ЈУЖНА КОРЕЈА ПОЧИЊЕ МАСОВНУ ПРОИЗВОДЊУ БОРБЕНИХ АВИОНА KF-21 BORAMAE

Foto: KAI, Korea Aerospace Industries

Јужна Кореја ће ове године изградити 40 борбених авиона KF-21 Boramae са 238,7 милијарди вона (178,6 милиона долара) издвојених за Министарство одбране, чак и док летелица пролази кроз летна и земаљска тестирања.

Очекује се да ће прва масовна производња KF-21 попунити „вакум моћи“ који је остао када се остарела ловачка флота јужнокорејских ваздухопловних снага повуче, рекао је министар одбране у саопштењу од 21. децембра прошле године.

Према Korea Aerospace Industries, која производи KF-21 фаза инжењеринга и производње ће се завршити 2026. године. Korea Times је известио у јануару да Ваздухопловство Јужне Кореје планира да преузме први KF-21 у другој половини те године.

KF-21 би требало да замени флоте F-4 и F-5, а Ваздухопловство планира да има око 120 авиона Boramae до 2032. године.

Boramae ће служити као „кичма“ Ваздухопловства, саопштило је министарство, и играће кључну улогу у проширењу система са три осовине – стратегије која информише како јужнокорејска војска треба да одговори на напад из Северне Кореје.

Ловац је у развоју од 2015. године, али програм није добио много на замаху до 2020. године, када је дошло до склапања првих прототипова. Влада је ангажовала Korea Aerospace Industries да произведе млазњак, а компанија је тражила технолошку подршку од америчке фирме Lockheed Martin. Два предузећа су раније радила заједно на лаком јуришном авиону FА-50.

Инаугурационо тестирање шест авиона КF-21 изведено је 2022. године. KAI је извршио суперсонични лет авионом у оквиру првих 60 тестирања у лету, а компанија је представила летелицу на одбрамбеној конференцији ADEX у Сеулу након најмање 300 од планираних 2.000 пробних летова у октобру 2023. године.

Летни, земаљски и додатни тестови за преостале прототипове ће се наставити до 2028. године — исте године, ескадриле Ваздухопловних снага Јужне Кореје треба да почну да лете са првом серијом авиона КF-21 у ловачкој конфигурацији.

Борбени авион има најсавременију авионику, укључујући AESA радар а може да носи савремено прецизно наоружање.

Јужнокорејска администрација за одбрамбене набавке и KAI тестирају ракете за постављање на КF-21 како би повећали своју конкурентност на међународном тржишту. У саопштењу за штампу из децембра 2022. године, DAPA је објавила планове да потроши 190 милијарди вона како би се омогућило КF-21 да носи ракете дугог домета. Агенција је саопштила да ће „повећати извозну конкурентност пројектила повезаних са КF-21“.

И прошле године, агенција је објавила планове за развој пројектила кратког домета, ваздух-ваздух за авион Boramae, који ће бити завршени 2035. године.

KAI је такође тестирао различите ракетне системе према споразумима потписаним прошле године са европским произвођачем оружја MBDA. Компаније планирају да инсталирају ракете ваздух-земља и ракете ваздух-ваздух кратког домета на основу ранијег уговора који је укључивао постављање ракета ваздух-ваздух Meteor на неке прототипове.

У априлу је немачка компанија Diehl Defence објавила да је КF-21 успешно лансирао ракету ваздух-ваздух IRIS-T.

Очекује се да ће програм КF-21 коштати 8,8 трилиона вона. DAPA је требало да покрије 60%, KAI би покрио 20%, а преосталих 20% би долазило из Индонезије. Међутим, Индонезија касни са исплатама од 2017. године.

CNN Индонезија је у јануару известио да тамошња влада намерава да испуни своје обавезе према програму, чак и док се нација југоисточне Азије бори са фискалним изазовима. У међувремену, Пољска и Уједињени Арапски Емирати су наводно изразили интересовање за програм.

DAPA није одговорила на питања о аранжманима финансирања, али агенција наводно није донела коначну одлуку о шемама финансирања.

KAI се нада да ће КF-21 постати његов следећи извозни успех. Компанија је 2022. године потписала уговоре са Пољском за 48 лаких јуришника FА-50. Потпуковник Кшиштоф Платек, портпарол пољске Агенције за наоружање, написао је на мрежи Х (бивши Твитер) у време када су два уговора вредна укупно три милијарде долара.

Прошлог децембра, Краљевско ваздухопловство Малезије наручило је 18 FA-50 Block 20 Fighting Eagles.

Чак и пре него што је KAI представио авион Boramae на ADEX у Сеулу, регионални менаџер компаније, Ким Санг Еунг, представио је КF-21 филипинским ваздухопловним снагама, назвавши авион „најисплативијим решењем“ за земље које траже вишенаменске борбене авионе.

Јужна Кореја је била девети по величини извозник оружја током 2018-2022. године, према Стокхолмском међународном институту за истраживање мира. Шведски труст мозгова је идентификовао Филипине, Индију и Тајланд као његове главне купце у истом временском периоду.