Sa Francuzima na osnovu oklopnog vozila točkaša NEXTER VBC Rusija je pokrenula plan proizvodnje novog oklopnog vozila točkaša koji bi imao top kalibra 57 mm
Ruska škola borbenih vozila pešadije uglavnom se oslanjala na guseničare, dok koncepcija oklopnih vozila na točkovima bila je rezervisane za oklopne transportere. Da se pojavi borbeno vozilo pešadije i to na točkovima to je bilo bogohulno i spomenuti.
Međutim, u vreme stolovanja Anatolij Serdjukova Ministarstvo odbrane Ruske Federacije i inteziviranja vojnotehničke saradnje Rusije sa Francuskom i Italijom krenula je inicijativa o “vesternizaciji ruske borbene tehnike”. Rusija se odlučila bila za kupovinu 2 nosača helikoptera-desantnog broda Mistral i još dva koja bi se radila u ruskim brodogradilištima. Sa italijanima se ispitivao lovac tenkova Kentauro i oklopno vozilo Iveko LMV. Od silnog posla jedino što je bilo realizovano bila je proizvodnja italijanskog Iveko LMV pod oznakom Ris.
Međutim, sa Francuzima na osnovu oklopnog vozila točkaša NEXTER VBC Rusija je pokrenula plan proizvodnje novog oklopnog vozila točkaša koji bi imao top kalibra 57 mm.
Na sajmu naoružanja Rossia Arms EXPO-2013 osvanulo je neobično oklopno vozilo na točkovima, sa velikom kupolom i topom kalibra 57 mm. Tog 25. septembra 2013. posetioci su imali su jedinstvenu priliku da javno vide plod rusko- francuske saradnje- oklopni točkaš konfiguracije 8×8 pod imenom « Atom»
Ispred njega stajao je natpis BMP (Bojevaja mašinka pehote) ATOM konfiguracije 8h8 na točkovima. Kako je saopšteno ovo oklopno vozilo nastalo je kao plod saradnje francuske kompanije Renault Truck Defence i ruske Uralmašin Vagon zavod iz Nižnjeg Tagila sa učešćem 50:50 sa obe strane. Plan je bio zamena svih BVP borbenih vozila pešadije BMP-1 i BMP-2 upravo sa ovim točkašima koji bi se koristili u motorizovanim pešadijskim jedinicama za vatrenu podršku sa topom kalibra 57 mm.
ロシアとフランスと共同開発してた装甲車であるATOM、全く話を聞かなくて忘れかけてたけど案の定お亡くなりになってたのね・・・https://t.co/yNwg3gAIcO pic.twitter.com/w5D2El2VYS
— マクナイト@バーチャルタンククルー (@obiekt219) June 17, 2020
Francuzi su obezbedili transmisiju, motor, koncepciju vozila, hodni uređaj i SUV, a rusi su ugradili naoružanje i ostale podsisteme i agregate, filtroventilacione sisteme NHB
zaštite, bacače dimnih kutija, sistem aktivne zaštite i dodatni modul oklopa. Uralvagonzavod je izradio oklopno telo i kupolu i izveo završnu montažu.
Plan je bio ne samo naoružavanje ruske vojske nego i prodaja onim državama koje raspolažu sa familijom oklopnih borbenih vozila ne samo guseničara nego i točkaša BTR-80, 70 i 60, kao i BRDM-2.
Sam posao proizvodnje BVP Atom delovao je obećavajuće jer je bio potpun nov iskorak u odnosu na rusku konstrukciju sličnih vozila, s obzirom da je pozadi imao ukrcno-iskrcnu platformu za istovar borbenog odeljenja. Za razliku od ruskih vozila familije BTR verzije 80, 82A i 90 koji su imali sa strane. Čak i BMP-1, BMP-2 i BMP-3 imali su vrata.
Činilo se da je zapadni model projektovanja ruskih borbenih vozila zahvatio što bi rekli “zapadni virus” u konstruisanju.
Plan je da Uralvagonzavod pokrene i licencnu proizvodnju elektronskih sistema i termovizije kompanija Tales i SAGEM.
Atom 8×8 armoured infantry fighting vehicle Uralvagonzavod Renault Truck… https://t.co/MaKSWwXPnp 来自 @YouTube
— 周涛 (@a20386) July 15, 2020
Opis vozila
Atom 8×8 je modularne konstrukcije i omogućava izradu čak osam vrsta namenskih vozila: 1. oklopno vozilo sa teškim mitraljezom kalibra 12,7 mm, 2. BVP sa topom 57mm i
spregnutim mitraljezom 7,62mm, 3. SO PVO sa topom 57 mm, 4. SO sa minobacačem kalibra 120 mm, 5, vozilo za opravke i izvlačenje, 6. komandno, 7. inženjerijsko i 8. sanitetsko vozilo.
Kupola sa topom od 57 mm obezbeđuje otkrivanje i uništavanje ciljeva danju, noću i u svim vremenskim uslovima. Top se pokreće horizontalno kružno, a po elevaciji od -8 do
+70 stepeni. Brzina paljbe je 100-120 metaka, u rezervi su 4 sanduka municije koji se nalazi ispod turele. Pancirni projektil probija 120-150 mm oklop na brisanom dometu. Krajnja daljina gađanja 6, a najveći domet 16 km. Top je obložen materijalom od stelt mase kako bi se smanjio termički odraz.
Varijanta teškog oklopnog točkaša (BVP) identična je kao francuski točkaš NEXTER VBC 8×8 koji treba da zameni francuske BVP guseničare AMX-10P. Težina je povećana u
odnosu na francuskog rođaka ( 18-28 tona), a ruska se kreće od 28-30 tona zavisno od opcije vozila.
Posada Atoma je tročlana sa kapacitetom prevoženja i iskrcavanja osam
strelaca na zadnjem delu vozila preko izlazne rampe.
Desant može izlaziti i kroz vrata na krovu. Sedišta su elastično ovešena u zadnjem delu i veoma udobna, doprinose zaštiti od detonacije mina ispod vozila.
Najveća težina od 30 tona predviđena je za vozilo SO-120 mm.
Visoku pokretljivost obezbeđuje turbo-dizel motor Volvo-Renault D12 od 550 KS, automatska hidromehanička transmisija ZF 7HP 902 sa 7+2 stepeni prenosa, nezavisnovešanje i vodomlazni pokretači za plovidbu.
Maksimalna brzina na otvorenom putu je 100 km/h.
Osnovna konstrukcija vozila izrađena je od čeličnih limova. Oklop obezbeđuje “V” (peti) nivo zaštite (( NATO STASNAG 4569 ) od APDS 25 mm/500 m sa čeone strane, a sa ostalih
strana nivo zaštite III ( 7,62×51 mm na 30 m) i nivo zaštite IV ( 14,5×114 mm na 200 m). Kao dodatni oklop oklop predviđeni su čelični panoi oklopa, protivkumulativni štitnici, aktivna zaštita, sistem upozorenja na lasersko ozračenje. Točkovi imaju gume sa zaštitnim ulošcima, tako da u slučaju penetracije vozilo može da se kreće do neophodne pomoć tehničkih ekipa
Iz ovog projekta Francuzi su se povukli, zbog aneksije Krima, a usledio je i prekid vojnotehničke saradnje jer je Pariz odbio da isporuči Moskvi da gootova nosača helikoptera kalse Mistral koji su završili kasnije uz dovolu Kremlja u Egiptu i uvršteni su u sastav RM Egipta.