Већ 2015. године било је јасно да је ремонт авиона МиГ-21 у Украјини лоше одрађен. Штампа у Хрватској је почела да бруји о томе, помињала се и озбиљна корупција. Било је јасно, да се треба тражити нови борбени авион за ваздухопловство.
Када је Србија у октобру 2017. године показала своје ловце МиГ-29 које је добила из Русије, у Загребу је настала узбуна. Било је јасно да главни опонент Хрватске на Балкану, јача своје ваздухопловство. Стога је и Хрватска морала нешто да уради. Загреб је поглед бацио ка Израелу.
БАРАКОВ СЛЕПИ КОЛОСЕК
Још током 2017. године, Хрватска је вагала око набавка нових борбених авиона. Средином јула Министарство одбране Хрватске (MORH) послало је у четири државе захтев у коме се наводи да је та земља заинтересована за куповину нових борбених авиона, као и да тражи понуду за њихову куповину.Тај захтев био је послат у Шведску, за авион JAS-39 Gripen, САД за F-16, Јужну Кореју за FА-50 и Израел за авион F-16 Barak.
Већ у априлу 2018. године, како је Министарство одбране Хрватске (MORH) објавило, у Израелу је један од хрватских пилота извео пробни лет на авиону F-16 Barak.
Наиме тадашњи командант 91. ваздухопловне базе, пилот РВ Хрватске пуковник Жељко Нинић у понедељак, 9. априла 2018. године остварио је први лет у двоседу израелског вишенаменског борбеног авиона F-16 Barak у израелској ваздухопловној бази “Рамат Давид”.
Тим је летом пуковник Нинић постао први хрватски пилот у историји који је летио на неком израелском борбеном авиону, а посебно на авиону F-16 Barak. Очигледно је да су Хрвати типовали на Израелце.
Због тога су у Хрватску из Израела у четвртак 2. августа 2018. године стигла три авиона F-16 Barak. Тако су два израелска борбена авиона у формацијском лету с два хрватска МиГ-21 прелетела су у недељу, 5. августа 2018. године изнад Книнске тврђаве у склопу свечаног програма обележавања Дана победе и домовинске
захвалности и Дана хрватских бранитеља те 23. годишњице војно-редарствене операције Олуја.
Планирано је било, да ће се авиони из Израела појавити у саставу РВ Хрватске 2020. године. Међутим, то је било потпуно нереално. Било је потпуно јасно, да САД неће дозволити ту трансакцију. Затим је у јануару 2019. године, хрватска влада одлучила да поништи тендер за куповину борбених авиона, најавио је хрватски премијер Андреј Пленковић. Истакао је да ће влада, после пропасти договорене куповине авионе
F-16 Barak од Израела, остати одлучна да Хрватска задржи способност ратног ваздухопловства.
ИЗБОР ПАДА НА ФРАНЦУЗЕ
Било је јасно, да се мора што пре одлучити за набавку авиона. Лутало се и тражила се најповољнија понуда.
У мају 2021. године, Влада Хрватске ће набавит 12 половних француских вишенаменских борбених авиона типа Dassault Rafale F3R по цени од 999 милиона евра, објавио је хрватски премиер Андреј Пленковић.
Јутарњи лист је у свом тексту од 25. децембра 2021. године објавио следеће: “Хрватска ће ескадрилу борбених авиона F3R Rafale платити 1,1 милијарду евра, а не 999 милона евра колико је износила понуда Француске на конкурсу за набавку борбених авиона. Открио је то на јучерашњој (24. децембра 2021.)седници Владе Министар финансија Здравко Марић образлажући одлуку о давању сагласности Министарству одбране за преузимање финансијских обавеза за набавку вишенаменског борбеног авиона у периоду од 2022. до 2026. године. Притом министар Марић није објаснио зашто се цена од маја, када је Влада прихватила француску понуду до данас повећала за више од 101 милион евра. Прво се говорило како ће првих 6 авиона у Хрватску стићи 2023., а преосталих 6 годину касније. Све се протегнуло”.
Међутим, испоставиће се да је цена знатно виша.Већ у октобру 2023. године, хрватска је преузела први авион Rafale F3R. У Француској бази ратног ваздухопловства 2. октобра ће бити обављена примопредаја Хрватској првог вишенаменског борбеног авиона „Рафал“, најавио је дан пре хрватски министар одбране Марио Баножић, додајући да ће првих шест „Рафала“ стићи у Хрватску почетком другог квартала наредне године. Хрватска је купила 12 авиона два двоседа и десет једноседа.
АВИОНИ RAFALE СТИЖУ У ХРВАТСКУ
Хрватски медији су 25. априла 2024. писали: “Првих шест од укупно 12 наручених француских вишенаменских борбених авиона типа Rafale F3-R долетеће данас после 12.30 часова из Бордоа на писту касарне Пуковник Марко Живковић у Великој Горици. Њихов долазак представља највећи искорак у развоју способности од оснивања Хрватског ратног ваздухопловства те највећу инвестицију у Оружане снаге Републике Хрватске од осамостаљења Хрватске, што ће значајно допринети националној безбедности и вишеструко мултиплицирати укупну борбену моћ Хрватске војске”.
Слетањем авиона Rafale на аеродром у Загребу, значио је одлазак авиона МиГ-21 из састава РВ Хрватске у заслужену пензију. Преосталих шест авиона Rafale треба у Хрватску да стигну до краја 2025. године.
АЕРОМИТИНГ У ЗАГРЕБУ У ЧАСТ ДОЛАСКА АВИОНА RAFALE И ОДЛАСКА ЛОВЦА МИГ-21
Трећи аеромитинг AIRVG2024 одржан је у суботу 11. маја 2024. године и показао је да постоји огромно интересовање за овакво догађање. Око 20 хиљада гостију стигло је из целе Хрватске, али и око 700 фотографа који су дошли из целог света, сви са истом жељом – да уживо виде различите типове ваздухоплова.
Поред бројних хеликоптера и авиона као и других летелица, главне звезде овог трећег аеромитинга били су авиони Rafale и МиГ-21.
Великогорички аеромитинг одржан је од 12:00 до 18:00 часова на старом терминалу ваздушне луке Плесо, те су поподневни часови били резервисани за летачки програм који је почео акробатским летом акро тима „Крила Олује“, након њега уследио је демо програм авиона Злин 242Л. Хеликоптери су извели симулацију спасавања пилота из непријатељског подручја, а потом су заједно полетели МиГ-ови и Рафали. Све је завршило атрактивним програмом – поздравом акробатске групе „Крила Олује“.
Долазак авиона Rafale и одлазак авиона МиГ-21, означава почетак новог периода у развоју РВ Хрватске, које је свој почетак започело на крилима архаичног двокрилца а своју будућност наставља на крилима вишенаменског савременог авиона.
Крај
Аутор се на делу уступљених фотографија захваљује свој пријатељу Димитрију Остојићу.
За узраду текста коришћена је следећа литература:
Данко Боројевић, Драги Ивић, Орлови са Врбаса, историја војног ваздухопловства на територији Републике Српске, Д.О.О „Штампа“, Рума, 2014,
Данко Боројевић, Драги Ивић, Жељко Убовић, Ваздухопловне снаге бивших република СФРЈ 1992-2015.
Danko Borojević, Dragi Ivić, Željko Ubović, MiG-21, legenda Hladnog rata, D.O.O „Štampa“, Ruma, 2015.
Бојан Б. Димитријевић, Ваздушни рат над Републиком Српском и Републиком Српском Крајином, Друштво историчара Србије, Београд, 2017.