ATOM ЗАБОРАВЉЕНО БОРБЕНО ВОЗИЛО ПЕШАДИЈЕ ОД КОГА СЕ ОЧЕКИВАЛО МНОГО: РУСКО-ФРАНЦУСКА САРАДЊА КОЈУ ЈЕ ПРЕКИНУЛА АНЕКСИЈА КРИМА

Са Французима на основу оклопног возила точкаша NEXTER VBC Русија је покренула план производње новог оклопног возила точкаша који би имао топ калибра 57 мм

Руска школа борбених возила пешадије углавном се ослањала на гусеничаре, док концепција оклопних возила на точковима била је резервисане за оклопне транспортере. Да се појави борбено возило пешадије и то на точковима то је било богохулно и споменути.

Међутим, у време столовања Анатолиј Сердјукова Министарство одбране Руске Федерације и интезивирања војнотехничке сарадње Русије са Француском и Италијом кренула је иницијатива о “вестернизацији руске борбене технике”. Русија се одлучила била за куповину 2 носача хеликоптера-десантног брода Мистрал и још два која би се радила у руским бродоградилиштима. Са италијанима се испитивао ловац тенкова Кентауро и оклопно возило Ивеко ЛМВ. Од силног посла једино што је било реализовано била је производња италијанског Ивеко ЛМВ под ознаком Рис.

Међутим, са Французима на основу оклопног возила точкаша NEXTER VBC Русија је покренула план производње новог оклопног возила точкаша који би имао топ калибра 57 мм.

На сајму наоружања Rossia Arms EXPO-2013 освануло је необично оклопно возило на точковима, са великом куполом и топом калибра 57 мм. Тог 25. септембра 2013. посетиоци су имали су јединствену прилику да јавно виде плод руско- француске сарадње- оклопни точкаш конфигурације 8×8 под именом « Атом»

Испред њега стајао је натпис БМП (Бојеваја машинка пехоте) АТОМ конфигурације 8х8 на точковима. Како је саопштено ово оклопно возило настало је као плод сарадње француске компаније Renault Truck Defence и руске Уралмашин Вагон завод из Нижњег Тагила са учешћем 50:50 са обе стране. План је био замена свих БВП борбених возила пешадије БМП-1 и БМП-2 управо са овим точкашима који би се користили у моторизованим пешадијским јединицама за ватрену подршку са топом калибра 57 мм.

Французи су обезбедили трансмисију, мотор, концепцију возила, ходни уређај и СУВ, а руси су уградили наоружање и остале подсистеме и агрегате, филтровентилационе системе НХБ
заштите, бацаче димних кутија, систем активне заштите и додатни модул оклопа. Уралвагонзавод је израдио оклопно тело и куполу и извео завршну монтажу.

План је био не само наоружавање руске војске него и продаја оним државама које располажу са фамилијом оклопних борбених возила не само гусеничара него и точкаша БТР-80, 70 и 60, као и БРДМ-2.

Сам посао производње БВП Атом деловао је обећавајуће јер је био потпун нов искорак у односу на руску конструкцију сличних возила, с обзиром да је позади имао укрцно-искрцну платформу за истовар борбеног одељења. За разлику од руских возила фамилије БТР верзије 80, 82А и 90 који су имали са стране. Чак и БМП-1, БМП-2 и БМП-3 имали су врата.

Чинило се да је западни модел пројектовања руских борбених возила захватио што би рекли “западни вирус” у конструисању.

План је да Уралвагонзавод покрене и лиценцну производњу електронских система и термовизије компанија Tales и SAGEM.

Опис возила

Атом 8×8 је модуларне конструкције и омогућава израду чак осам врста наменских возила: 1. оклопно возило са тешким митраљезом калибра 12,7 мм, 2. БВП са топом 57мм и
спрегнутим митраљезом 7,62мм, 3. СО ПВО са топом 57 мм, 4. СО са минобацачем калибра 120 мм, 5, возило за оправке и извлачење, 6. командно, 7. инжењеријско и 8. санитетско возило.

Купола са топом од 57 мм обезбеђује откривање и уништавање циљева дању, ноћу и у свим временским условима. Топ се покреће хоризонтално кружно, а по елевацији од -8 до
+70 степени. Брзина паљбе је 100-120 метака, у резерви су 4 сандука муниције који се налази испод туреле. Панцирни пројектил пробија 120-150 мм оклоп на брисаном домету. Крајња даљина гађања 6, а највећи домет 16 км. Топ је обложен материјалом од стелт масе како би се смањио термички одраз.

Варијанта тешког оклопног точкаша (БВП) идентична је као француски точкаш NEXTER VBC 8×8 који треба да замени француске БВП гусеничаре АМX-10П. Тежина је повећана у
односу на француског рођака ( 18-28 тона), а руска се креће од 28-30 тона зависно од опције возила.

Посада Атома је трочлана са капацитетом превожења и искрцавања осам
стрелаца на задњем делу возила преко излазне рампе.

Десант може излазити и кроз врата на крову. Седишта су еластично овешена у задњем делу и веома удобна, доприносе заштити од детонације мина испод возила.

Највећа тежина од 30 тона предвиђена је за возило СО-120 мм.

Високу покретљивост обезбеђује турбо-дизел мотор Volvo-Renault D12 од 550 КС, аутоматска хидромеханичка трансмисија ZF 7HP 902 са 7+2 степени преноса, независно
вешање и водомлазни покретачи за пловидбу.

Максимална брзина на отвореном путу је 100 км/х.

Основна конструкција возила израђена је од челичних лимова. Оклоп обезбеђује “V” (пети) ниво заштите (( NATO STASNAG 4569 ) од APDS 25 мм/500 м са чеоне стране, а са осталих
страна ниво заштите III ( 7,62×51 мм на 30 м) и ниво заштите IV ( 14,5×114 мм на 200 м). Као додатни оклоп оклоп предвиђени су челични панои оклопа, противкумулативни штитници, активна заштита, систем упозорења на ласерско озрачење. Точкови имају гуме са заштитним улошцима, тако да у случају пенетрације возило може да се креће до неопходне помоћ техничких екипа

Из овог пројекта Французи су се повукли, због анексије Крима, а уследио је и прекид војнотехничке сарадње јер је Париз одбио да испоручи Москви да гоотова носача хеликоптера калсе Мистрал који су завршили касније уз доволу Кремља у Египту и уврштени су у састав РМ Египта.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *