ДЕЈСТВО МОДЕРНИЗОВАНОГ М-84АС И АС 2 НА ПАСУЉАНСКИМ ЛИВАДАМА

На војном полигону Пасуљанске ливаде одржано је показно гађање у оквиру завршетка обуке припадника Војске Србије са новоуведеним и модернизованим наоружањем и војном опремом. Циљ вежебе је успостављање координације између беспилотне летелице и борбених система, скраћење времена реакције.

У приказу је учествовало 743 припадника Војске Србије и 56 комада борбене технике који су новоуведени и модернизовани. 

На овом покзаном гађању запажени наступ имали су и модернизовани тенкови М-84 у верзијама АС 1 и АС 2.

Фото: Министарство одбране Србије

еннковски вод са два тенка М-84АС 1 и АС-2 циљ су гађали са фугасним пројектилима из места и покрета на циљеве на даљинама од 1.700 м. Тенковски вод наставио је гађање са даљински управљивом борбеном станицом ДУБС на крају куполе из митрањеза калибра 12,7 мм на циљ на даљинама од 500 м. После захвата циља ДУБС-ом командир тенковског вода наставио је гађање циљева у покрету из цеви топа са кумулативним пројектилима на покретну мету на даљини од 1.500 м. 

Пројекат модернизације 212 тенкова М-84 у верзију СА-1 и СА-2 започела је још 2019 године. Јавности ови тенкови по први пут приказани су 8.јуна 2020 у Техничком ремонтном заводу Чачак, а онда широј публици приказани су током војне вежбе “Садјество 2020” . Носилац овог посла је Техничко ремонтни завод Чачак, који поверени задатак реализује уз помоћ Војнотехничког института.

Фото: Министарство одбране Србије

Прича о модернизацији тенка траје већ виш од 30 година, али је било јако мало у последњих 30 година учињено. Била су израђена два прототипа један 2004. године, а један 2017. Оба никада нису усепшно заживела. Неколико примерака урађено је у периоду од 2017-2022 године укупно пет комада, а бројка би до краја текуће 2023. требала да буде више од једног тенковског батаљона.

На почетку ове приче треба расчистити да ознака АС 1 нема много везе са верзијим модернизације тенка М-84АС 1 која је била приказана на војној вежби “Челик 2017” која је имала руски експлозивно рекативни оклоп ЕРА Контакт 1 и решткасти оклоп на задњој страни. Нова модернизација позната је и под ознаком АС1М или АС-2, а подразумева дубинску модернизацију тенка М-84 и свих његових подсклопава, и интеграцију даљински управљиве борбене станице калибра 12,7мм. Опционо на тенк је било могуће уградити и остало наоружање на куполу попут аутоматског бацача граната, ручно управљивих митрањеза и додатном оптоелектонском опремом.

Како је пре три године саопштено модернизација тенкова одвијаће се у две фазе, тако што би требало да сви витални подсистеми буду осавремењени модерним технологијама. у првој фази акцентат је био дат на побољшању додатне заштите уградњом експлозивно реактивног оклопа новије генерације, ватрене моћи и уградње даљински управљиве борбене станице 12,7 мм и увођење ситуационе свести помоћу подсистема за побоњшање визуелизације возача и осматрања командира. Од нових подсситема тад су приказане нове гусенице, нова цев топа са термоизолационом облогом. Укупно је у првој фази модернизовано 10 подсистема који су обухватили још управљање ДУБС -127 мм ,нови метео сензор, унапређен процес командовања и комуникације, угардња новог експлозивно реактивног оклопа нове генерације М-19 и продужених противкумулативних штитника на боковима тенка. Повећање вероватноће преживљавања тенка уградњом система за заштиту од пожара и експлозије горива, уградња уређаја за спречавање неправилног старта мотора.

У другој фази кроз модернизацију пролази 12 подсклопова тенка. Како је наведено уградња стабилисане даљински управљиве борбене станиве са митраљезом калибра 12,7 мм, модернизована нишанска справа, муниција за тенковски топ веће ефикасности, унапређено место командира и модернизована справа командира. Покретљивост и мобилност биће унапређена изменом подисситема мотора и ходног система тенка. Такође модернизација би требала да обухвата угадњом система сензора, бацача димних кутија побољшаних карактеристика.

Иначе верзија тенка М-84АС 2 добила је за командира систем видео надзора околине коју чини шест камерау боји које могу да раде и у условима смањене видљивости. Видео камере су на телу тенка распоређени као модули у заједничком кућишту и покривају простор од 360 степени око средства. Систем омогућава истовремени прихват сигнала са свих камера у реалном времену преко ЛАН кабла. Такође уграђен је и рачунарски интерфејс за подешавање параметара камере.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *