IZNEVERENI U PRESUDNOM TRENUTKU: Indijsko vazduhoplovstvo u krizi zbog nepouzdanog dobavljača

Kašnjenja u isporukama delova su dovela do povlačenja mnogih starih aviona iz sovjetske ere, ostavljajući ih bez dovoljnog broja novih zamena.

Indijsko vazduhoplovstvo trenutno se suočava sa svojom najnižom snagom ikada, što izaziva zabrinutost zbog spremnosti zemlje za potencijalne sukobe sa Pakistanom i Kinom. Kašnjenja u proizvodnji novih borbenih aviona otežavaju zamenu starih aviona u floti, čime se problem dodatno pogoršava.

Indijsko vazduhoplovstvo sada ima samo 31 eskadrilu, što je mnogo manje od odobrene snage od 42 eskadrile. Ovo je najmanji broj eskadrila od rata sa Pakistanom pre skoro 60 godina.

Prema SCMP-u, načelnik vazduhoplovnih snaga, maršal A.P. Sing, nedavno je privukao pažnju izjavom da će Vazduhoplovstvo nastaviti da se bori sa “onim što imamo.” Međutim, njegova odlučna izjava dolazi u trenutku kada raste zabrinutost zbog kašnjenja u proizvodnji indijskog lakog borbenog aviona Tejas.

Ta kašnjenja dovela su do povlačenja mnogih starih aviona iz sovjetske ere, ostavljajući ih bez dovoljno novih zamena.

Sing je ranije ovog meseca objasnio da je potrebno vreme da se uvedu novi avioni, ne samo zbog njihove kupovine, već i zbog obuke pilota i uspostavljanja neophodne operativne podrške. Istakao je da je ključno održati broj eskadrila iznad 30. Takođe je predložio da privatne kompanije sarađuju sa državnim Hindustan Aeronautics Limited (HAL) kako bi ubrzale proizvodnju novih aviona.

Odbrambeni stručnjaci su podelili Singovu zabrinutost, naglašavajući da trenutna veličina indijske flote predstavlja stratešku slabost, naročito ako bi zemlja morala da se suoči sa dvostrukim sukobom sa Pakistanom i Kinom.

Nezavisni analitičar Ašok Mehta je objasnio za SCMP da Pakistan i Kina zajedno predstavljaju kombinovanu pretnju. On je naveo da trenutna snaga indijskih eskadrila nije dovoljna da se istovremeno upusti u sukob sa obe zemlje. Sa samo 31 eskadrilom, naša trenutna snaga omogućava nam samo da se branimo od napada, ali nije dovoljno jaka da aktivno odvraća ili spreči potencijalne pretnje iz Kine.

U martu, Nju Delhi je odobrio ambiciozan projekat za razvoj indijskog borbenog aviona pete generacije, nazvanog Napredni Srednji Borbeni Avion (AMCA). Ova inicijativa ima za cilj da Indiju postavi među mali broj zemalja, poput SAD i Kine, koje poseduju ovu naprednu tehnologiju.

Indija trenutno ima prednost nad svojim susedom i rivalom Pakistanom sa flotom od 36 Rafale borbenih aviona iz Francuske. Međutim, ta prednost bi mogla da se smanji ukoliko Pakistan uspe da nabavi kineske stealth borbene avione poput J-31, koji su napravljeni da pariraju američkom F-35. Pakistan je ranije ove godine nagovestio da planira ovu kupovinu.

Izveštaji kažu da Kina već ima oko 250 J-20 stealth borbenih aviona i očekuje se da će njena flota još više porasti do trenutka kada prvi indijski prototip borbenog aviona pete generacije bude spreman za let 2027-28.

I pored toga što je Indija deceniju pokušavala da ojača svoju odbrambenu industriju putem inicijative “Proizvodnja u Indiji” i drugih programa, ona je i dalje najveći uvoznik oružja na svetu. Prema podacima iz “The Economic Times”, između 2019. i 2023. činila je 9,8% globalnog uvoza oružja.

Ova politika je pomogla u povećanju izvoza indijskog naoružanja i smanjenju zavisnosti od uvoza, ali je takođe kritikovana zbog izazivanja kašnjenja u dobijanju naprednog oružja.

Mehta je rekao da je fokus na “Proizvodnju u Indiji” još uvek tema debate, objašnjavajući da bi moglo proći još 20 godina da se u potpunosti ostvare njeni ciljevi. Međutim, on je istakao da su sada privatne kompanije uključene u proizvodnju odbrambene opreme, uključujući sektor avijacije.

Manoj Joši, stručnjak za bezbednost i međunarodne odnose iz “Observer Research Foundation“, rekao je da vlada razume da oslanjanje samo na lokalnu proizvodnju neće biti dovoljno za održavanje snažne odbrane.

On je za “This Week In Asia” rekao da se istražuju partnerstva sa kompanijama kao što su GE Aerospace iz SAD i Safran iz Francuske, kako bi se doneli dizajn i tehnologija za indijski program borbenih aviona pete generacije.

Indijsko vazduhoplovstvo će dobiti 16 Tejas LCA Mk-1A aviona do marta 2025. godine, kako bi zamenilo stare MiG-21 borbene avione.

Novi avioni će ojačati sve manju flotu vazduhoplovstva, naročito jer se dve eskadrile starih MiG-21 aviona povlače iz službe 2025. godine, a nakon toga, do 2030. godine, povući će se i dve eskadrile britanskih Jaguar aviona.

U aprilu je ministarstvo odbrane najavilo plan za kupovinu još 97 LCA Mk-1A aviona. HAL je takođe potpisao ugovor sa GE-om za proizvodnju 99 snažnih F414 motora za napredne Tejas LCA Mk–2 avione.

Samozadovoljstvo u Sukobu

Stručnjaci i industrijski insajderi pozivaju Indiju da ubrza razvoj naprednih tehnologija oružja.

Kako se Indija udaljava od oslanjanja na rusku vojnu opremu, sada se fokusira na dobijanje tehnologije od zapadnih partnera. Cilj je kontrolisati troškove i smanjiti rizike povezane sa lancima snabdevanja.

Da bi to postigla, indijska Tata Group je udružila snage sa američkim kompanijama kao što su Lockheed Martin i Boeing za proizvodnju delova za transportni avion C-130J Super Hercules i trupova za Apache borbene helikoptere.

Salil Gupte, predsednik kompanije Boeing India, naglasio je da partnerstva između SAD i Indije treba proširiti i na veće projekte.

“Pristup bez velikih ulaganja je zastareo,” rekao je na sesiji Foruma za strateško partnerstvo SAD-Indija prošle nedelje. “Sada je potrebno u potpunosti ulagati u dugoročnu operativnu spremnost. To znači izgradnju mreže pouzdanih dobavljača.”

Stručnjaci se slažu da je jačanje strateških veza između SAD i Indije ključno za osiguranje mira i stabilnosti u regionu Indo-Pacifika, što je cilj obe zemlje.

Mehta je rekao da kašnjenja u dodavanju novih aviona pokazuju ležeran stav među nekima u indijskim odbrambenim krugovima u vezi sa rizikom od sukoba sa Kinom.

On je naglasio da, iako Indija ima treću najveću vojsku na svetu i petu najveću ekonomiju, ona troši manje od 2% svog BDP-a na odbranu.

Sa tako niskim ulaganjem, ostaćemo na 31 eskadrili dugo vremena, osim ako ne preduzmemo akciju da zatvorimo taj jaz.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *