Fokus je prvenstveno na transportu trupa, materijala i zaliha iz velikih zapadnoevropskih luka na Severnom moru do istočnog krila NATO-a.
Multinacionalna operativna komanda Bundesvera u Ulmu je 20. septembra 2024 godine uspešno završila inspekciju prvog evropskog modela koridora NATO-a za vojni saobraćaj.
Ovaj koridor obuhvata tri evropske zemlje Holandiju, Nemačku i Poljsku.
Multinacionalna vežba „DeployEx 2024“ služila je posebno za kontrolu novouvedenih prekograničnih procedura i procesa. U tu svrhu, marš kolona vozila Bundesvera od 18. septembra vozila je preko 1.000 kilometara od Holandije preko Nemačke do Poljske.
Kolona je napravila nekoliko zaustavljanja duž trase, koja je bila uglavnom na autoputevima.
Ova vežba je takođe uključivala i specijalno opremljenu vojnu benzinsku stanicu u servisnoj zoni Cvajdorfer Holc na saveznom autoputu A2.
Početkom godine komandi za podršku NATO-a Joint Support and Enabling Command, ili skraćeno JSEC, u Ulmu povereno je projektovanje koridora od zapada ka istoku.
Ova komanda je inače dobila zaduženje da koordinira sve pokrete trupa NATO u Evropi. Od tada je imala precizirane procedure za sprovođenje prekograničnih kretanja vojnih snaga. Oni su prethodno bili standardizovani i definisani u trinacionalnoj radnoj grupi Holandije, Nemačke i Poljske.
@NATO's biggest exercise in decades, #SteadfastDefender24, will showcase in the upcoming months the Alliance's unwavering commitment to collective defence and its ability to protect 1 billion Allied citizens 🌐 pic.twitter.com/3zD2swlAFR
— SHAPE_NATO Allied Command Operations (@SHAPE_NATO) January 19, 2024
Koridor koji se sada revidira deo je projekta vojne mobilnosti koji, kao projekat koji treba da jača evropski stub u NATO-a.
Standardi, fiksne procedure i koridori služe za ubrzavanje procesa unutar oružanih snaga, ali i između različitih država članica.
Teritorijalna komanda Bundesvera iz Berlina, koja je odgovorna za sva vojna kretanja preko „nemačkog čvorišta“, bila je treće odeljenje uključeno u ovu vežbu.
Kao koordinirajuća komanda, gorepomenuta Teritorijalna komanda Bundesvera bila je odgovorna za obezbeđivanje nesmetanog funkcionisanja prebacivanja trupa na operativnom nivou pre i tokom vojne vežbe, koja je trajala nekoliko dana.
Komandant Teritorijalne komande Bundesvera, general-pukovnik Andre Bodeman, pozitivno je ocenio projekat:
„Brzo raspoređivanje trupa od strane NATO-a je odlučujući doprinos kredibilnom odvraćanju i zaštiti alijanse. Vojna mobilnost je od strateškog značaja za Nemačku kao geostrateški centralnu tranzitnu naciju u Evropi. Ovo Nemačku diže na novi nivo.”
Ovom vežbom po prvi put bili su predviđeni i utvrđeni objekti za snabdevanje sredstvima, ratnim materijalom, kao i vozilima neophodnim za preseljenje za kretanje trupa, kao i smeštaj i hrana za vojnike duž puta u Holandiji, u saveznim državama Donja Saksonija, Saksonija-Anhalt i Brandenburg i u Berlinu, kao i u Poljskoj. Istovremeno, svi sporazumi su morali biti sklopljeni sa oružanim snagama Holandije i Poljske, kao i sa organima nadležnim za pogranični saobraćaj. Iskustvo stečeno tokom vežbe sada treba iskoristiti za dalju optimizaciju procesa u celini.
Kao komandant operacije , general Bodeman je na kraju vežbe bio je zadovoljan:
„Nemačko čvorište je ponovo dobro funkcionisalo. Još jednom smo pokazali kako Bundesver ispunjava svoju odgovornost u centru Evrope u pogledu odvraćanja i odbrane područja NATO saveza.”
Istovremeno, Nemačka potvrđuje svoju spremnost da preuzme pionirsku ulogu u vojnoj mobilnosti u NATO i EU. Plan je da se dodatno prošire kapaciteti Bundesvera za logističku podršku, upravljanje saobraćajem i zaštitu partnera u EU i NATO-u tokom njihovog boravka u Nemačkoj.
Uspešan test koridora za kretanje trupa u Evropi rezultat je političkih dogovora između uključenih nacija u januaru 2024. Na marginama sastanka ministara odbrane EU u Briselu, odlučeno je da se uspostavi “saobraćajna traka” za prekogranično kretanje za vojni saobraćaj od zapada ka istoku. Namera je da se uspostavi „vojni Šengen“ kako bi se ubrzao transport trupa i materijala u Evropi u celini. NATO i EU blisko sarađuju na različitim projektima vojne mobilnosti.
Bundesver podržava prijateljske nacije u njihovom kretanju ka i kroz Nemačku i već godinama je uključen u projekat stalne strukturirane saradnje ili skraćeno PESCO. To će ubrzati evropske procedure. Projekat vojne mobilnosti EU ima za cilj da pojednostavi, standardizuje i ubrza procedure kretanja trupa. Nadalje, treba pokrenuti i promovisati modernizaciju saobraćajne infrastrukture. Sa vojnom mobilnošću, prijateljske oružane snage mogu lakše prebacivati osoblje i materijal preko granica kako bi brzo stigle do lokacija za obuku i raspoređivanje, kao što je istočni bok NATO-a, zaključuju Nemci.
Reč je o organizaciji vojnog saobraćaja od zapada ka istoku u slučaju potreba saveza ili napada na jednu od članica.Fokus je prvenstveno na transportu trupa, materijala i zaliha iz velikih zapadnoevropskih luka na Severnom moru do istočnog krila NATO-a. Od ruskih akcija protiv Ukrajine kršeći međunarodno pravo 2014. godine, NATO je nastavio da povećava svoje prisustvo trupa u istočnoj Evropi kao sredstvo odvraćanja. Pojačanja moraju brzo stići na istočni bok za vežbe i za operacije u slučaju pretnji.
Operativna komanda Bundesvera će ubuduće biti centralna tačka kontakta za operativna pitanja saveznika i multinacionalnih organizacija kao što su NATO i EU, ali i nemačkih vlasti i organizacija. Stoga će izvršavati zadatke vojne bezbednosti na saveznom i državnom nivou. Ovo takođe uključuje koordinaciju premeštanja trupa ui preko „nemačkog čvorišta“. Danas su i dalje Teritorijalna komanda i Operativna komanda te koje usko koordiniraju oko toga.