транспортни авион за превоз терета 5 стандардних палета димензаија 223,5 х 274 цм, за превоз путника у летелицу је могуће сместити 17 особу са седишптима или 49 падобранаца заједно са инструктором. Осим класичне намене летелица Airbus C-295 може да се користи и за медицинску евакуацију 24 рањеника и шест медицинских радника. Постоји и опција да се овај авион претвори у ВИП верзију.
Тактичко технички подаци
Димензије: дужина, 24,5 м, ширина 8,66 м и распон крила 25,81 м
Тежина: максимална у полетању 23,200 кг, максимална приликом слетања 23,200 кг, максимална тежина товорног простора 9.250 кг, количина горива 7,500 литара.
Максимална брзина крстарења 480 км/х
Радијсу кретања: Са 6.000 кг терета 3.700 км, са 3.000 кг корисног терета 4.600 кг, а празан 5.400 км.
Nisu oparativna 2 aviona An-26 …