Највећи руски ратни брод „Адмирал Нахимов“: Нуклеарна ракетна крстарица од 140.000 “коња” кренула на морска испитивања

Један од највећих ратних бродова на свету, тешка нуклеарна ракетна крстарица „Адмирал Нахимов“ (Пројекат 1144.2М „Орлан“), званично је 18. августа 2025. године напустио луку Северодвинск и упутио се на испитивања после више од четврт века неактивности и вишегодишње модернизације.

Према извору из бродоградилишне индустрије, прва фаза тестирања модернизоване тешке нуклеарне ракетне крстарице „Адмирал Нахимов“ одвијаће се у Белом мору, док ће се наредних месеци наставити у Баренцовом мору. Иако је агенција ТАСС пренела ову вест, Министарство одбране Руске Федерације за сада није издало званично саопштење.

Од Калињина до „Адмирала Нахимова“

Крстарица је положена 17. маја 1983. у Балтичком бродоградилишту у Лењинграду под именом „Калињин“, а поринута 25. априла 1986. године. У састав Северне флоте ушла је 30. децембра 1988, да би 1992. била преименована у „Адмирал Нахимов“, по легендарном адмиралу Павлу Нахимову. Међутим, активна служба трајала је кратко – већ 1997. године брод је упућен у Северодвинск на ремонт. Године 1999. формално је прихваћен на модернизацију у бродоградилишту Севмаш, али су радови дуго одлагани. Уклањање потрошеног нуклеарног горива завршено је 2008, док је технички пројекат модернизације под ознаком 1144.2М довршен 2012. У јуну 2013. Севмаш је потписао уговор са Министарством одбране вредан 50 милијарди рубаља, а радови су званично започели у октобру 2014.

Модернизација – од старог гиганта до новог носиоца моћи

Према доступним подацима, „Адмирал Нахимов“ после модернизације добија драматично ојачане ударне способности. Најважнија промена је уградња вертикалних лансера – десет модула по осам места, за укупно 80 крстарећих ракета Калибр-НК или Оникс, а поједини извори наводе и интеграцију хиперсоничних ракета Циркон. Поједини извори говоре да ће укупни капацитет износити чак 176 вертикалних лансера – 80 за ударне и 96 за противваздушне ракете.
Брод добија и дубоко модернизовани систем ПВО: Форт-М (модернизована варијанта С-300Ф), као и системе Панцир-М краћег домета. За противподморничку борбу уграђени су комплекси Пакет-НК и Ответ, док крстарица задржава могућност базирања и употребе чак три хеликоптера породице Ка-27/Ка-29/Ка-31.

Технички џин

„Адмирал Нахимов“ је један од највећих ратних бродова изграђених након Другог светског рата, одмах иза носача авиона. Дугачак је око 250–252 метра, широк 28,5 м, са газом од 10,3 м, а пун депласман износи 26.000–28.000 тона. Покрећу га два нуклеарна реактора КН-3 (по 150 MW), уз парне турбине и помоћне котлове, што му обезбеђује невероватних 140.000 коњских снага! Максимална брзина достиже 31–32 чвора, а практично неограничен домет под нуклеарним погоном омогућава му до 60 дана аутономије на мору. Посаду чини око 750 људи.

Место у класи „Орлан“

„Адмирал Нахимов“ је трећа од четири крстарице класе „Орлан“ (Пројекат 1144 „Киров“) – нуклеарних ракетних крстарица пројектованих 1970-их за суочавање са НАТО ударним групама носача авиона. Први у класи, „Киров“ (касније „Адмирал Ушаков“) и „Фрунзе“ (касније „Адмирал Лазарев“) већ су повучени и исечени, док је последњи, „Петар Велики“, и даље у оперативној употреби, мада се спекулише да би уместо модернизације могао бити повучен из службе. То значи да ће „Адмирал Нахимов“ након завршетка модернизације и испитивања остати једини пуноправно модернизовани представник своје класе.

Симбол руске морнаричке моћи

Модернизација овог гиганта одуговлачила се годинама, уз бројна пробијања рокова и раст трошкова – од почетних 50 милијарди до процењених 200 милијарди рубаља. Сада, после скоро три деценије чекања, повратак „Адмирала Нахимова“ представља снажан симбол руске морнаричке моћи и намере да се у површинским снагама задржи један од најмоћнијих ратних бродова света. Очекује се да ће по окончању испитивања поново ући у састав Северне флоте у Североморску, са улогом носиоца далекометних удара, вишеслојне ПВО одбране и противподморничке борбе на месту будућих укрштања геополитичких интереса – на Арктику.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *