УКРАЈИНСКА ЛАКА АВИЈАЦИЈА ПРОТИВ РУСКИХ БЕСПИЛОТНИХ ЛЕТЕЛИЦА

Руске оружане снаге нашироко користе беспилотне летелице за извиђање и нападе. Украјинске јединице покушавају да се супротставе руским беспилотној летелици и траже ефикасна решења.

Пре неколико месеци у овој области су почели да се активно користе лаки авиони и малокалибарско оружје. Ова пракса постаје све раширенија.

Авион за обуку пресретач

За борбу против руских беспилотних летелица великог домета, као што су извиђачки Орлан и јуришни Геран, Украјинци користе различита средства, укључујући и борбене авионе. Ловци совјетског типа су укључени у решавање оваквих проблема, али у неким случајевима могу бити сувишни за такве мисије, а њихов број се стално смањује.

С тим у вези, украјинско ваздухопловство је недавно предложило и применило нови концепт.

Крајем априла на украјинским медијима појавили су се занимљиви видео снимци који демонстрирају нови метод борбе против беспилотних летелица. Снимци су снимљени дан раније изнад Одеске области, вероватно приликом доласка руског извиђачког дрона Орлан-10.

Одлучено је да се као врста ловца користи стари школски авион Јак-52 совјетског дизајна. Наводи се да авион и пилоти припадају одређеној јавној организацији „Цивилна ваздушна патрола“, али авион носи боју „аероклуба“. Вероватно је и реновиран и опремљен савременом опремом. Пресретач носи оружје, али његов састав и параметри нису прецизирани. Касније се сазнало да авион може бити опремљен митраљезом 7,62 мм ПК, а један од пилота га је користио директно из пилотске кабине.

Саопштено је да је посада Јака-52 успела да обори најмање једног Орлана, чиме је спречила руску војску да изврши извиђање. Међутим, објављени снимци доводе у сумњу украјинску верзију догађаја. Споља, пресретнути циљ је више сличан украјинском дрону УЈ-22. У сваком случају, овај импровизовани ловац је показао способност да се бори са дроновима, без обзира на њихово порекло.

Касније су се појавили нови случајеви везани за „модификацију ловца“ тренажног авиона Јак-52. Извештава се о успешним погоцима циљева, али детаљи ових догађаја остали су непознати.

Пилот и стрелац

Дана 8. јула, у украјинским изворима појавио се још један снимак, који је снимио пресретање беспилотне летелице помоћу лаке летелице и малокалибарског оружја. Саопштено је да су ову необичну идеју спровели у дело запослени у Главној обавештајној управи (ГУР).

Обавештајна управа користи лаки цивилни авион украјинске производње Аеропракт А-22 као пресретач. У кокпиту са два седишта смештени су пилот и стрелац. Стрелац је наоружан јуришном пушком Малиук и мора осматрати околну ситуацију и напасти откривени циљ. Да би то урадио, пуца кроз „амбразуру“ – стандардни прозор у бочном стаклу авиона.

На објављеном снимку приказан је процес пресретања беспилотне летелице. Пилот је открио циљ, долетео ближе и заузео положај изнад и мало иза њега. Из непосредне близине, стрелац је дејствовао по дрону, који је, после поготка пао.

Природа овог лета није прецизирана. Судећи по пејзажу и окружењу, радило се о својеврсним тестовима у уреалним словима, а не о правом пресретању беспилотног ваздушног циља. Међутим, након што је добио прихватљив резултат, одељење може покушати да уведе такву технику у праксу. У овом случају, Аеропракт или други авиони са митраљесцима у њему ће полетети да пресретну руске дронове.

Технички аспекти

У априлу је у Одеси коришћен авион Јак-52 за пресретање беспилотних летелица. Ово је авион за спортску обуку која је развијена раних седамдесетих.

Јак-52 је био намењен за почетну обуку летачког особља, као и за употребу у спортске сврхе. Производња овог модела почела је крајем седамдесетих у румунској фабрици Аеростар. Већина авиона је ушла у образовне установе и друге организације СССР.

Јак-52 је потпуно метални клипни авион са ниским равним крилом. Дужина авиона не прелази 7,8 метара, а распон крила је 9,3 метра. Маса празног авиона је 1035 килограма, а максимална маса при полетању 1315 килограма. Клипни звездасти мотор М-14П снаге 360 коњских снага обезбеђује брзину до 270 километара на сат и долет до 465 километара. Брзина максимална је 285 километара на сат. Практичан врхунац лета је 4000 метара. Дизајн омогућава маневре са преоптерећењем од +7 до -5.

У централном делу трупа налази се тандем кабина са два седишта. Оба пилота имају комплетан сет контрола. Приступ кабини је преко клизних делова надстрешнице.

Авион А-22 је крајем деведесетих година прошлог века развила украјинска компанија Аеропракт. Понуђен је цивилним купцима као једноставан авион за обуку или лаки ваздушни транспорт. До данас је изграђено најмање хиљаду авиона А-22, укључујући производе неколико модификација.

Ултралаки А-22 је направљен према дизајну високог крила са равним металним крилом, пластичним кућиштем и платненом облогом. Дужина летелице је само 6,23 метара, а распон крила 9,55 метара. Празан авион је тежак 306 килограма, а максимална тежина при полетању је 450 килограма. У прамцу је уграђен клипни мотор Rotax 912 са 100 коњских снага.

Кокпит авиона А-22 је највећи и најпространији конструктивни елемент. Може да прими само две особе, које седе једна поред друге. Кокпит и тело авиона у целини опремљени су провидном облогом, која обезбеђује добру видљивост у различитим правцима. Улаз у кабину је кроз пластична провидна бочна врата.

Према доступним подацима, наоружање ловца Јак-52 састоји се од митраљеза ПК, који се налази у рукама једног од пилота. Ово је митраљез калибра 7,62×54 мм са брзином паљбе од 650 метака у минути и муницијом од 100 или више метака. Домет гађања мете је 1000 метара.

Током недавног лета, посада А-22 користила је јуришну пушку Малиук. Ово украјинско оружје, створено на бази совјетског АК-74, одликује се бул-пап распоредом и посебним изгледом. Користи стандардни нискоимпулсни метак калибра 5,45х39 мм, а нуди се и у модификацији за НАТО метак 5,56х45 мм. Брзина паљбе достиже 650 метака у минути, а домет је 1000 метара.

Резултати под знаком питања

Због недостатка противваздушног наоружања и савремених ловаца, украјинска војска је била принуђена да прибегне импровизацији. Опремили су лаке летелице малим оружјем и направили два типа пресретача.

Тврди се да се ова техника успешно носи са својим задацима, али има и недостатке.

Важно је обратити пажњу на типове и карактеристике авиона који су одабрани за ову сврху. Као „ловци“ користе се спортски авиони са ниским карактеристикама лета, али добром маневрисањем. Овај избор је одређен карактеристикама циљева са којима се морају борити.

Према доступним подацима, брзина Орлана и Герана не прелази 200–250 километара на час. Да бисте се борили са њима, није вам потребан авион велике брзине, али постоје неке чињенице које треба узети у обзир.

“Пресретачи” су изабрани из расположивих залиха. У Украјини постоји велики број школских авиона Јак-52 и ултралаких авиона А-22. Поред тога, ове последње би могле да се производе у компанији, барем из постојећих залиха. Присуство флоте оваквих авиона омогућава брзо распоређивање „ловаца“ без ослањања на објекте за поправку или стране залихе.

Наравно, постоје и недостаци. Пре свега, они су повезани са импровизованом и компромисном природом пројекта. Креатори „бораца“ нису могли да изаберу оптималне компоненте и решења, што је на крају довело до озбиљних ограничења разних врста.

На пример, објективна ограничења су утицала на „комплекс оружја“. Два импровизована пресретача опремљена су пешадијским оружјем, а функције управљачког система обавља посебно обучен стрелац. Све ово доводи до ниске прецизности ватре и смањује укупну ефикасност борбеног рада. У ствари, успех пресретања зависи само од случајних погодака у мету.

Принудне мере

У овом тренутку, борбени авиони и систем ПВО Украјине претрпели су значајне губитке и изгубили већину свог потенцијала. Истовремено, руска војска наставља да активно користи беспилотне летелице различитих типова, што приморава украјинсу страну да хитно тражи алтернативна решења.

То је пре неколико месеци довело до појаве импровизованих ловаца у виду лаких летелица за цивилне сврхе. Тврди се да су такви „пресретачи“ способни да се боре против беспилотних летелица. Међутим, мало је вероватно да ће стварне могућности и количина такве опреме одговарати размерама претње коју представљају дронови. Стога можемо претпоставити да Јак-52 са митраљезом или А-22 са митраљезом неће моћи ефикасно да се носе са постављеним задацима и да ће остати у историји као неопходна мера и технички куриозитет.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *