Borbeno oklopno vozilo pešadije na točkovima Lazar je postao jedan od prepoznatljivih proizvoda srpske namenske industrije. Sa ovim vozilom Srbija se svrstala u zemlje koje imaju sposobnost da proizvedu borbeno oklopno vozilo na točkovima u skaldu sa svim svetskim standardima.
Lazar 3 je univerzalna platforma na osnovu koje je razvijena i protivoklopna verzija “Ralas” kao nosač protivoklopnih raketa ALAS sa četiri kontejnera sa raketama dometa do 9 km.Na taktičko-tehničkom prikazu osposobljenosti Vojske Srbije “Granit 2023” po prvi put doduše na statičkom delu videli jednu novu modifikaciju oklopnog vozila Lazar-3 koje je predstavljeno državnom vrhu.
Novitet, Lazar 3M modifikovan je u odnosu na prethodnu verziju Lazara značajno, približivši srpsko borbeno vozilo pešadije nekim zapadnim konkurentima na primer nemačko-holandskom Bokseru. Sa bokova u odnosu na Lazar-3 sklonjene su pušakrnice i stakla, postavljena je nova zaštita. Vozilo ima novo vešanje, novu unutrašnju ergonomiju i top kalibra 30 mm. Po prvi put saopšteno je i da cena jednog ovakvog vozila iznosi 1,2 milona dolara.
Borbena primena ovog vozila izvršena je 25. jula na poligonu Pasuljanske livade, gde je ovo oklopno vozilo i borbeno upotrebljeno u dejstvima na cilj na daljinama od 1.700 m.
Lazar 3M pešadijsko borbeno vozilo opremljeno je besposadnom kupolom 30mm 32V01. Namenjena je za dejstvovanje po neprijateljskoj živoj sili, vatrenim sredstvima i neoklopljenoj/lako oklopljenoj opremi; izviđanje i prepoznavanje ciljeva, osmatranje okoline.
Lazar 3 je oklopno vozilo, točkaš, formule pogona 8×8. Pogonska grupa je smeštena u prednjem desnom delu vozila u prostoru koji je potpuno odvojen od prostora posade. Svih osam točkova su montirani na nezavisnom vešanju i obezbeđuju visok
stepen mobilnosti vozila. Sve osovine su pogonske dok su prve dve upravljačke.
Lazar 3 poseduje modularnu balističku zaštitu. Oklopno telo je izrađeno od pancirnog čelika i obezbeđuje zaštitu od krhotina granata. Prostor vozača i komandira je smešten u prednjem delu vozila. Vozilo poseduje bočna vrata koja služe za ulazak i izlazak vozača i komandira iz vozila . I vozač i komandir imaju poklopac
iznad svojih mesta. Vozilo je opremljeno sa po tri periskopa za vozača i komandira. Sedište vozača se podešava u vertikalnom i horizontalnom pravcu, tako da odgovara ergonomskim zahtevima svih vozača.
Prostor za posadu se nalazi u zadnjem delu vozila. Pristup je moguć kroz zadnju rampu, dvoja vrata u okviru rampe ili kroz velike otvore na krovu vozila. Rampa je
konstruisnaa tako da ispunjava različite zahteve tokom vojnih operacija. Funkcionisanje rampe obezbeđuje hidraulike koja se može aktivirati iz
prostora vozača kao i dugmetom u prostoru za meštaj posade.
Broj članova posade zavisi od misije i naoružanja kojim
je vozilo opremljeno.
Kada vozilo ima DUBS (daljinski upravljiva borbena stanica broj članova
posade je 12 (komandir, vozač, nišandžija + 9 vojnika). U slučaju ugradnje kupole broj članova posade se smanjuje za jedan (komandir, vozač, nišandžija + 8 vojnika).
Taktičko tehnički podaci o Lazaru 3
Dimenzije: dužina 7.92 m, širina 2.95 m, visina (bez DUBS-a odnosno kupole) 2.32 m
Težina: Maksimalna: 28 tona, minimalna 24-26 t
Maksimalna brzina vozila 110 km/h
Lazar 3M može da savlada rov širine 2m i vodenu prepreku 1,6 m
Naoružanje:
Automatski top 30mm 2A42, mitraljez 7,62mm 6P7K
Nišan TV i termovizijski nišan sa
laserskim daljinomerom
Daljina gađanja, km: automatski top do 4 km, a mitraljez do 1,5 km