ДА ЛИ ЈЕ АМЕРИЧКА БЕСПИЛОТНА ЛЕТЕЛИЦА MQ- 9 REAPER ПРИЗЕМЉЕНА КРАСУХОМ?!

Editorial credit: Andreas Stroh / Shutterstock.com

У понедељак увече 19. марта светски медији објавили су информацију да је у Пољској саопштили су да је недалеко од места Мирославаца изгубљен контакт са америчком беспилотном летелицом MQ- 9 Reaper.

Док су једни тврдили да је летелица пала, званични извори говоре да је MQ- 9 Reaper принудно приземљена.

Беспилотна летелица MQ- 9 Reaper америчке војске у извиђачкој верзији како се наводи налазила се на оперативном задатку извиђања лансера ракетних батерија Искандер М као и других јединица руских оружаних снага у екскалви Калињинград око градова Гусева и Черњахова.

О једној терорији се увелико прича последњих неколико дана, а то је да на Балтику тренутно у широј зони око Калињинграда изводе се велике мере електорнског ометања, а мета је био авион са британски министром одбране Грантом Шапсом.

Та теорија тврди да је Русија у ометању и приземљењу америчког дрона употребила електорнски систем за ометање типа Красуха.

Конкретних доказа још увек нема о овом случају, али нагађања и сумње постоје.

Красуха

Красуха је мобилни систем за електронско ометање и бробу. Познат је под ознаком 1RL269 које је намењено за летлеица за рано радарско откривање, тактички и стратешких беспилотних летелица и летелица за електронско ратовање.

Главни задатак овог система је заштита ракетних батерија или дивизиона ПВО од напада противничке авијације и беспилотних летелица.

Систем Красуха делује тако што ометањем ствара лажне мете и онемогућује противничке летелице да лансирају високо презине ракете на праву мету, већ на лажну. Такође Красуха-2 има могућност ометања лансираних противрадарских или ИЦ и телевизијских вођених ракета, тако што снажним електорнским ометањем помера сигнал у глави за самонавођење што доводи до промашаја праве мете.

Красуха је природни наставак совјетских система за електорнско ометање. Верзија Красуха-2 користи исто возило као и ракетни систем дугог долета С-400. Красуха 2 је позната по великој сателитској антени.

Красуха има могућност да од места где се налази омета летелице за електронско ратовање на даљинама до 250 км .

Посаду чине у зависности од мисије 2-3 члана плус возач. Време преласка из маршевског у борбени положај је 2 минута.

Красуха има и своју модернизовану верзију познату и као Красуха -4. Овај систем за електронско ратовање развијен је у концерну радио-електронских технологија „КРЕТ“, који је у серијској производњи од 2011. године.

Систем чине два возила вишенаменска станица за ометање и возила са антеном. Систем је исто као и Красуха намењен за електронско ометање летелица за рано радарско одматрање, летелица за електронско ратовање, стратешких и тактичких беспилотних летелица, па чак и сателита у нижој орбити. Систем против летелица делује на даљинама од 250-300 км.

RQ-9 „Reaper”

Ова беспилотна летелица настала је као производ компаније „General Atomics Aeronautical Systems  као савремена борбена беспилотна летелица која је настала из извиђачке беспилотне летелице MQ-1 „Predator.

Конструисана је као борбена летелица за дејства по покретним и непокретним циљевима са великих висина и у сложеним метео ситуацијама.

Иако је примарна намена борбено деловање ова беспилотна летелица може да се користи и у секнударним мисијама, пре свега извиђачким задацима прикупљању обавештајних података и надзору територије.

Од опреме ова бесиплотна летелица поседује: вишенаменски нишански систем MTS-B (Multi Spectral Targeting System-B), у коме је интегрисан инфрацрвени ИЦ сензор, дневна монохроматска колор ТВ камера, као и телевизијска камера са појачивачем сигнала, обележивачем циљева и ласерским даљиномером. Ова беспилотна летелица поседује радар  AN/APY-8 Lynx II радар са два основна мода рада – SAR (Synthetic Aperture Radar) i GMTI/ DMTI (Ground/Dismount Moving Target Indicator).

Ову беспилотну летелицу покреће турбопропелерски мотор ТРЕ331-10. Борбени радијус ове беспилотне летелице је 2.200 км, а максимална висина лета 15.200 м. Летелицом се управља из командног центра и врше је два члана посаде, пилот и оператер сензора и склопова.

Беспилотна летелица МQ-9 до сад има неколико модификација познатих као Блок 1-5. Последња верзија Блок-5 има нови оптоелектронски склоп дигитални електронски контролни систем за управљањем мотора беспилотне летелице, додатни заштићени линк за комуникацију и пренос података, као и нове носаче наоружања и палету убојних средстава.

Тактичко-технички подаци

Димензије: дужина 11 м, висина 3,7м; распон крила 20,1 м.

Маса: празна: 2.223 кг, пуна 4.760 кг

Погон: Турбо-пропелерски мотор ТРЕ331-10- војна ознака Т-76 јачине 900 коњских снага.

Брзина: максимална 480 км/х, крстарећа брзина 313 км/х,

Летелица у ваздуху може да остане 27 часова ако је у питању извиђачка платфрома, односно 14 часова ако је наоружана.