B-52 ‘BUFF’ БОМБАРДЕР: Зашто преко пола века старе летелице изазивају стрепњу код Иранаца?

Док рат на Блиском истоку бесни, шест Boeing B-52 Stratofortress бомбардера америчког ваздухопловства недавно је стигло на Блиски исток како би одвратило Иран и његове савезнике.
Ово је први пут да су B-52 распоређени у регионалну базу од 2019. године. Распоређивања ће се одвијати у наредним месецима. Додатна ескадрила F-15E Strike Eagles и још авиона за допуну горива у ваздуху (Flight Refuelling Aircraft – FRA) такође је премештена.

Амерички званичници рекли су да је нова ваздушна подршка предузета као компензација за предстојећи одлазак борбене групе носача авиона USS Abraham Lincoln, пре него што USS Harry S. Truman стигне да је замени јер, када Lincoln оде, неко време неће бити америчког носача авиона на Блиском истоку.

sam-whitfield1/Shutterstock© sam-whitfield1/Shutterstock
B-52

Портпарол иранског министарства спољних послова, Есмаил Багаи, осудио је “дестабилизујуће присуство” бомбардера B-52 у региону. „Одувек смо веровали да је присуство Америке у региону дестабилизујуће по регион,“ рекао је Багаи као одговор на питање о распоређивању, додајући да то „неће поколебати одлучност Ирана да се брани.“

Америчке крстарице и разарачи помагали су Израелу у одбрани од иранских балистичких пројектила у априлу и октобру. Прошлог месеца, САД су распоредиле систем за одбрану од балистичких пројектила Terminal High Altitude Area Defence (THAAD) у Израел, заједно са скоро 100 америчких војника за његово руковање.

Крајем октобра, додатна ескадрила F-16 из Немачке распоређена је на Блиски исток. Почетком октобра, KC-46 Pegasus танкери такође су распоређени у CENTCOM. Централна команда САД (CENTCOM) покрива Блиски исток, централноазијске републике, Египат, Авганистан и Пакистан.

Raf,Fairford,,Gloucestershire,,Uk,-,June,12:,Boeing,B-52h,Stratofortress© Shutterstock / IanC66
B-52

Такође, додатни разарачи способни за одбрану од пројектила се премештају у регион. Већ је преко 2.000 америчких маринаца у источном Медитерану као део амфибијске ударне групе Amphibious Ready Group Marine Expeditionary Unit (ARG/MEU), коју предводи десантни брод USS Wasp.

Додатна ваздушна подршка је потребна јер су високи ирански званичници претили нападом на Израел као одговор на ваздушне ударе Израела од 26. октобра на иранске системе противваздушне одбране и фабрике балистичких пројектила.

Ово јасно показује флексибилност ваздушне моћи и способност Америке да се распоређује широм света у кратком року а у региону се је тренутно стационирано око 43.000 америчких војника.

Иранска претња

Ирански врховни вођа Али Хамнеи обећао је „снажан одговор“ САД-у и Израелу због њихових непријатељских акција против Ирана и Фронта отпора. Раније је израелски октобарски напад, под кодним именом „Операција Дани покајања,“ наводно сломио „кичму иранске ракетне индустрије.“

Ови потези долазе у критичном тренутку док ратови Израела са Ираном подржаним Хамасом у Гази и Хезболахом у Либану бесне без изгледа за прекид ватре. Напади Хута, подржаних од стране Ирана, на бродове у Црвеном мору се настављају. Почетком овог месеца, стелт бомбардери B-2 коришћени су за нападе на подземне циљеве Хута у Јемену.

B-52 база у Катару

САД имају скоро више ваздухопловних база у региону око Ирана — у Кувајту, Катару, Јордану, Саудијској Арабији и Уједињеним Арапским Емиратима.

B-52 ће вероватно бити стационирани у бази Al Udeid у Катару, где су транспортни авиони већ поставили особље и потребан материјал за њихов боравак. Al Udeid је највећа америчка база на Блиском истоку и раније је била домаћин B-52 бомбардера.

B-52 авиони

Први лет догодио се далеке 1952. године, а авион је почео да улази у службу USAF 1955. године. Произведено је укупно 744 авиона у различитим варијантама. Више од 5.000 компанија било је укључено у огроман производни подухват, а 41% оквира авиона изграђено је од стране подизвођача.

Ivan Cholakov/Shutterstock© Ivan Cholakov/Shutterstock

Прототипови и сви B-52A, B и C модели (90 авиона) изграђени су у Сијетлу. Авион је премештен 240 км источно на својим првим летовима до базе Larson Air Force Base близу Moses Lake-а, где су детаљно тестирани. Производња је завршена 1962. са моделом B-52H, са 742 произведена авиона, плус оригинална два прототипа.

Последњи авион је произведен 1962. године. Тренутно је у служби око 76 таквих авиона, 58 их је у активној служби (2nd Bomb Wing и 5th Bomb Wing). 18 авиона налази се у резерви (307th Bomb Wing), а око 12 је у дугорочном складишту у Davis-Monthan AFB Boneyard.

Неформално, авион се зове BUFF (Big Ugly Fat Fella).

B-52H је огроман, са распоном крила од 56 метара. Његова посада од пет особа укључује пилота, копилота, официра за оружане системе, навигатора и официра за електронско ратовање. Празан авион тежи 83.250 кг, максимална полетна тежина је 221.323 кг, док је капацитет горива 181.610 литара.

Сваки од осам Pratt & Whitney TF33-P-3/103 турбо-млазних мотора производи 76 kN потиска. На подзвучној максималној брзини од 0.86 маха, авион може да лети на висини од 15.240 метара и има борбени долет од 14.200 км без допуњавања горива у ваздуху.

B-52 може да носи 32 тоне бомби, мина и ракета и да користи сву муницију у ваздушном арсеналу USAF-а.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *