МИГ-29 ЛОВАЦ У КОЈИ СУ МНОГИ ГЛЕДАЛИ С НАДОМ А СУДБИНА МУ НИЈЕ БИЛА НАКЛОЊЕНА

Фото: Shutterstock

Пише: Данко Боројевић

У светлу, јучерашњег обарања седам ловаца МиГ-29 РВ Украјине на јужном Доњецком правцу, од стране руских ловаца, поставља се питање, да ли је МиГ-29 баш толико лош ловац или је то игра судбине?

Од самог свог настанка, МиГ-29 био је предмет велике пажње, како самих корисника, тако и оних против којих је и био намењен. Овај ловац захтевао је врхунске пилоте и искусно техничко особље, иако је попут свог старијег брата – ловца МиГ-21, знао да прашта бројне пропусте, ипак је за његову ефикасну борбену употребу била потребна
стручност и професионализам. Уосталом, као и код свих савремених ловаца у свету.

Међутим, ратови у којима је овај ловац учествовао, нису га прославили као његовог старијег брата, напротив ратна судбина му није била наклоњена. Као таква, она једноставно није имала милости према овом ловцу складних линија и лепоте.

Прва фотографија зле судбине ловца МиГ-29, сигурно је она из Ирака фебруара 1991. године, током операције Пустињска олуја. Тада је свет први пут видео ове авионе уништене на земљи, истовремено то је био шок за оне који су умислили да је овај ловац супериоран (U.S. Department of Defense)

ИРАЧКА ПРИЧА

МиГ-29 је први пут имао борбена дејства крајем осамдесетих година ХХ века, за време Ирачко-иранског рата. Тада је дејствовао са бомбама и невођеним ракетама по циљевима на земљи.

Ирачки МиГ-29 учествовали су у борбама за време операције Пустињска олуја, њихови пилоти, искусни ветерани из Иранско-ирачког рата, сматрали су да ће са МиГ-29 моћи да се успешно супротставе авионима савезничке коалиције. Према ирачким изворима једини ирачки МиГ-29, који је оборен, оборен је грешком. Погођен је од авиона истог типа, из састава својих снага. Током ове операције забележен је још један инцидент у којем је ирачки МиГ-29 грешком оборио један МиГ-23, из свога састава. Осам ирачких пилота МиГ-29 су током рата извршила прелет на територију Ирана где су укључени у састав иранског ратног ваздухопловства. Према америчким информацијама пет ирачких МиГ-29 је оборено док су покушавали да прелете у Иран, али је Пентагон касније признао да су ти Мигови уништени дејством са земље. Према ирачким изворима, 17. јануара 1991. године, Мигови су напали B-52G, F-111F и италијански авион Tornado, с ракетама Р-27Р и Р-60МК, али нису имали успеха. Према ирачким изворима 18. јануара, ирачки МиГ-29 је оборио један британски Tornado GR.1 (№ ZА467) с ракетом Р-60МК.

Авиони F-15C Eagle, са серијским бројевима № 85-0125, № 85-0107 и № 85-0108 су 17. јануара, оборили три авиона МиГ-29, а 18. јануара, авиони F-15C Eagle № 85-0122 и № 85-0014 оборили су два МиГ-29.

принтскрин Х – Iraqi Air Force/القوات الجوية العراقية

 Ирак је поседовао 41 примерак авиона МиГ-29, које је користио у рату 1991. године, где је изгубио 15 примерака. Остали су прелетели у Иран (према различитим изворима од 8 до 17 авиона је прелетело). Међутим, око 12 авиона је ипак остало у ирачкој служби до америчке окупације 2003. године.

ОСТАЛЕ ПРИЧЕ

После распада Совјетског Савеза, остао је цео пук од 36 авиона Миг-29 у Молдавији. Неки су коришћени у сукобима код Бендера, 22. јуна 1992. године. Са једним МиГ-29УБ је бомбардован мост на реци Дњестар, али пошто је у близини насеље, било је доста цивилних жртава. Неколико дана касније, руска војска је оборила један од тих авиона.

Једна од занимљивијих ратних епизода овог ловца, засигурно је рат између Еритреје и Етиопије вођен од 1998. до 2000. године.

По завршетку прве фазе оружаног сукоба у 1998. године, Еритреја је покренула опремање свога ваздухопловства, које се дотле састојало углавном од лаких авиона за обуку. Авиони су купљени у Белорусији, укључујући и неколико Миг-29С, произведених осамдесетих година прошлог века. На основу закљученог уговора 1998. године из Русије је стигло шест авиона МиГ-29. Скоро, истовремено Етиопија је набавила у Русији, неколико савремених авиона Су-27СК, опремљених са савременим наоружањем.

printskrin Eritrean Air Force (ERAF)

У неколико наврата дошло је до међусобних дуела, између еритрејских ловаца МиГ-29 и етиопских СУ-27СК. Етиопски ловци су успели да оворе три еритрејска МиГ-29. Међутим, Еритрејци нису остали дужни, тако им се приписује обарање пет етиопских авиона МиГ-21 и један МиГ-23.

Током сукоба у Судану, авиони су употребљавани у борбеним дејствима. Побуњеницима се приписује обарање једног МиГ-29.

Кубански МиГ-29 је 1996. године је оборио ненаоружани авион Cesna 337, који је припадао невладиној организацији „Браћа спаса„.

Индија је ловце МиГ-29 интензивно користила током Каргилског рата 1999. године. Авиони МиГ-29 су учествовали у још неколико ратова локалног карактера.

Током НАТО агресије на СРЈ 1999, године, тадашња ВЈ је у ваздушним борбама изгубила шест авиона, док је пет авиона уништено на земљи. Крај рата је дочекало пет авиона МиГ-29.

У грађанском рату у Сирији, авиони МиГ-29 углавном су дејствовали по положајима милитаната.

Ловац МиГ-29 данас се користи у борбама у Украјини у саставу Ваздушно-космичких снага Русије и Ратног ваздухопловства Украјине. Украјинци су имале велике губитке својих авиона на истоку Украјине у ваздуху и на земљи. Украјина је од бившег Совјетског Савеза наследила 240 авиона МиГ-29 различитих верзија. Неке авионе је продала, тако да је 2013. године имала око 160 авиона. Рат с Русијом, дочекала је са знатно мањим бројем авиона МиГ-29 од првобитно наслеђеног, али у знатно већем броју од оног који је пријавила, организацијама за контролу наоружања. Међутим, Украјина је добила и део ловаца МиГ-29 из земаља чланица бившег Варшавског Уговора, које су их се решавале и повлачиле из наоружања предавајући их Украјинцима. Тако да је број од осам авиона МиГ-29, које наводи World Air Forces 2023 за Украјину знатно већи.

Ако се узму у обзир руске тврдње (и не само њихове), да су успели да у протеклих седам дана оборе десет украјинских МиГ-29, а само у последњих 24 часова чак седам (потврђено из више извора), долази се до закључка, да Украјинци немају више авиона МиГ-29. Међутим, јасно је да Украјина још увек има довољно ловаца МиГ-29, од оног броја који је сама пријавила или изгубила. Једно је сигурно, Украјина још увек има најмање 33 авиона МиГ-29.

А да ли је МиГ-29, баш толико лош ловац или није, сами просудите?