Tursk oklopno vozilo AKREP II sa topom 90 mm – vizija ili ponavljanje starih grešaka?

Na izložbi naoružanja IDEF 2025 u Istanbulu, turska kompanija OTOKAR predstavila je novu varijantu svog oklopnog vozila AKREP II, opremljenu poznatom CSE 90LP kupolom sa topom od 90 mm belgijskog proizvođača John Cockerill. Rat u Ukrajini podseća na slab učinak ovakvog tipa vozila.

Turski gigant OTOKAR je predstavio verziju svog oklopnog vozila AKREP II, opremljeniu topom od 90 mm. To je oklopno borbeno vozilo nove generacije, na točkovima (4×4), razvijeno za izviđanje, brze udare, vatrenu podršku i misije u urbanim i šumskim uslovima. Vozilo ima električni pogon u određenim konfiguracijama, te smanjeni termalni i zvučni potpis.

Ovo rešenje je privuklo značajnu pažnju stručnjaka, predstavljajući kombinaciju domaće mobilne platforme i dokazanog artiljerijskog sistema. Ipak, postavlja se pitanje – da li ovakva vozila, uprkos svojim prednostima, imaju realnu primenu u modernom ratovanju?

Najnovija verzija prikazana na IDEF-u sadrži CSE 90LP kupolu sa topom od 90 mm, sposobnim da dejstvuje protiv lako oklopljenih ciljeva i utvrđenih položaja. Iako AKREP II deluje impresivno na papiru, ostaje pitanje realne stabilnosti i efikasnosti ovakvih lakooklopljenih vozila sa velikim topom u stvarnim ratnim uslovima.

Negativan primer već postoji: francuski AMX-10RC, koji je takođe oklopno vozilo na točkovima sa topom 105 mm, doživeo je pravi krah na bojištima u Ukrajini. Francuski sistem je bio koncipiran za otvorene i brze operacije u Africi i Evropi, ali u stvarnosti modernog ratovanja – u tesnom kontaktu, sa bespilotnim pretnjama i snažnim protivoklopnim sistemima – ispostavio se kao lako ranjiv i nestabilan prilikom dejstva iz pokreta.

Isto važi i za AKREP II – postavljanje topa kalibra 90 mm na laku platformu, pa čak i uz dobre elektronske sisteme, ne može zameniti oklop i stabilnost tenka, niti pružiti bezbednost posade u bliskoj borbi.

Turska izgleda nastoji da uđe u segment „lakih tenkova“ za izvoz, posebno na tržištima Bliskog Istoka, Afrike i Azije, gde se traže mobilni i isplativi sistemi za kontrolu granica, mirovne operacije i asimetrične pretnje. Međutim, iskustvo iz Ukrajine ukazuje da ovakvi sistemi nemaju otpornost za intenzivan konvencionalni sukob.

Zaključak

AKREP II sa CSE 90LP kupolom je tehnološki zanimljiv i namenski fleksibilan sistem, ali njegova stvarna borbena vrednost ostaje pod znakom pitanja ukoliko se koristi u visokointenzivnim uslovima. Isključivo je opravdan kao dopuna drugim, težim platformama, a ne kao zamena za njih.

Jedan komentar na “Tursk oklopno vozilo AKREP II sa topom 90 mm – vizija ili ponavljanje starih grešaka?

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *