Кина значајно убрзава испоруку најсавременијих ловаца пете генерације J-35A Пакистану, што може да промени однос снага у Јужној Азији. Према изјавама бивших и актуелних званичника пакистанског ваздухопловства, први авиони би могли да стигну већ следеће године, што би Пакистану дало значајну предност у односу на Индију.
Кључни детаљи споразума
Према уговори, договорено је до 40 ловаца J-35A, са опцијом за додатних 10, први авиони очекују се 2025. или 2026. године, раније од првобитно планираних 2028. Пакистански пилоти већ похађају обуку у Кини за управљање J-35A. Пакистан је купио ове авиона као замену за већ дотрајале F-16 и Mirage 5 у пакистанском ратном ваздухопловству (PAF).
Зашто је J-35A толико битан?
J-35A, развијен од стране Shenyang Aircraft Corporation, представља кинески одговор на амерички F-35. Кључне карактеристике укључују:
- Стелт технологију – смањена радарска уочљивост
- Напредну авионику – AESA радар и интегрисане сензорске системе
- Вишенаменске способности – борба ваздух-ваздух и прецизни удари ваздух-земља
- Погодност за носаче авиона – могућност операција са палубе
Према пензионисаном команданту пакистанског ваздухопловства Зија ул Хак Шамши, овај авион ће Пакистану дати предност од 12–14 година над Индијом, која тренутно нема ловце пете генерације у оперативној употреби.
Реакције и стратешки импликације
Овај потез део је ширег стратешког партнерства Кине и Пакистана, усмереног на јачање одбрамбене сарадње и противтежу индијским напорима да модернизује своје ваздухопловство кроз набавку Rafala и развој домаћег AMCA ловца.
Индијски аналитичари упозоравају да ће J-35A значајно променити динамику у региону, посебно у контексту спорова око Кашмира и Јужнокинеског мора.
Шта следи?
Пакистан ће наставити са интеграцијом J-35A у своје оперативне планове, са фокусом на електронско ратовање и мрежну борбу. Кина отвара могућност за извоз J-35A и другим савезницима, што би учврстило њену позицију на глобалном тржишту војне авијације. Индија ће вероватно убрзати развој сопственог ловца пете генерације или тражити алтернативне извозне опције.