РАТНА КРИЛА МОЈСИЈЕВИХ СИНОВА: “ОКТОБАРСКИ РАТ 1973. ГОДИНЕ”

Пише: Данко Боројевић

Жестока конфротација Египта и Израела током “Рата исцрпљивања” и отворено уплитање Совјетског Савеза, приморало је САД да изврши притисак на Израел како би овај прекинуо уништавајуће нападе на Египат. Напослетку уз велики притисак СССР и САД, сукобљене стране су потписале примирје 7. августа 1970. године. Очигледно је било да овај сукоб и није одговарао великим силама.

ПРИПРЕМЕ ЗА НОВИ СУКОБ

Иако је примирје потписано на интервенцију великих сила, Египат је намерно прекршио примирје. У склопу примирја које је потписано 7. августа постојала је договорена забрана о свим војним активностима у подручју Канала. Египат је свесно прекршио тај договор размештајући стотињак ПВО батерија ближе Суецком каналу. Иако је Израел уочио египатске активности, он није одговорио на те провокације и примирје се одржало. Почев од краја 1970. године па до почетка 1973. године у Совјетском Савезу је кроз обуку у летењу  на ловцима МиГ-21, прошло више младих египатских пилота. Поред тога они су изучавали и тактичку примену ловачких авиона у ваздушним дуелима. Обука је била тешка и захтевна. Трогодишњи врхунски тренинг изводили су одабрани совјетски инструктори. Због тежине саме обуке много младих египатских пилота је страдало. По неким подацима више него у претходним сукобима са израелском авијацијом. Међутим, труд и напор младих египатских пилота су уродили плодом, што ће нарочито бити видљиво првих дана Октобарског рата.

Египатски МиГ-21МФ у лету (Egyptian Air Force, EAF, القوات الجوية المصرية)

Тадашњи шеф израелских оперативних ваздухопловних снага, пуковник Јакоб Агаси (col. Jacob Agassi) и командант РВ Израела, генерал-мајор Моти Ход (maj.-gen. Moti Hod) били су изненађени. Тада је генерал Ход дошао до закључка, да су израелске снаге немоћне да на било који начин превазиђу претње које су представљале ракете САМ. Пет седмица касније, генерал Ход је био један од оних који су пристали да под неповољним условима Израел потпише примирје у „Рату исцрпљивања“.

Конфузно стање у аутоматизованом истему РВ Израела тих година било је такво, да извештаји који би били упућени према вишим инстанцама никада не би стигли.
Сменом комплетног врха у РВ, стање се донекле поправило, међутим, већ је било касно. У октобру 1973. године дошло је до рата, у којем су Арапи у првој фази рата
успели да сруше „мит о непобедивости Израела“.

Израелски борбени авион супер мистери у капониру (Israel Defense Forces, IDF, צְבָא הַהֲגָנָה לְיִשְׂרָאֵל)

Тако је до прве ваздушне борбе дошло у пролеће 1973. године. Са египатског аеродрома Бени Суеф полетела су два ловца МиГ-21 навођени са земље. Пилоти су имали искључиво наређење да не улазе у конфликт са израелском авијацијом. Летећи ниско изнад терена, пилоти су се сакрили од властитих радара са земље и пратили су позицију шест израелских ловаца Ф-4Е фантом-II. Вођа пара египатских ловаца пилот Кемал Ахмед Менсури је донео одлуку да нападне фантоме, иако је био свестан да то значи рат. Два египатска ловца су свесно улетели у припремљену израелску ваздушну заседу, процена је била да имају веома мале шансе, али да шансе ипак постоје, напад је морао бити муњевит и прецизан. Искористивши пометњу која је настала, два египатска пилота су се великом брзином приближавала израелским ловцима. Вођа египатског пара је наредио пратиоцу да пребаци на ракете, и да под пуним форсажем крене на непријатеља. Израелци са закашњењем уочавају египатске ловце. Ипак пошто су уочили два непријатељска ловца на сопственим радарима, Израелци су их сматрали лаким пленом, поучени дотадашњим искуством. Ипак, овај пут то није било тако. Са даљине од километар, ловци МиГ-21 лансирају две ракете ваздух-ваздух на два фантома који су служили као мамац. Прва ракета промашује циљ, док друга погађа један од фантома у крило, те овај губи стабилност и пада у море. На двеста метара од погођеног фантома, вођа египатског пара пролеће изнад крхотина погођеног израелског авиона који се разбија о површину воде. Затим изводи оштар маневар, којим свој авион доводи лице у лице са четири израелска фантома и разбија њихову формацију. Захваљујући пре свега доброј обуци у Совјетском Савезу, египатски пилоти успевају да сачувају своје ловце од обарања и извлаче се из рејона борбе. Израелски авиони одустају од гоњења због мањка горива. Капетан Кемал Ахмед Менсури је за овај подвиг одликован. 

Израелски пилот покушава да спаси свој Ф-4Е испред египатског МиГ-21 који га држи на нишану (Egyptian Air Force, EAF,القوات الجوية المصرية )

У лето 1972. године председник Египта Садат (који је на то место заменио покојног председника Насера) затражио је од совјетских саветника и инструктора  да напусте Египат, остављајући себи већи маневарски простор, за даље потезе у новом рату који ће уследити. Покушај министра одбране Садека да спречи рат, тврдећи да Египат није спреман, није уродио плодом и уследила је његова смена на место министра. До пролећа 1973. године у главним штабовима египатске и сиријске војске разрађен је план о ограниченом рату са Израелом под кодним називом операција „Бадр“.

Извештај који су совјетски инструктори и саветници  послали врху Совјетског Савеза, потврдио је речи већ бившег министра одбране Египта Садека. Наиме, у извештају је највише критике упућено арапском војном руководству, кога су саветници оценили неспособним за озбиљнију и брзу али успешну војну акцију. Овај извештај ће бити врло брзо потврђен, током друге фазе рата када је Израел преузео иницијативу. Совјетски инструктори су позитивно оценили оспособљеност египатских пилота, нарочито пилота који су прошли обуку у СССР.

Наставак следи

За израду чланка коришћен текст у рукопису, Данко Боројевић, Драги Ивић, Рај и пакао обећане земље, 2010. године.

Данко Боројевић, Драги Ивић, Ратна крила Мојсијевих синова, 2010. године.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *