INDIJA U PANICI – PORED KINESKIH AVIONA 5. GENERACIJE, PAKISTAN RAZMIŠLJA O NABAVCI TURSKOG AVIONA KAAN

Tokom poslednjih dana 2024. Kina je šokirala svet. Pojava aviona 6. generacije na nebu je zabrinula SAD, ali i kineske komšije. U Nju Delhiju sa nelagodom gledaju na činjenicu da je Kina pored drugog aviona 5. generacije ušla u razvoj letelice šeste generacije. Da stvar bude teža, Pakistan se naoružava kineskim avionima 5. generacije, dok Indija ne može da se odluči. Sada dolaze vesti da će Pakistan svoju vazdušnu flotu upotpuniti i turskim avionima KAAN.

Ratno vazduhoplovstvo Indije suočava se sa značajnim nedostatkom u svojim kapacitetima, bez aviona pete generacije i smanjenjem broja operativnih eskadrila. Za to vreme je Kina rasporedila svoj Chengdu J-20 u svih pet svojih komandnih zona. Povećava se proizvodnja a stižu i prve narudžbine za izvoz, i to drugog aviona 5. generacije – J-35A. Da okolnosti budu još teže, prvi kupac će biti Pakistan. Avion je predstavljen u Kini, u Džuhaju pre 3 meseca. Reč je o višenamenskom avionu 5. generacije.

Dok je Indija još uvek pokušavala da prati ekspanziju kineskog arsenala borbenih aviona koju je demonstriralo predstavljanje J-35A, Peking je iznenadio svet 26. decembra probnim letovima prototipa aviona šeste generacije. Ovi prototipovi sa stelt karakteristikama, dobili su nazive Chengdu J-36 i Shenyang J-XX/J-50 od strane vojnih analitičara, koji veruju da bi Kina mogla postati prva zemlja koja će uvesti avion šeste generacije u operativnu upotrebu. Da, SAD jesu zabrinute zbog ovakvog tehnološkog proboja Kine, ali je Indija ta koja mora da odgovori na izazov ekspresno.

Sa druge strane, dolaze informacije da se drugi veliki rival Indije, Pakistan, neće zaustaviti na kupovini jednog tipa aviona 5. generacije. Tokom osmog zajedničkog radnog sastanka industrijske izložbe Pakistana i Turske, dve strane su razgovarale o mogućnosti izvoza KAAN aviona u Pakistan. Turcima bi dobro došla finansijska injekcija za ovaj projekat. Ugovor o priključivanje Pakistana ovom važnom projektu još nije potpisan, ali zvaničnici uveravaju da su blizu dogovora. Proizvod turske kompanije Turkish Aerospace Industries (TUSAŞ), KAAN je izveo svoj prvi let u februaru 2024. godine, čime je Turska postala jedna od retkih zemalja koja je samostalno razvila borbeni avion pete generacije.

Posmatrajući dešavanja u komšiluku, Indija nije u mogućnosti da čeka. Razne opcije su na stolu. Ruski Su-57 ili američki F-35. Ipak, zemlja je opredelila i sredstva za razvoj svog aviona 5. generacije. Ipak, i najoptimističnije prognoze govore da razvoj i proizvodnja ne mogu biti gotovi u roku od 10 godina.

3 komentara na “INDIJA U PANICI – PORED KINESKIH AVIONA 5. GENERACIJE, PAKISTAN RAZMIŠLJA O NABAVCI TURSKOG AVIONA KAAN

  1. Pa ovi Indusi nisu bili u stanju da naprave ozbiljan avion ni 4.-te generacije. Oni vec 15 godina prave svoj avion LCA – Tajes i jedva da im je u ozbiljnoj upotrebi. Oni imaju ozbiljne programere koji nazalost zavrsavaju na zapadu, a ne u Indiji.

  2. Šta podrazumeva peta generacija aviona, osim malog odraza????? Ne može da se sklepa peta generacija ,a da nemate ni pravi4++ u svom naoružanju iz sopstvene proizvodnje pa ni kupljenu.U ovom trenutku Petu gen RV. u stanju su samostalno da razviju samo SAD ,Rusoja i Kina, na dobrom je putu Dasoo u Francuskoj , ostalo su samo pokušaji. Za Indiju bi pravo rešenje bilo da uđe sa Rusima u zajedničku proizvodnju SU 75., u količini od 150 aparata i kupi dve eskadrile SU 57 i time reši sve svoje probleme,

  3. Turski avion koji je još u fazi razvoja i pitanje je dali je avion 5 generacije.
    Ali važno je da se licitira.
    Indija kao ekonomska sila nije sposobna da proizvede svoj avion.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *