UKRAJINSKA LAKA AVIJACIJA PROTIV RUSKIH BESPILOTNIH LETELICA

Ruske oružane snage naširoko koriste bespilotne letelice za izviđanje i napade. Ukrajinske jedinice pokušavaju da se suprotstave ruskim bespilotnoj letelici i traže efikasna rešenja.

Pre nekoliko meseci u ovoj oblasti su počeli da se aktivno koriste laki avioni i malokalibarsko oružje. Ova praksa postaje sve raširenija.

Avion za obuku presretač

Za borbu protiv ruskih bespilotnih letelica velikog dometa, kao što su izviđački Orlan i jurišni Geran, Ukrajinci koriste različita sredstva, uključujući i borbene avione. Lovci sovjetskog tipa su uključeni u rešavanje ovakvih problema, ali u nekim slučajevima mogu biti suvišni za takve misije, a njihov broj se stalno smanjuje.

S tim u vezi, ukrajinsko vazduhoplovstvo je nedavno predložilo i primenilo novi koncept.

Krajem aprila na ukrajinskim medijima pojavili su se zanimljivi video snimci koji demonstriraju novi metod borbe protiv bespilotnih letelica. Snimci su snimljeni dan ranije iznad Odeske oblasti, verovatno prilikom dolaska ruskog izviđačkog drona Orlan-10.

Odlučeno je da se kao vrsta lovca koristi stari školski avion Jak-52 sovjetskog dizajna. Navodi se da avion i piloti pripadaju određenoj javnoj organizaciji „Civilna vazdušna patrola“, ali avion nosi boju „aerokluba“. Verovatno je i renoviran i opremljen savremenom opremom. Presretač nosi oružje, ali njegov sastav i parametri nisu precizirani. Kasnije se saznalo da avion može biti opremljen mitraljezom 7,62 mm PK, a jedan od pilota ga je koristio direktno iz pilotske kabine.

Saopšteno je da je posada Jaka-52 uspela da obori najmanje jednog Orlana, čime je sprečila rusku vojsku da izvrši izviđanje. Međutim, objavljeni snimci dovode u sumnju ukrajinsku verziju događaja. Spolja, presretnuti cilj je više sličan ukrajinskom dronu UJ-22. U svakom slučaju, ovaj improvizovani lovac je pokazao sposobnost da se bori sa dronovima, bez obzira na njihovo poreklo.

Kasnije su se pojavili novi slučajevi vezani za „modifikaciju lovca“ trenažnog aviona Jak-52. Izveštava se o uspešnim pogocima ciljeva, ali detalji ovih događaja ostali su nepoznati.

Pilot i strelac

Dana 8. jula, u ukrajinskim izvorima pojavio se još jedan snimak, koji je snimio presretanje bespilotne letelice pomoću lake letelice i malokalibarskog oružja. Saopšteno je da su ovu neobičnu ideju sproveli u delo zaposleni u Glavnoj obaveštajnoj upravi (GUR).

Obaveštajna uprava koristi laki civilni avion ukrajinske proizvodnje Aeroprakt A-22 kao presretač. U kokpitu sa dva sedišta smešteni su pilot i strelac. Strelac je naoružan jurišnom puškom Maliuk i mora osmatrati okolnu situaciju i napasti otkriveni cilj. Da bi to uradio, puca kroz „ambrazuru“ – standardni prozor u bočnom staklu aviona.

Na objavljenom snimku prikazan je proces presretanja bespilotne letelice. Pilot je otkrio cilj, doleteo bliže i zauzeo položaj iznad i malo iza njega. Iz neposredne blizine, strelac je dejstvovao po dronu, koji je, posle pogotka pao.

Priroda ovog leta nije precizirana. Sudeći po pejzažu i okruženju, radilo se o svojevrsnim testovima u urealnim slovima, a ne o pravom presretanju bespilotnog vazdušnog cilja. Međutim, nakon što je dobio prihvatljiv rezultat, odeljenje može pokušati da uvede takvu tehniku u praksu. U ovom slučaju, Aeroprakt ili drugi avioni sa mitraljescima u njemu će poleteti da presretnu ruske dronove.

Tehnički aspekti

U aprilu je u Odesi korišćen avion Jak-52 za presretanje bespilotnih letelica. Ovo je avion za sportsku obuku koja je razvijena ranih sedamdesetih.

Jak-52 je bio namenjen za početnu obuku letačkog osoblja, kao i za upotrebu u sportske svrhe. Proizvodnja ovog modela počela je krajem sedamdesetih u rumunskoj fabrici Aerostar. Većina aviona je ušla u obrazovne ustanove i druge organizacije SSSR.

Jak-52 je potpuno metalni klipni avion sa niskim ravnim krilom. Dužina aviona ne prelazi 7,8 metara, a raspon krila je 9,3 metra. Masa praznog aviona je 1035 kilograma, a maksimalna masa pri poletanju 1315 kilograma. Klipni zvezdasti motor M-14P snage 360 konjskih snaga obezbeđuje brzinu do 270 kilometara na sat i dolet do 465 kilometara. Brzina maksimalna je 285 kilometara na sat. Praktičan vrhunac leta je 4000 metara. Dizajn omogućava manevre sa preopterećenjem od +7 do -5.

U centralnom delu trupa nalazi se tandem kabina sa dva sedišta. Oba pilota imaju kompletan set kontrola. Pristup kabini je preko kliznih delova nadstrešnice.

Avion A-22 je krajem devedesetih godina prošlog veka razvila ukrajinska kompanija Aeroprakt. Ponuđen je civilnim kupcima kao jednostavan avion za obuku ili laki vazdušni transport. Do danas je izgrađeno najmanje hiljadu aviona A-22, uključujući proizvode nekoliko modifikacija.

Ultralaki A-22 je napravljen prema dizajnu visokog krila sa ravnim metalnim krilom, plastičnim kućištem i platnenom oblogom. Dužina letelice je samo 6,23 metara, a raspon krila 9,55 metara. Prazan avion je težak 306 kilograma, a maksimalna težina pri poletanju je 450 kilograma. U pramcu je ugrađen klipni motor Rotax 912 sa 100 konjskih snaga.

Kokpit aviona A-22 je najveći i najprostraniji konstruktivni element. Može da primi samo dve osobe, koje sede jedna pored druge. Kokpit i telo aviona u celini opremljeni su providnom oblogom, koja obezbeđuje dobru vidljivost u različitim pravcima. Ulaz u kabinu je kroz plastična providna bočna vrata.

Prema dostupnim podacima, naoružanje lovca Jak-52 sastoji se od mitraljeza PK, koji se nalazi u rukama jednog od pilota. Ovo je mitraljez kalibra 7,62×54 mm sa brzinom paljbe od 650 metaka u minuti i municijom od 100 ili više metaka. Domet gađanja mete je 1000 metara.

Tokom nedavnog leta, posada A-22 koristila je jurišnu pušku Maliuk. Ovo ukrajinsko oružje, stvoreno na bazi sovjetskog AK-74, odlikuje se bul-pap rasporedom i posebnim izgledom. Koristi standardni niskoimpulsni metak kalibra 5,45h39 mm, a nudi se i u modifikaciji za NATO metak 5,56h45 mm. Brzina paljbe dostiže 650 metaka u minuti, a domet je 1000 metara.

Rezultati pod znakom pitanja

Zbog nedostatka protivvazdušnog naoružanja i savremenih lovaca, ukrajinska vojska je bila prinuđena da pribegne improvizaciji. Opremili su lake letelice malim oružjem i napravili dva tipa presretača.

Tvrdi se da se ova tehnika uspešno nosi sa svojim zadacima, ali ima i nedostatke.

Važno je obratiti pažnju na tipove i karakteristike aviona koji su odabrani za ovu svrhu. Kao „lovci“ koriste se sportski avioni sa niskim karakteristikama leta, ali dobrom manevrisanjem. Ovaj izbor je određen karakteristikama ciljeva sa kojima se moraju boriti.

Prema dostupnim podacima, brzina Orlana i Gerana ne prelazi 200–250 kilometara na čas. Da biste se borili sa njima, nije vam potreban avion velike brzine, ali postoje neke činjenice koje treba uzeti u obzir.

“Presretači” su izabrani iz raspoloživih zaliha. U Ukrajini postoji veliki broj školskih aviona Jak-52 i ultralakih aviona A-22. Pored toga, ove poslednje bi mogle da se proizvode u kompaniji, barem iz postojećih zaliha. Prisustvo flote ovakvih aviona omogućava brzo raspoređivanje „lovaca“ bez oslanjanja na objekte za popravku ili strane zalihe.

Naravno, postoje i nedostaci. Pre svega, oni su povezani sa improvizovanom i kompromisnom prirodom projekta. Kreatori „boraca“ nisu mogli da izaberu optimalne komponente i rešenja, što je na kraju dovelo do ozbiljnih ograničenja raznih vrsta.

Na primer, objektivna ograničenja su uticala na „kompleks oružja“. Dva improvizovana presretača opremljena su pešadijskim oružjem, a funkcije upravljačkog sistema obavlja posebno obučen strelac. Sve ovo dovodi do niske preciznosti vatre i smanjuje ukupnu efikasnost borbenog rada. U stvari, uspeh presretanja zavisi samo od slučajnih pogodaka u metu.

Prinudne mere

U ovom trenutku, borbeni avioni i sistem PVO Ukrajine pretrpeli su značajne gubitke i izgubili većinu svog potencijala. Istovremeno, ruska vojska nastavlja da aktivno koristi bespilotne letelice različitih tipova, što primorava ukrajinsu stranu da hitno traži alternativna rešenja.

To je pre nekoliko meseci dovelo do pojave improvizovanih lovaca u vidu lakih letelica za civilne svrhe. Tvrdi se da su takvi „presretači“ sposobni da se bore protiv bespilotnih letelica. Međutim, malo je verovatno da će stvarne mogućnosti i količina takve opreme odgovarati razmerama pretnje koju predstavljaju dronovi. Stoga možemo pretpostaviti da Jak-52 sa mitraljezom ili A-22 sa mitraljezom neće moći efikasno da se nose sa postavljenim zadacima i da će ostati u istoriji kao neophodna mera i tehnički kuriozitet.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *