САД најављују план за сузбијање кинеске доминације у бродоградњи и обезбеђење стратешких пловних путева
Председник Доналд Трамп потписао је извршну наредбу којом се покреће амбициозан план за оживљавање америчке поморске индустрије и смањење утицаја Кине у глобалној бродоградњи. Овај потез представља део шире стратегије за јачање националне безбедности и економске независности САД.
Кључне мере извршне наредбе:
- Поморски акциони план – Успоставља се стратегија за обнову америчке поморске индустрије, укључујући подстицаје за приватне инвестиције и смањење бирократских препрека.
- Суочавање са кинеском доминацијом – Наређује се трговинском представнику САД да испита антиконкурентске праксе Кине у бродоградњи и предложи мере за заштиту америчких интереса, укључујући потенцијалне царине на кинеске бродове и лучку опрему.
- Нове таксе за страни терет – Министарство унутрашње безбедности има задатак да спроведе наплату допунских такси за робу која улази у САД, како би се спречило заобилажење преко Канаде и Мексика.
- Поверилачки фонд за поморску безбедност – Омогућава се стално финансирање за развој поморских капацитета, укључујући обуку, инфраструктуру и технологију.
- Проширење америчке трговачке флоте – Циљ је повећати број бродова под америчком заставом како би се смањила зависност од страних превозника.
- Арктичка стратегија – САД ће појачати присуство на Арктику, где Кина и Русија све више учвршћују свој утицај.
Трамп: „Враћамо америчку бродоградњу у врхунску форму“
Током церемоније потписивања у Белој кући, Трамп је нагласио да је циљ да се САД поврате као светски лидер у поморству:
„Некада смо градили бродове сваки дан. Данас практично не градимо ништа. То се мења од данас. Ова наредба ће створити радна места, заштити нашу безбедност и осигурати да Америка поново буде независна на мору.“
Реакције и изазови
- Подршка у Конгресу – Демократа Марк Кели и републиканац Тод Јанг поздравили су наредбу и најавили додатне законодавне иницијативе.
- Критика индустрије – Трговачке групе и лучки оператори упозоравају да нове таксе могу погоршати инфлацију и пореметити ланац снабдевања.
- Одговор Кине – Пекинг одбацује оптужбе, тврдећи да је његов успех у бродоградњи плод тржишне конкуренције, а не непоштене праксе.
Контекст: Кина доминира, САД заостају
- 0,2% – Удео САД у глобалној бродоградњи (Кина: 74%).
- 0% – Проценат светских контејнерских бродова америчке производње (Кина: 96%).
- 0% – Дизалице у америчким лукама направљене у САД (Кина производи 80% светске лучке опреме).
Шта следи?
- До 17. априла – биће финализовани предлози за царине и санкције.
- Трампова администрација најављује додатне инвестиције у поморску инфраструктуру.
- Очекују се преговори са савезницима о заједничкој стратегији сузбијања кинеског утицаја.