МИГ-29М2 И МИГ-35 НЕИСПУЊЕНИ САН СРПСКИХ „ИНТЕРНЕТ ВАЗДУХОПЛОВАЦА“ КАО НОВОГ ЛОВЦА ВОЈСКЕ СРБИЈЕ

Foto: Shutterstock

Када се спомене МиГ-29 у Србији се увек гледа са поносом на овај борбени авион. Својом појавом некад и сад и даље одушевљава љубитеље авијације, иако ратна стварност према овом ловцу није била нимало наклоњена.

Још у процесу набавке новог борбеног авиона за РВ и ПВО Војске Србије поред западних од руских спомињао се и МиГ-29 нова варијанта. Истина гледали су се и Мађарски који су били ускладиштени, а које је та држава повукла из оперативне употребе када су стигли изнајмљени ловци ЈАС-39 Грипен.

Наравно, са набавком авиона се није много одмакло, али тамо у августу 2012. године по први пут споменула се набавка шест ловаца МиГ-29М/М2 илити МиГ-35.

Српска штампа нашироко је писала о томе да су то авиони намњењени за Башара ал Асада, али да због рата неће бити испоручени, па да је Србија заинтересована. Некако са том причом на аеромитингу поводом 100 година српског ратног ваздухопловства Руси су се појавили са ловцем МиГ-29М2 са којим су извели летачки програм, додуше истина за вољу био је бледа сенка онога што су показао дански Ф-16.

Ипак, појаву МиГ-29 на небу изнад Батајнице грађани су дочекали овацијама, као и тренутак слетања и долазак испред публике.

То је био повод да се дуго спекулисало даљ ће Србија баш набавити ловце МиГ-29М2 и МиГ-35 и да је све договорено. Међутим 2016. постало је јасно да од набавке МиГ-29М2 или МиГ-35 нема ништа и да ће на крају то бити половни руски мигови којима су се придружила и четири белоруска. О томе је све речено, а овдећемо приказати МиГ-29М2 и МиГ-35.

ФОТО: Андреј Млакар

МИГ-29М/М2

Када се погледа ради се о потпуно новим концептуалном авиону компаније РСК МИГ који заједно са МиГ-29К/КУБ и МиГ-35 представља последњу генерацију летелица која се означава као 4+++. Ради се о вишенаменској летелици која је спообна за извршавање задатака у ваздуху и гађање циљева на земљи као и за извиђање.

Век употребе ловца МиГ-29М2 и МиГ-35 процењен је на 6.000 часова или 40 година употребе. Такође ове две летелице карактерише техничко одржавање по виђеном стању, висока аутономсност авиона и снижење коштања једног летног часа у односу на старије верзије ловца МиГ-29/А,УБ, С, СМ и СМТ.

Авион има ефикасну рефлексну површину, која заједно са јединственом системом упозорења пилота о радарским, ласерским и ИЦ претњама из ваздуха и са земље заједно са избацивачем ИЦ мамаца увећава вероватноћу преживљавања ове летелице.

Авион има у себи уграђен радар ЖУК- МЕ који у режиму рада ваздух-ваздух открива циљеве на даљинама од 250 км, а циљеве ефикасне рефлексне површине од 5 метара квадратних открива на даљинама од 120 км. Радар истоврмено прати 10, а може да гађа четири циља, У режиму рада ваздух-земља открива циљеве на даљини од 150 км и може истовремно да гађа два циља.

Оптоелекторнски систем ОЛС-УЕМ смештен у полукугли испред пилотске кабине има ИЦ, ТВ и ласерски канал који омогућава откривање циљева из предње полусфере од 45 км и 15 км из задње полусфере . Иначе ова летелица омогућује гађање циљева у одређеном сектору испред авиона ТВ и ИЦ вођеним наоружањем.

Foto: Shutterstock

Новина у МиГ-М2 и МиГ-35 оптоелекторнски контејнер ОЛС-К који се поставља испод гондоле мотора и служи као нападни систем за откривање и обележавање циљева на земљи, а може да се користи и као извиђаки контејнер. Летелица има и контејер за противелектронска дејства кији се поставља под крајњу леву тачку. МиГ-29М2 има дата-линк за шифровану комуникацију са командним местом или другим летелицама које учествују у борбеним дејствима.

МиГ-29 има торканални систем за управљање летелицом по свим осама са четворокаратним дублирањем у спрези са два рачунара омогућава високу поузданост . Аутопилот и аутомат за одржавање задане брзине воде летлеицу на слетање у аутоматизованом режиму по заданој путањи лета.

Пилотска кабина опремљена је са три вишефункционална диплеја и то у првој кабини 3ХДД плус ХУД, а у другој кабини 4ХДД. Пилотска палица је концепта ХОТАС -све команде на пилотској палиции ручица гаса мотора. Пилот може самостално без спољњег извора да покрене оба мотора што скраћује процедуру полетања. МиГ-29М/М2 има и генератор кисеоника. За купце се нуди опцино уградња уређаја за допуну горива у лету.

Од наоружања авион осни следеће ракете ваздух-ваздух Р-27ЕР/ЕТ1 са полуактивним радарским навођењем, Р-73Е ИЦ за блиску борбу. Авион поседује ГШ-301 калибра 30мм за 70 граната. За дејство по циљевима на води користе се протибродаске ракете са активним радарским самонавођењем Х-31 домета 70 км и Х-35Е домета 130 км. За дејство по циљевима на земљи користе се противрадарске ракете Х-31П домета 110 км, Х-29Л са ласерским навођењем, ТВ вођене авио бомбе КАБ -500 КР, невођене ракете С-8 и авио бомбе ФАБ 50 -500 кг.

Foto: Shutterstock

МиГ-35

Борбени авион МиГ-35 представља последњу варијанту фамилије авиона заснованих на МиГ-29 о коме се поново говори, али опет скривено. МиГ-35 представља последње усавршавање верзије ловца МиГ-29. Са индијским тендером за нови ловац на коме је учествоао и овај авион и изгубио од француског Рафала почело је и о њему да се прича. И данас понеки ентузијасти сматрају да би овај ловац био идеална за РВ и ПВО Војску Србије. И МиГ-35 сврстава се у ловачки авион 4+++ генерације. Технолошки демнстратор је био представљан у Русији и Индији. Ловац МиГ-35 изведен је био из четвртог прототипа МиГ-29М број 154 који је произведен 1990- те.

У руским проспектима се двоседна верзија означава МиГ-35Д. Једносед има исту структуру, а уместо задње кабине налази се горивни резеровар запремине 600 литара.

МиГ-35 покреће мотор РД-33 МК јачине 88, 3 кН чији радни век је 14.000 радних сати и који има могућност уградње векторисаног потиска. Издувници могу да се отклаљају +-15 степени по вертикали и +-18 степени хоризонтал. МиГ-35 је први двомоторни авион код кога се потисак отклања у свим правцима.

У предњој кабини налазе се три функционална дипсплеја. Побољшани електорнски уређај који чине ИЦ трагач и ласерски дањиномер постављен у позицију испод десног мотора. Од радара МиГ-35 има уграђен радар ЖУК-АЕ са активним електронским скенирањем . Оно што је интересантно јесте да је у раној фази 2010-2013 концерн РСК МИГ део електорнске опреме набављао од западних произвођача италијански ометач ЕЛТ-568.

Тактичко технички подаци МиГ-29М/2 и МиГ 35

Миг -29/М/М2 Миг 35

Дужина 17,32 м 17,32 м

Размах крила: 11,99 м 11, 9 м

Површина крила: 42 м 42 м

Маса при полетању 18.900 кг 17.500 кг

Максимална: 24.500 кг 23.500 кг

Погонска група: 2 РД-33МК 2 РД-33МК

Максимална брзина: 2.100 км/х 2.100 км/х

Плафон лета: 16.300 м 17.500 м

Број подвесних тачака 9 10