Ovaj brod izrađuje se u dve verzije jedna za reke, a druga za more. Brzi višenamenski čamac namenjen je za podršku specijalnih operacija, pre svega na rekama i jezerima, ali i u priobalju
Među proizvođače brzih čamaca svrstala se i Srbija koja ima sve preduslove za razvoj ovakvih plovila 1.700 plovnih reka i kanala, izlazi na tri međunarodne reke Dunav, Sava i Tisa koje su sve tri plovne kroz Srbiju i mreža kanala Dunav-Tisa-Dunav.
Za male brze čamce pogoda je i Velika Morava, Zapadna i Južna Morava, kao i reka Drina.
Međutim, pošto su svi brodgrađevinski kapaciteti mahom bili urušeni, a ostalo se i bez jednog od najvećih brodgradilišta “Brodotehnika” u Beogradu ovaj proces je bio teško izvodljiv. poslednji brod napravljen je bio juna 1996 i poznat je kao Rečni minolovac “Novi Sada” sada višenamesnki brod.

Međutim, prvi iskorak je napravljen 2015. godine kada je na Sajmu naoružanja “Partner 2015” prikazan prvi brzi patrolni čamac, a u fokus javnost stigao je onog trenutka kada je tadašnji premijer, a kasnije aktuelni predsednik Srbije januara 2016. javno promovisao ovaj čamac.
U tablodiima i na portalima krenului su naslovi “Prva srpska topovnjača”, “Topovnjača na Dunavu”. Bilo je i nerealnih prikaza da je sa ovim “topovnjačama”, odnosno brzim čamcima Srbija ima najmoćnija plovila na Dunavu iako Rumunija ima čak dva tipa rečnih monitora sa artiljerijskim i raketnim naoružanjem kao i oklopne čamce.
Bilo je obećanja da će policija i vojska da kupi veliki broj ovakvih čamaca, sa čime bi se povećala bezbednost na rekama. Međutim, jedni korisnik ovih čamaca je postala Žandarmerija i to njena ronilačka komponenta.
Zašto Rečne snage Vojske Srbije nisu bile zaintresovane za ovaj čamac nije poznato.
U katalozima ovaj brzi patrolni čamac označen je kao “višenamenski brod-patrolni čamac “Premax”.
Ovaj brod izrađuje se u dve verzije jedna za reke, a druga za more. Brzi višenamenski čamac namenjen je za podršku specijalnih operacija, pre svega na rekama i jezerima, ali i u priobalju
Trup čamca su izrađeni od brodograđevnog aluminijuma 5083, primenom TIG i MIG postupka zavarivanja. Korito je u obliku slova V. Čamac “Premax” ima dvostruko dno, a prostor između ispunjen je pur-penom, koja ima za cilj da zadrži vodu u slučaju oštećenja čvrstog trupa. Gorivo je smešteno uposebnom prostoru, odvojneom od motronog dela, uz ti pregrade. U dvostrukom dnu se nalaze i pregrade za municiju.
Čamac je opremljen sa dva motora 440 ili 480 KS.
Glavno naoružanje čamca je jednocevni top M 55 kalibra 20 mm. plus dva automatska bacača granata M93 kalibra 30 mm na bokovima, a tu je teški mitraljez Borving kalibra 12,7 mm i dva laka puškomitraljeza M84 kalibra 7,62 mm.
Na sam čamac je moguće instalirati i ostale tipove naoružanja, a to sve zavisi pre svega od zahetva koje kupac postavi-
Čamac ima objedinjeni sistem za upravljanje vatrom kao i panoramsku termovizijsku kameru.
Maksimalna brzina čamca “”Premax” iznosi 40 čvorova. Posada broji 6-8 ljudi, a autonomija na otvorenim rekama iznosi najviše 6-8 sati.
Osnovne taktičko tehničke karakteristike:
- Dužina preko svega 11.98 m
- Dužina na vodenoj liniji 10.05 m
- Širina preko svega 3.34 m
- Širina na vodenoj liniji 3.00 m
- Statički gaz 0.7 m ( morska verzija 1 m )
- Visina boka od kobilice 1.6 m
- Deplasman prazan/max. 7500/10500 Kg
- Kapacitet rezervoara goriva 900 Litara
- Maksimalna brzina 40-45 čvorova
- Autonomija na punom gasu
(sati/nautičke milje) 5 h / 200 nm
VIŠENAMENSKI NAORUŽANI ČAMAC SA PLITKIM GAZOM ZA REČNU I PRIOBALNU MORSKU PLOVIDBU
Je nastavka razvoj brzog čamca “Premax” u višenamensku platformu za upotrebi na rekama i morima. Namena ovgo čamca je: patroliranje, izviđanje, kontrola vodnih puteva, zaštita granice na vodi, vatrena dejstva po neprijateljskim manjim plovilima i naoružanim grupama na obalnom rubu, vatrena podrška manjih jedinica u toku borbenih dejstava u zahvatu unutrašnjih voda, polaganje mina rečnih i morskih mina, prevoženje ronilaca i manjih diverzantskih grupa snimanje i pretraga dna i traganje i spasavanje.
Višenamenski naoružani čamac sa plitkim gazom (makimali gaz 1 m) za rečnu i priobalnu morsku plovidbu, odlikuju male dimenzije (makismalna dužina 20 m i max visina sa oborenim jarbolom 5 m). Male dimenzije omogućavaju čamcu tešku uočljivost prilikom plovidbe i lako skrivanje u rečnom priobalju i među morskim stenama. Trup i nadgrađe čamca su izgrađeni od aluminijuma, a na zahtev kupca mogu biti izgrađeni od kompozitnih materijala. Čamac postiže brzinu od 21.5 čvorovapri rečnoj plovidbi uzvodno. Na zahtev kupca, brzina čamca bože biti i veća. Autonomija čamca je 72 časa ili 1500 km pri brzini od 11 čvorova pri rečnoj plovidbi uzvodno.
Broj članova posade je 7 a na čamcu postoje mogućnosti za smeštaj ukupno 11 vojnika.
Elektronska oprema
Na čamcu se nalaze sledeći navigacijski i osmatrački uređaji: Navigacijski radar, Automatski identifikacioni sistem (AIS), Informacioni sistem za prikaz elektronskih karata (ECDIS), Meteo-senzor, Sistem za globalno pozicioniranje (GPS), Sonar, Dubinomer, Kompas, Osmatračka termovizijska dnevno-noćna kamera, Uređaji veze.
Možda je ovaj čamac dobar za more ali nije za reke. Za reke treba čamac sa pramčanom iskrcajno/ukrcajnom rampom (freelander). Ovako služi za jurnjavu koja u uslovima dronovanja nema smisla.