ИНДИЈА ПОСЛЕ 60 ГОДИНА ПЕНЗИОНИШЕ ЛОВАЦ МИГ-21! КРОЗ РВ ИНДИЈЕ ПРОШЛО 840 ЛЕЛТЕЛИЦА, 200 ПИЛОТА СТРАДАЛО У 400 НЕСРЕЋА

Борбени авион МиГ-21 сматра се једним од најпроизведенијих борбених авиона у историји са преко 11.000 произведених примерака који су направљени у периоду између 1959. и 1985 године

Ратно ваздухопловство Индије после 60 година одлучило је да пензионише МиГ-21 из оперативне употребе. Званична церемонија биће одржана 2025 године са чиме ће бити завршено једно поглавље у индијској авијацији са 840 летелица које су прошле кроз оперативни састав, 200 пилота је страдало у 400 авионских несрећа.

Борбени авион МиГ-21 сматра се једним од најпроизведенијих борбених авиона у историји са преко 11.000 произведених примерака који су направљени у периоду између 1959. и 1985 године.

Овог борбеног авиона у РВ европских земаља више нема последње државе које су ову летелицу имале у оперативној употреби Румунија повукла је у јуну 2023, а Хрватска скоро у мају после доласка борбeних авиона Рафал. Летелица још лети у Африци, на Карибима и у пар азијских држава од којих је најбројнија Северна Кореја.

Индија је своје прве ловце МиГ-21 добила већ крајем 1961. године, била је то верзија Ф-13. Ова верзија је у наоружање РВ СФР Југославије уведена у јуну 1962. године. У то време, авион је био респектабилан ловац и чинио је окосницу флоте земље од 1970-их до средине 2000-их.

Увођење већег броја авиона МиГ-21 у наоружање ваздухопловства Индије довешће до тесног војног савезништва између Индије и Совјетског Савеза. Следећи војни сукоб између Индије и Пакистана 1971. године, показаће да је ловац МиГ-21 неприкосновени господар ваздушног простора. Током овог рата индијски ловци МиГ-21ФЛ господарили су ваздушним простором, остварујући тако ваздушну превласт над бојиштем. Индија је ове ловце користила и током Каргилског рата 1999. године.

Лаки ловац одличних маневарских карактеристика који је прославио ваздухопловну индустрију СССР доживео је нову ренесансу. Наиме, руски МАПО МиГ и израелски ИАИ и Елбит понудили су модернизацију овог ловца на нови, виши стандард, који корисницима нуди добијање савременог ловца једнаког по својим борбеним и летним карактеристикама авионима четврте генерације.
Руска модернизација означена као МиГ-21-93 настала је као директан одговор на индијски захтев за модернизацијом око 200 ловаца МиГ-21бис, направљених по лиценци у Индији током осамдесетих година XX века. Први пут је јавно представљен током ваздухопловног сајма одржаног 1994. године у Берлину.

Индијски ловац МиГ-21 Бисон настао је на основу руског програма модернизације овог ловца.

Програм модернизације обухватао је уградњу савремене авионике, која обухвата, уградњу радара већег домета и отпорности на електронско ометање, нови нападно-навигациони систем, систем веза, систем ХОТАС, а такође и савремено наоружање. У авион је уграђен вишенаменски, кохертно импулсно-доплерски радар Копје (развијен из радара уграђеног у МиГ-29М), с могућношћу детекције ваздушних циљева у доласку до 57 км, а при одласку 25 до 30 км. Радар је способан да истовремено прати највише осам циљева, с могућношћу једновременог дејства до два циља. Индија је модернизовала 125 ловаца МиГ-21бис на стандард МиГ-21-93, а авиони су означени као МиГ-21 Бисон.

МиГ-21 је израђен у више примерака но било који други ловац након Другог светског рата; израђен је у бројнијим верзијама но ма који други авион Другог светског рата; већ до сад је у наоружању провео више година но било који други војни авион и остаће у њему још дуги низ година; борио се у више ратова и на више различитих крајева света но ма који други ловац у историји ваздухопловства; користио се у више ваздухопловних армија но ма који други ловац – по садашњим оценама у најмање 37 и највише 49 земаља – што ниједан авион није достигао.

Данас Индија још увек има око 40 оперативних МиГ-ова 21.

Током 60 година службе у индијском ваздухопловству, 200 пилота и најмање 60 цивила погинуло је у најмање 400 несрећа. Међу страдалима пилотима нису била новорегрутована војна лица, већ искусни ветерани који су у потпуности били обучени за лет овим авионом. Више од половине од 840 авиона направљених у Индији између 1966. и 1984. изгубљено је у несрећама. Већина индијских МиГ-ова 21 направљена је по лиценци од стране државне компаније Хиндустан Аеронаутицс Лимитед (ХАЛ) у Бангалору. Више од 20 авиона МиГ-21 се срушило од 2010. године.

Очекује се да ће ове последње две ескадриле коначно бити повучене из употребе 2025. Тиме ће бити окончана дуга и бурна историја МиГ-21 у индијском ваздухопловству. На крају, МиГ-21 ће бити повучен из употребе у Индији, неких 40 година након што их је совјетско ваздухопловство пензионисало 1985. Данас се авиони углавном користе као пресретачи и имају ограничену улогу као борбени авион. Углавном се користе за вежбе.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *