БТР-4 БУКЕФАЛ УКРАЈИНСКА МОДЕРНЗАЦИЈА РУСКОГ БТР-80 ПО ЗАПАДНОМ МОДЕЛУ

Foto: Shutterstock

Украјина је за време Совјетског Савеза, али и после његовог распада до рата који је почео 24. фебруара 2022. имала јаку војну индустрију. Ту се издвајало неколико компанија, а свакако веома битна је што се тиче тенкова Машински пројектини брио „Морозов“ КДБМ из Харкова.

Машински пројектини брио „Морозов“ КДБМ у време Совјетског Савеза био је познат по производњи тенкова Т-55, Т-62, Т-64, Т-80, као и оклопних транспортера фамилије БТР. Распадом Совјетског Савеза Харковски биро окренуо се новом „модној линији“ модернизацији тенкова и оклопних возила.

Foto: Shutterstock

Украјинци су модернизовали постојеће моделе БТР 60, 70 и 80. првио кораци били су модернизација дизел мотора од старих ГАЗ 49Б новим UTD-20 јачине 300 коњских снага. Осим дизела као погонско гориво може да се користи и керозин. Ова оклопна возила добила су уместо оригиналног КПВТ калибра 14,5 мм нову даљински управљиву борбену станицу ДУБС калибра 30 мм. Такође повећана је и маса на 12, 8 тона, а број чланова посаде је 2+8. Украјина је 2008 у свом наоружању имало 1026 возила.

Пошто сами носу могли да реализују модернизацију украјици су се окренули Блиском истоку, Са Уједињеним Арапским Емиратима и њиховом компанијом ADCOM на шасији оклопног транспортера БТР-80 настало је возило БТР -3У „стражар“ са борбеном станицом „шквал“. Возило покреће мотор „DEUTZ BF6M1015“ јачине 326 КС и аутоматским мењачем алисон.

Посада броји 3+6 чланова, тежине је 16,4 тоне, а од наоружања имао је руски топ 2А42 калибра 30 мм са каденцом од 800 граната у минути. Оклопно возило поседује нишански систем ТКН-4С „агат“ и командирову осматрачку справу 1ПЗ-3. Возило је добило жичано вођену ракету кинсек производње „Црвена стрела ХЈ-8“. Комбинација оптичког и жичаног вођења.

Foto: Shutterstock

БТР-4 „Букефал“

Украјинци су брзо отишли својим путем и направили су потпуно нови оклопни транспортер БТР-4 конфигурације 8х8 који је прерађен с предње стране и помало је личио на источноевропску верзију немачког оклопног точкаша „Fuchsa“ који је познат под именом „Букефал“.

На осонову тела БТР-80 уграђено је ново оклопно тело са јасно подељеним на три дела: командно управљачки део са возачевим седиштем лево и командиромвим десно спреда; борбени део са куполом у средини и транспортни део са десантним одељењем позади.

Возач и командир седе на предњој страни где су додали са сваке стране врата за улазак и излазак и уградњу двоје врата на задњем делу, док су на боку уклоњена. Десантно одељење је добило бољу преграду као заштиту од противоклопних средстава и делом од минско-експлозивних средстава. Над седиштима возача и командира су поклопци, а командир има турелу са осматрачким перископом. Десантно одељење броји у зависности од конфигурације возила од 7 до 9 чалнова, а на горњој укрцно-искрцном одељењу на горњој страни има по три стрљачке линије.

Највећа промена учињена је што се тиче наоружања. Ту су Украјинци додали различите комбинације: стандардна купола са топом калибра 30 мм, варијанта БАУ -23х2 са два двоцевна топа калибра 23 мм, намењен за ПВО борбу; топ калибра 23 2А7М има брзину граната од 850 граната у минути домет 2000 м и елевацијом од -4 до +55 степени. Овај борбени модул има спрегнут митраљез ПКТ калибра 7,62 мм са 2000 метака, а на свакој страни оклопног возила су по три бацача димних кутија калибра 81 мм

Foto: Shutterstock

Свакако оно по чему је познат оклопни транспортер БТР-4 је куполни модул „Гром“ којим управља један члан посаде, а наоружање представља један топ калибра 30 мм ЗТМ- 1 или 2 са 360 граната (украјинска верзија руског топа 2А42 са брзином ватре од 550 граната у минути произвођача Finomehanika Kamianets- Podilsky), са комбинацијом спрегнутог митраљеза калибра 7,62 мм са 1.200 метака у минути и бацач граната KBA-117 калибра 30 мм са 150 гранта Majak Kijev.

У возилу се налазе и четири лансера противоклопних ракета АТ-5 Конкурс, односно украјинских ракета „барјер“ домета од 100 до 5.000м које су ласерске вођене и могу да пробију 800 мм хомогеног челичног оклопа који је заштићен ЕРО заштитом.

Борбени модул „шквал“ БМ-7 „парус“ има мало слабије наоружање топ калибра 30 мм и спрегнут митраљез калибра 7,62 мм ПКТ и два лансера противоклопних ракета АТ-5 Конкурс. Ту је и нишанска справа 1ПЗ-3 стабилисана нишанска справа за противоклопне ракете.

Погон

Све верзије оклопног возила БТР-4 Букефал имају две погонске групе. Украјинци у своја возила уграђују дизел мотор ЗТД-3 јачине 500 КС или БТД-4 јачине 600 КС. У питању су заправо руски мотори са БМП-2 и 3. Опција са страним моторима је четворотактни DEUTZ са евро три мотором јачине 489 или 598 kоњских снага.

Највећа брзина БТР-4 Букефал на путевима је до 110 км на час, а водене препреке савлађује брзином од 10 км на час. Максимални радијус кретања са пуним резервоаром је 690 км.

Foto: Shutterstock

Верзије

Сходно захтевима купаца Украјинци су развили више верзија овог

БТР-а: БТР-4К командно возило са седмочланом посадом командир, возач, командант једнице и три официра. Опремљен је са комуникационим и електронским уређајима попут радиа Р-173М, радијски пријемник Р-173М-ОМ, радио Р-163-50К, комуникацијски сет, криптографска спава „северкок-К“, телефонима ТА-37В и ТК2, сателитски навигациони систем ТИУС-НМ, инерцијални навигациони систем и преносни сателитски систем СН-300 балзат. Командан верзија је наоружана са стандардним топом калибра 30мм;

БТР-4К у извиђачкој верзији има простор за шеточлану посаду возач, навигатор, командир и три извиђача. По опреми је идентичан командној верзији и има додату радио станицу ПСН кредо, даљиномер, мински детектор и детектором АБХО.

Командно штабно возило БТР-4КШ без борбене куполе. Задњи део оклопног возила има повећани кров на задњем делу да посада у њему може да стоји. Командни део је повећан и у отовреној куполи уграђен је митраљез калибра 12, 7 мм, комуникацијска опрема је истао као у претходне две верзије;

БТР-4 К БСЕМ је санитетска верзија овог оклопног возила . Посада је трочлана, возач, командир и медицински техничар

БТР-4К БРЕМ је инжињеријско возило које осим куполе има дизалицу носвости 3 тоне и вучне моћи 6,5 тона. У њему су четри члана посаде командира, возач, управљач дизалице и варилац

Постоји такође и самоходно артиљеријско оруђе МОП-4К са топом клаибра 120 мм и борбеним комплетом 40 граната. Та верзија од прототипа није даље одмакла.

Борбена возила БТР-4 Букефал су у оперативној употреби украјинске војске од 2008 године. Ирак је највећи био купац ових оклопњака које је користио у рату против Исламске државе. Од Украјине купили су 420 оклопних возила. Нигерија је купила 50 возила.