Трамп потписује ИСТОРИЈСКУ ИЗВРШНУ НАРЕДБУ за оживљавање америчке поморске моћи

САД најављују план за сузбијање кинеске доминације у бродоградњи и обезбеђење стратешких пловних путева

Председник Доналд Трамп потписао је извршну наредбу којом се покреће амбициозан план за оживљавање америчке поморске индустрије и смањење утицаја Кине у глобалној бродоградњи. Овај потез представља део шире стратегије за јачање националне безбедности и економске независности САД.

Кључне мере извршне наредбе:

  1. Поморски акциони план – Успоставља се стратегија за обнову америчке поморске индустрије, укључујући подстицаје за приватне инвестиције и смањење бирократских препрека.
  2. Суочавање са кинеском доминацијом – Наређује се трговинском представнику САД да испита антиконкурентске праксе Кине у бродоградњи и предложи мере за заштиту америчких интереса, укључујући потенцијалне царине на кинеске бродове и лучку опрему.
  3. Нове таксе за страни терет – Министарство унутрашње безбедности има задатак да спроведе наплату допунских такси за робу која улази у САД, како би се спречило заобилажење преко Канаде и Мексика.
  4. Поверилачки фонд за поморску безбедност – Омогућава се стално финансирање за развој поморских капацитета, укључујући обуку, инфраструктуру и технологију.
  5. Проширење америчке трговачке флоте – Циљ је повећати број бродова под америчком заставом како би се смањила зависност од страних превозника.
  6. Арктичка стратегија – САД ће појачати присуство на Арктику, где Кина и Русија све више учвршћују свој утицај.

Трамп: „Враћамо америчку бродоградњу у врхунску форму“

Током церемоније потписивања у Белој кући, Трамп је нагласио да је циљ да се САД поврате као светски лидер у поморству:
„Некада смо градили бродове сваки дан. Данас практично не градимо ништа. То се мења од данас. Ова наредба ће створити радна места, заштити нашу безбедност и осигурати да Америка поново буде независна на мору.“

Реакције и изазови

  • Подршка у Конгресу – Демократа Марк Кели и републиканац Тод Јанг поздравили су наредбу и најавили додатне законодавне иницијативе.
  • Критика индустрије – Трговачке групе и лучки оператори упозоравају да нове таксе могу погоршати инфлацију и пореметити ланац снабдевања.
  • Одговор Кине – Пекинг одбацује оптужбе, тврдећи да је његов успех у бродоградњи плод тржишне конкуренције, а не непоштене праксе.

Контекст: Кина доминира, САД заостају

  • 0,2% – Удео САД у глобалној бродоградњи (Кина: 74%).
  • 0% – Проценат светских контејнерских бродова америчке производње (Кина: 96%).
  • 0% – Дизалице у америчким лукама направљене у САД (Кина производи 80% светске лучке опреме).

Шта следи?

  • До 17. априла – биће финализовани предлози за царине и санкције.
  • Трампова администрација најављује додатне инвестиције у поморску инфраструктуру.
  • Очекују се преговори са савезницима о заједничкој стратегији сузбијања кинеског утицаја.

Овом одлуком, Трамп ставља поморство у центар своје „Америка прва“ политике, али остаје питање како ће се ове мере одразити на глобалну трговину и односе са Пекингом. Једно је сигурно – борба за контролу светских мора тек почиње.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *