Već 2015. godine bilo je jasno da je remont aviona MiG-21 u Ukrajini loše odrađen. Štampa u Hrvatskoj je počela da bruji o tome, pominjala se i ozbiljna korupcija. Bilo je jasno, da se treba tražiti novi borbeni avion za vazduhoplovstvo.
Kada je Srbija u oktobru 2017. godine pokazala svoje lovce MiG-29 koje je dobila iz Rusije, u Zagrebu je nastala uzbuna. Bilo je jasno da glavni oponent Hrvatske na Balkanu, jača svoje vazduhoplovstvo. Stoga je i Hrvatska morala nešto da uradi. Zagreb je pogled bacio ka Izraelu.
BARAKOV SLEPI KOLOSEK
Još tokom 2017. godine, Hrvatska je vagala oko nabavka novih borbenih aviona. Sredinom jula Ministarstvo odbrane Hrvatske (MORH) poslalo je u četiri države zahtev u kome se navodi da je ta zemlja zainteresovana za kupovinu novih borbenih aviona, kao i da traži ponudu za njihovu kupovinu.Taj zahtev bio je poslat u Švedsku, za avion JAS-39 Gripen, SAD za F-16, Južnu Koreju za FA-50 i Izrael za avion F-16 Barak.
Već u aprilu 2018. godine, kako je Ministarstvo odbrane Hrvatske (MORH) objavilo, u Izraelu je jedan od hrvatskih pilota izveo probni let na avionu F-16 Barak.
Naime tadašnji komandant 91. vazduhoplovne baze, pilot RV Hrvatske pukovnik Željko Ninić u ponedeljak, 9. aprila 2018. godine ostvario je prvi let u dvosedu izraelskog višenamenskog borbenog aviona F-16 Barak u izraelskoj vazduhoplovnoj bazi “Ramat David”.
Tim je letom pukovnik Ninić postao prvi hrvatski pilot u istoriji koji je letio na nekom izraelskom borbenom avionu, a posebno na avionu F-16 Barak. Očigledno je da su Hrvati tipovali na Izraelce.
Zbog toga su u Hrvatsku iz Izraela u četvrtak 2. avgusta 2018. godine stigla tri aviona F-16 Barak. Tako su dva izraelska borbena aviona u formacijskom letu s dva hrvatska MiG-21 preletela su u nedelju, 5. avgusta 2018. godine iznad Kninske tvrđave u sklopu svečanog programa obeležavanja Dana pobede i domovinske
zahvalnosti i Dana hrvatskih branitelja te 23. godišnjice vojno-redarstvene operacije Oluja.
Planirano je bilo, da će se avioni iz Izraela pojaviti u sastavu RV Hrvatske 2020. godine. Međutim, to je bilo potpuno nerealno. Bilo je potpuno jasno, da SAD neće dozvoliti tu transakciju. Zatim je u januaru 2019. godine, hrvatska vlada odlučila da poništi tender za kupovinu borbenih aviona, najavio je hrvatski premijer Andrej Plenković. Istakao je da će vlada, posle propasti dogovorene kupovine avione
F-16 Barak od Izraela, ostati odlučna da Hrvatska zadrži sposobnost ratnog vazduhoplovstva.
IZBOR PADA NA FRANCUZE
Bilo je jasno, da se mora što pre odlučiti za nabavku aviona. Lutalo se i tražila se najpovoljnija ponuda.
U maju 2021. godine, Vlada Hrvatske će nabavit 12 polovnih francuskih višenamenskih borbenih aviona tipa Dassault Rafale F3R po ceni od 999 miliona evra, objavio je hrvatski premier Andrej Plenković.
Jutarnji list je u svom tekstu od 25. decembra 2021. godine objavio sledeće: “Hrvatska će eskadrilu borbenih aviona F3R Rafale platiti 1,1 milijardu evra, a ne 999 milona evra koliko je iznosila ponuda Francuske na konkursu za nabavku borbenih aviona. Otkrio je to na jučerašnjoj (24. decembra 2021.)sednici Vlade Ministar finansija Zdravko Marić obrazlažući odluku o davanju saglasnosti Ministarstvu odbrane za preuzimanje finansijskih obaveza za nabavku višenamenskog borbenog aviona u periodu od 2022. do 2026. godine. Pritom ministar Marić nije objasnio zašto se cena od maja, kada je Vlada prihvatila francusku ponudu do danas povećala za više od 101 milion evra. Prvo se govorilo kako će prvih 6 aviona u Hrvatsku stići 2023., a preostalih 6 godinu kasnije. Sve se protegnulo”.
Međutim, ispostaviće se da je cena znatno viša.
Već u oktobru 2023. godine, hrvatska je preuzela prvi avion Rafale F3R. U Francuskoj bazi ratnog vazduhoplovstva 2. oktobra će biti obavljena primopredaja Hrvatskoj prvog višenamenskog borbenog aviona „Rafal“, najavio je dan pre hrvatski ministar odbrane Mario Banožić, dodajući da će prvih šest „Rafala“ stići u Hrvatsku početkom drugog kvartala naredne godine. Hrvatska je kupila 12 aviona dva dvoseda i deset jednoseda.
AVIONI RAFALE STIŽU U HRVATSKU
Hrvatski mediji su 25. aprila 2024. pisali: “Prvih šest od ukupno 12 naručenih francuskih višenamenskih borbenih aviona tipa Rafale F3-R doleteće danas posle 12.30 časova iz Bordoa na pistu kasarne Pukovnik Marko Živković u Velikoj Gorici. Njihov dolazak predstavlja najveći iskorak u razvoju sposobnosti od osnivanja Hrvatskog ratnog vazduhoplovstva te najveću investiciju u Oružane snage Republike Hrvatske od osamostaljenja Hrvatske, što će značajno doprineti nacionalnoj bezbednosti i višestruko multiplicirati ukupnu borbenu moć Hrvatske vojske”.
Sletanjem aviona Rafale na aerodrom u Zagrebu, značio je odlazak aviona MiG-21 iz sastava RV Hrvatske u zasluženu penziju. Preostalih šest aviona Rafale treba u Hrvatsku da stignu do kraja 2025. godine.
AEROMITING U ZAGREBU U ČAST DOLASKA AVIONA RAFALE I ODLASKA LOVCA MIG-21
Treći aeromiting AIRVG2024 održan je u subotu 11. maja 2024. godine i pokazao je da postoji ogromno interesovanje za ovakvo događanje. Oko 20 hiljada gostiju stiglo je iz cele Hrvatske, ali i oko 700 fotografa koji su došli iz celog sveta, svi sa istom željom – da uživo vide različite tipove vazduhoplova.
Pored brojnih helikoptera i aviona kao i drugih letelica, glavne zvezde ovog trećeg aeromitinga bili su avioni Rafale i MiG-21.
Velikogorički aeromiting održan je od 12:00 do 18:00 časova na starom terminalu vazdušne luke Pleso, te su popodnevni časovi bili rezervisani za letački program koji je počeo akrobatskim letom akro tima „Krila Oluje“, nakon njega usledio je demo program aviona Zlin 242L. Helikopteri su izveli simulaciju spasavanja pilota iz neprijateljskog područja, a potom su zajedno poleteli MiG-ovi i Rafali. Sve je završilo atraktivnim programom – pozdravom akrobatske grupe „Krila Oluje“.
Kraj
Autor se na delu ustupljenih fotografija zahvaljuje svoj prijatelju Dimitriju Ostojiću.
Za uzradu teksta korišćena je sledeća literatura:
Danko Borojević, Dragi Ivić, Orlovi sa Vrbasa, istorija vojnog vazduhoplovstva na teritoriji Republike Srpske, D.O.O „Štampa“, Ruma, 2014,
Danko Borojević, Dragi Ivić, Željko Ubović, Vazduhoplovne snage bivših republika SFRJ 1992-2015.
Danko Borojević, Dragi Ivić, Željko Ubović, MiG-21, legenda Hladnog rata, D.O.O „Štampa“, Ruma, 2015.
Bojan B. Dimitrijević, Vazdušni rat nad Republikom Srpskom i Republikom Srpskom Krajinom, Društvo istoričara Srbije, Beograd, 2017.