Овај брод израђује се у две верзије једна за реке, а друга за море. Брзи вишенаменски чамац намењен је за подршку специјалних операција, пре свега на рекама и језерима, али и у приобаљу
Међу произвођаче брзих чамаца сврстала се и Србија која има све предуслове за развој оваквих пловила 1.700 пловних река и канала, излази на три међународне реке Дунав, Сава и Тиса које су све три пловне кроз Србију и мрежа канала Дунав-Тиса-Дунав.
За мале брзе чамце погода је и Велика Морава, Западна и Јужна Морава, као и река Дрина.
Међутим, пошто су сви бродграђевински капацитети махом били урушени, а остало се и без једног од највећих бродградилишта “Бродотехника” у Београду овај процес је био тешко изводљив. последњи брод направљен је био јуна 1996 и познат је као Речни миноловац “Нови Сада” сада вишенамеснки брод.
Међутим, први искорак је направљен 2015. године када је на Сајму наоружања “Партнер 2015” приказан први брзи патролни чамац, а у фокус јавност стигао је оног тренутка када је тадашњи премијер, а касније актуелни председник Србије јануара 2016. јавно промовисао овај чамац.
У таблодиима и на порталима кренулуи су наслови “Прва српска топовњача”, “Топовњача на Дунаву”. Било је и нереалних приказа да је са овим “топовњачама”, односно брзим чамцима Србија има најмоћнија пловила на Дунаву иако Румунија има чак два типа речних монитора са артиљеријским и ракетним наоружањем као и оклопне чамце.
Било је обећања да ће полиција и војска да купи велики број оваквих чамаца, са чиме би се повећала безбедност на рекама. Међутим, једни корисник ових чамаца је постала Жандармерија и то њена ронилачка компонента.
Зашто Речне снаге Војске Србије нису биле заинтресоване за овај чамац није познато.
У каталозима овај брзи патролни чамац означен је као “вишенаменски брод-патролни чамац “Premax”.
Овај брод израђује се у две верзије једна за реке, а друга за море. Брзи вишенаменски чамац намењен је за подршку специјалних операција, пре свега на рекама и језерима, али и у приобаљу
Труп чамца су израђени од бродограђевног алуминијума 5083, применом ТИГ и МИГ поступка заваривања. Корито је у облику слова V. Чамац “Premax” има двоструко дно, а простор између испуњен је пур-пеном, која има за циљ да задржи воду у случају оштећења чврстог трупа. Гориво је смештено упосебном простору, одвојнеом од мотроног дела, уз ти преграде. У двоструком дну се налазе и преграде за муницију.
Чамац је опремљен са два мотора 440 ili 480 KS.Главно наоружање чамца је једноцевни топ М 55 калибра 20 мм. плус два аутоматска бацача граната М93 калибра 30 мм на боковима, а ту је тешки митраљез Борвинг калибра 12,7 мм и два лака пушкомитраљеза М84 калибра 7,62 мм.
На сам чамац је могуће инсталирати и остале типове наоружања, а то све зависи пре свега од захетва које купац постави-
Чамац има обједињени систем за управљање ватром као и панорамску термовизијску камеру.
Максимална брзина чамца “”Premax” износи 40 чворова. Посада броји 6-8 људи, а аутономија на отвореним рекама износи највише 6-8 сати.
Основне тактичко техничке карактеристике:
- Дужина преко свега 11.98 м
- Дужина на воденој линији 10.05 м
- Ширина преко свега 3.34 м
- Ширина на воденој линији 3.00 м
- Статички газ 0.7 м ( морска верзија 1 м )
- Висина бока од кобилице 1.6 м
- Депласман празан/маx. 7500/10500 Кг
- Капацитет резервоара горива 900 Литара
- Максимална брзина 40-45 чворова
- Аутономија на пуном гасу
(сати/наутичке миље) 5 х / 200 нм
ВИШЕНАМЕНСКИ НАОРУЖАНИ ЧАМАЦ СА ПЛИТКИМ ГАЗОМ ЗА РЕЧНУ И ПРИОБАЛНУ МОРСКУ ПЛОВИДБУ
Је наставка развој брзог чамца “Premax” у вишенаменску платформу за употреби на рекама и морима. Намена овго чамца је: патролирање, извиђање, контрола водних путева, заштита границе на води, ватрена дејства по непријатељским мањим пловилима и наоружаним групама на обалном рубу, ватрена подршка мањих јединица у току борбених дејстава у захвату унутрашњих вода, полагање мина речних и морских мина, превожење ронилаца и мањих диверзантских група снимање и претрага дна и трагање и спасавање.
Вишенаменски наоружани чамац са плитким газом (макимали газ 1 м) за речну и приобалну морску пловидбу, одликују мале димензије (макисмална дужина 20 м и маx висина са обореним јарболом 5 м). Мале димензије омогућавају чамцу тешку уочљивост приликом пловидбе и лако скривање у речном приобаљу и међу морским стенама. Труп и надграђе чамца су изграђени од алуминијума, а на захтев купца могу бити изграђени од композитних материјала. Чамац постиже брзину од 21.5 чворовапри речној пловидби узводно. На захтев купца, брзина чамца боже бити и већа. Аутономија чамца је 72 часа или 1500 км при брзини од 11 чворова при речној пловидби узводно.
Број чланова посаде је 7 а на чамцу постоје могућности за смештај укупно 11 војника.
Електронска опрема
На чамцу се налазе следећи навигацијски и осматрачки уређаји: Навигацијски радар, Аутоматски идентификациони систем (АИС), Информациони систем за приказ електронских карата (ЕЦДИС), Метео-сензор, Систем за глобално позиционирање (ГПС), Сонар, Дубиномер, Компас, Осматрачка термовизијска дневно-ноћна камера, Уређаји везе.
Наоружање: DUBS 20/III mm M55 – прамчани сектор дејства, DUBS 12.7 mm – крмени сектор дејства, Пушкомитраљез 7.62 мм М84 или аутоматски бацач граната 30 мм М93 – леви бочни сектор дејства, Пушкомитраљез 7.62 мм М84 или аутоматски бацач граната 30 мм М93 – десни бочни сектор дејства, Две шине за полагање разних врста мина.
Možda je ovaj čamac dobar za more ali nije za reke. Za reke treba čamac sa pramčanom iskrcajno/ukrcajnom rampom (freelander). Ovako služi za jurnjavu koja u uslovima dronovanja nema smisla.