BOV-M86 VP LAKO OKLOPNO VOZILO KOJE JE OBELEŽILO GRAĐANSKI RAT U JUGOSLAVIJI

Za ovo oklopno vozilo se s pravom može reći da je obeležilo početak krize u SFRJ u osvit građanskog rata i samog rata. Video se od Slovenije do Kosova i Metohije. Najupečatljivije je bilo njegovo pojavljivanje pred početak građanskog rata u Hrvatskoj.

Jednostavno je reč o borbenom vozilu ili poznatom pod skraćenicom BOV oznake M-86 VP (Vojna policija).

Nastao je u fabrici TAM u Mariboru na osnovu šasije vojnog kamiona TAM 110 koje armije članica eks SFRJ i dalje koriste. Razvoj familije oklopnih vozila započeo je početkom 1980 tih i izrađivao se osim za vojno -policijske zadatke i kao lanser protivoklopnih raketa POLO M-83 i kao PVO poznat i kao BOV-3 sa trocevnim topom M-55 kalibra 20 mm. Bila je predserijski urađena verzija sa dva topa Bofors L-70 kalibra 40 mm, ali to vozilo nikad nije uvedeno u operativnu upotrebu. Takođe postojala je i verzija BOV SN odnosno sanitetska za evakuaciju ranjenika, ali od prototipa ovo vozilo nije odmaklo.

BOV M-86VP danas u okviru snaga bezbednosti nalazi se u Vojsci Srbije i Ministarstvu unutrašnjih poslova.

Sama oznaka VP – vojna policija označava da se ovo vozilo koristi kako za vojno-policijske, tako i policijske zadatke u urbanim i neurbanim područjima. najvažniji zadaci su borba protiv diverzantsko -terorističkih grupa, zaštita lica i objekata i suzbijanje demonstracija, očuvanje javnog reda i mira-

BOV M-86 spada u laki oklopni automobil. Vozilo je u odnosu na ostala oklopna vozila pokretljiviji na putevima i zemljištu. Glavni nedostatak ovog vozila je slabo naoružanje i oklopna zaštita.

Oklopna zaštita je sastavljena od antibalističkih priča koje su međusobno spojene zavarivanjem. Debljina ploča iznosi 8 mm na čelu i 4mm na bokovima, što pruža dobru zaštitut od streljačkog oružja, parčadi granata na većim udaljenostima, ali ne i od protivoklopnog oružja. Konstrukcija vozila je hermetična i oblikovana u vidu plovnog tela. BOV može da savlada vodenu prepreku dubine 1,1 m.

Unutrašnjost vozila podeljeno je upravljački, komandno-borbeni i motorni deo.

Komandno-borbeni prostor služi za smeštaj i zaštitut pešadijskog odeljenja i opreme. Zahvata prednji i zadnji deo vozila. U prednjem delu smešteni su vozač i komandir. Pored mesta komandira nalazi se uređaj za osmatranje, sredstva vezei nosač naoružanja. Pored vozača se nalazi uređaj za osmatranje, uređaj za upravljanje, merni inistrumenti, nosači ličnog naoružanja i borbeni komplet mitranjeza. Iznad komandira i vozača se naalzi otovor za osmatranje, provetravanje.

U srednjem delu BOV-a nalaze se klupe za smeštaj borbenog odeljenja – osam strelaca sa ličnim naoružanjem, a za ulazak sa obe bočne strane postoje po jedna vrata.

Motor dizel jačine 110 kW sa vazdušnim hlađenjem se nalazi u zadnjem delu i on je poptuno i hermetički odvojen od borbeno-transportnog odeljenja. Osim motora, u zadnjem delu nalazi se prečistač vazduha, menjač, instalacije za dovod goriva i gašenje požara. Gorivo je smešteno u prednjem zaštićenom delu vozila.

Iznad borbeno transportnog odeljenja nalazi se uzvišeni deo na kome se nalazi turela za teški mitraljez ili puškomitraljez, šest prozora, tri osmatračka okna, sedam puškarnica i dva rotaciona svetla. Stakla na vozilu izrađena su od višeslojnog neprobojnog pancirnog stakla koje štiti od zrna kalibra 7,9 mm na 100 m daljine.

U opremu vozila spadaju uređaj za vožnju u uslovima smanjene vidljivosti i ratnim uslovima oznake PPV-2, IC far dometa 100 m, standardni farovi sa kombinovanim prednjim i zadnjim svetlima, zamračenim farovima i sirenom. Na vozilo se može ugraditi osmatrački i IC far. Pritisak u pneumaticima može se regulisati preko centralne regulacije, a izmena pritiska u pneumaticima omogućava kretanje po raskvašenom terenu.

Od ostale opreme stu su mreže za zaprečavanje koje se nalaze na prednjem delu vozila, desantni stepenik koji se nalazi iza vozila i kapacieteta je četiri vojnika-policajca koji se drže za rukohvate dok su na stepeniku. Rukohvati su duž cele platforme. Desantni stepenik se može sklopiti ili demontirati sa BOV-a.

Naoružanje:

Osnovno naoružanje BOV M-86 je mitraljez M 86 kalibra 7,62 mm ili teški mitraljez kalibra 12,7 mm. Kupola je izrađena od pancirnog lima i pruža nišandžiji zaštitu od streljačkih projektila do visine glave da prednjih strana, dok po boku zaštita ide do sektora od 270 stepeni. Na obe strane postavljeni su bacači dimnih kutija BDK M-79. Bacači imaju elevaciju 45 stepeni. kalibar dimnih kutija je 82 mm. Dimna zavesa formira se na daljini od 150 m od samog vozila, a formira se 10-12 sekundi posle lansiranja.

Vozilo je snabdevebo sa dve prenosne radio stanice RUP-33 koje su smeštene u zadnjem desnom delu vozila.

Vozilo se inače koristi u skladu sa Pravilom borbenog vozila policije. Osnovno pravilo je da vojno ili policijsko odeljenje sadejstvuje u njemu ili van njega u pokretu i sa vatrom. Vozila mogu da sadejstvuju sa drugim vozilima.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *