Пише: Данко Боројевић
У светлу, јучерашњег обарања седам ловаца МиГ-29 РВ Украјине на јужном Доњецком правцу, од стране руских ловаца, поставља се питање, да ли је МиГ-29 баш толико лош ловац или је то игра судбине?
Од самог свог настанка, МиГ-29 био је предмет велике пажње, како самих корисника, тако и оних против којих је и био намењен. Овај ловац захтевао је врхунске пилоте и искусно техничко особље, иако је попут свог старијег брата – ловца МиГ-21, знао да прашта бројне пропусте, ипак је за његову ефикасну борбену употребу била потребна
стручност и професионализам. Уосталом, као и код свих савремених ловаца у свету.
Међутим, ратови у којима је овај ловац учествовао, нису га прославили као његовог старијег брата, напротив ратна судбина му није била наклоњена. Као таква, она једноставно није имала милости према овом ловцу складних линија и лепоте.
ИРАЧКА ПРИЧА
МиГ-29 је први пут имао борбена дејства крајем осамдесетих година ХХ века, за време Ирачко-иранског рата. Тада је дејствовао са бомбама и невођеним ракетама по циљевима на земљи.
Ирачки МиГ-29 учествовали су у борбама за време операције Пустињска олуја, њихови пилоти, искусни ветерани из Иранско-ирачког рата, сматрали су да ће са МиГ-29 моћи да се успешно супротставе авионима савезничке коалиције. Према ирачким изворима једини ирачки МиГ-29, који је оборен, оборен је грешком. Погођен је од авиона истог типа, из састава својих снага. Током ове операције забележен је још један инцидент у којем је ирачки МиГ-29 грешком оборио један МиГ-23, из свога састава. Осам ирачких пилота МиГ-29 су током рата извршила прелет на територију Ирана где су укључени у састав иранског ратног ваздухопловства. Према америчким информацијама пет ирачких МиГ-29 је оборено док су покушавали да прелете у Иран, али је Пентагон касније признао да су ти Мигови уништени дејством са земље. Према ирачким изворима, 17. јануара 1991. године, Мигови су напали B-52G, F-111F и италијански авион Tornado, с ракетама Р-27Р и Р-60МК, али нису имали успеха. Према ирачким изворима 18. јануара, ирачки МиГ-29 је оборио један британски Tornado GR.1 (№ ZА467) с ракетом Р-60МК.
Авиони F-15C Eagle, са серијским бројевима № 85-0125, № 85-0107 и № 85-0108 су 17. јануара, оборили три авиона МиГ-29, а 18. јануара, авиони F-15C Eagle № 85-0122 и № 85-0014 оборили су два МиГ-29.
Ирак је поседовао 41 примерак авиона МиГ-29, које је користио у рату 1991. године, где је изгубио 15 примерака. Остали су прелетели у Иран (према различитим изворима од 8 до 17 авиона је прелетело). Међутим, око 12 авиона је ипак остало у ирачкој служби до америчке окупације 2003. године.
ОСТАЛЕ ПРИЧЕ
После распада Совјетског Савеза, остао је цео пук од 36 авиона Миг-29 у Молдавији. Неки су коришћени у сукобима код Бендера, 22. јуна 1992. године. Са једним МиГ-29УБ је бомбардован мост на реци Дњестар, али пошто је у близини насеље, било је доста цивилних жртава. Неколико дана касније, руска војска је оборила један од тих авиона.Једна од занимљивијих ратних епизода овог ловца, засигурно је рат између Еритреје и Етиопије вођен од 1998. до 2000. године.
По завршетку прве фазе оружаног сукоба у 1998. године, Еритреја је покренула опремање свога ваздухопловства, које се дотле састојало углавном од лаких авиона за обуку. Авиони су купљени у Белорусији, укључујући и неколико Миг-29С, произведених осамдесетих година прошлог века. На основу закљученог уговора 1998. године из Русије је стигло шест авиона МиГ-29. Скоро, истовремено Етиопија је набавила у Русији, неколико савремених авиона Су-27СК, опремљених са савременим наоружањем.
У неколико наврата дошло је до међусобних дуела, између еритрејских ловаца МиГ-29 и етиопских СУ-27СК. Етиопски ловци су успели да оворе три еритрејска МиГ-29. Међутим, Еритрејци нису остали дужни, тако им се приписује обарање пет етиопских авиона МиГ-21 и један МиГ-23.
Током сукоба у Судану, авиони су употребљавани у борбеним дејствима. Побуњеницима се приписује обарање једног МиГ-29.
Кубански МиГ-29 је 1996. године је оборио ненаоружани авион Cesna 337, који је припадао невладиној организацији „Браћа спаса„.
Индија је ловце МиГ-29 интензивно користила током Каргилског рата 1999. године. Авиони МиГ-29 су учествовали у још неколико ратова локалног карактера.
Током НАТО агресије на СРЈ 1999, године, тадашња ВЈ је у ваздушним борбама изгубила шест авиона, док је пет авиона уништено на земљи. Крај рата је дочекало пет авиона МиГ-29.
У грађанском рату у Сирији, авиони МиГ-29 углавном су дејствовали по положајима милитаната.
Ловац МиГ-29 данас се користи у борбама у Украјини у саставу Ваздушно-космичких снага Русије и Ратног ваздухопловства Украјине. Украјинци су имале велике губитке својих авиона на истоку Украјине у ваздуху и на земљи. Украјина је од бившег Совјетског Савеза наследила 240 авиона МиГ-29 различитих верзија. Неке авионе је продала, тако да је 2013. године имала око 160 авиона. Рат с Русијом, дочекала је са знатно мањим бројем авиона МиГ-29 од првобитно наслеђеног, али у знатно већем броју од оног који је пријавила, организацијама за контролу наоружања. Међутим, Украјина је добила и део ловаца МиГ-29 из земаља чланица бившег Варшавског Уговора, које су их се решавале и повлачиле из наоружања предавајући их Украјинцима. Тако да је број од осам авиона МиГ-29, које наводи World Air Forces 2023 за Украјину знатно већи.
Ако се узму у обзир руске тврдње (и не само њихове), да су успели да у протеклих седам дана оборе десет украјинских МиГ-29, а само у последњих 24 часова чак седам (потврђено из више извора), долази се до закључка, да Украјинци немају више авиона МиГ-29. Међутим, јасно је да Украјина још увек има довољно ловаца МиГ-29, од оног броја који је сама пријавила или изгубила. Једно је сигурно, Украјина још увек има најмање 33 авиона МиГ-29.
А да ли је МиГ-29, баш толико лош ловац или није, сами просудите?
Glavni podatak iz ovog teksta je američka OKUPACIJA IRAKA.
Mig 29 koje sada Rusi koriste nemaju ništa zajedničko sa Mig 29 iz 1980 samo vizuelno liče, sve im je unapređenjo.
Kada se procitaju ovakve informacije, postavlja se pitanje ko je uopste dozvolio ponovo nabavku ovakvih aviona u na RV, jer ocigledno da oni mogu biti samo trenazna meta za gadjanje od strane neprijatelja!
Tendeciozan, rusofobski tekst. Svaki avion može sa se obori, što je naša vojska dokazala 1999. godine kada je sa starom i drevnom Nevom oborila nadu i uzdanicu US Air Force, avion F 117. Tada, a ni do sada nije bilo ovakvih tekstova. Tekst je zamena teza jer analizara MIG 29 kao generalni pojam, kao konstantnu kategoriju i vrednost, ne uzimajući uopšte u obzir kvalitet održavanja aviona, njegovu opremljenost savremenom elektronskom opremom, niti nivo obuke pilota. Kao, to je sve OK i u najboljem stanju jer je u sastavu ukrajinske vojske? Pa nije i u tome je stvar. UAF je u rasulu, demoralisana i hendikepirana od sistemske korupcije od vrha. Originalni ukrajinski avioni godinama nisu održavani kako treba i zastareli su. Avioni koje im šalju ex-sovjetske države su zapuštene starudije u koje godinama nije ulagano da bi se opravdala teza da ih treba zameniti američkim avionima. I ono najvažnije, poenta je u tome da je ruski PVO najsofisticiraniji na svetu (gde se dede Patriot koji je toliko najavljivan? Ućutao ga Kinžal i više se ne pominje) i on „razgoni Turke (Ukrajince) na buljuke“. Rusima je naravno lakše što su neprijateljski avioni inferiorni u odnosu na njihove avione, ali slično, verovatno za nijansu bolje, ali bi isto bili masovno obarani, bi se proveli i toliko reklamirani F 16. Zbog toga i da bi izbegli blamažu kao sa oklopnim vozilima, Amerikanci stalno odlažu termin isporuke ovih aviona, za koje i sami priznaju da ništa suštinski neće promenuti na ratištu i neče dovesti u pitanje rusku pobedu.
Šta pričate, prvi mig-29 su počeli da lete krajem 70ih, Sovjeti ih uveli u armiju 1983 ( pre 40god) a JNA ih nabavila 10 god posle prvih letova 1987 (1977) i taj avion je bio apsolutna zver tokom 80ih, a 1999 JA nije imala NI JEDAN tj imala je 0 NULA migova 29 koji su bili 100% spremni za borbu, čak nisu bili ni na 80% spremnosti već između 30-60% po rečima samih pilota i osoblja zaduženog za održavanje, nije bilo delova i para jer to nije moglo da se prošvercuje ali su šleperi cigara mogli. 1999 ti su avioni trebali da budu bar 30% bolji nego 1987,a umesto toga su bili na 30% u odnosu na 1987 i bukvalno je ratni zločin što su što su poletali po jedan ili eventualno u paru u takvom stanju da se suprotstave grupama od 10-15 F-15 koji su bili modernizovani,na 100% borbene gotovosti i imali podršku Avaksa. Poslati su da budu oboreni bez ikakve šanse. 10-15 modernizovanih i 100% spremnih 29 možda ti sigurno ne bi pobedili ali bi skinuli bar 5-6 F-15. Kad su ga Rusi uključili i vazdušne snahen1983 to je bio strašan avion,a to što se koristi i 40god kasnije govori o tome koliko je bio dobar projekat i izgleda da će u nekim armij
Ima na netu izjava pukovnika istocno-nemackog vazduhoplovstva o superiornosti MIGa29 nad NATO lovcima ali samo u bliskim borbama. On opisuje sve detaljno kada je isao sa njim u USA na vezbe sa NATOom. A takodje i opisuje njegove mane,los radar,mali dolet itd.