Zbog svega toga morao se oglasiti i sad već bivši komandant Ukrajinskog Ratnog vazduhoplovstva Mikola Olenščuk koji je negirao tu priču i kritikovao je ukrajinsku poslanicu Marijanu Bezuglaju zbog prvog pada F-16
Obaranje dva Ukrajinska F-16 i stradanje pilota je bio veliki udarac, a još kad su se o tome raspričali narodnu poslanicu, pa simpatizeri Kijeva nastala je lavina koju je bilo nemoguće zaustaviti. O tome se toliko pričalo da je teško bilo sve negirati.
Zbog svega toga morao se oglasiti i sad već bivši komandant Ukrajinskog Ratnog vazduhoplovstva Mikola Olenščuk koji je negirao tu priču i kritikovao je ukrajinsku poslanicu Marijanu Bezuglaju zbog prvog pada F-16. U međuvremenu Olenščuk je munjevito smenjen.
Ukraine’s Air Force Commander Oleshchuk slams Ukrainian MP Maryana Bezuglaya over the first F-16 crash:
"No one is hiding anything. The investigation is already underway.
Bezuglaya's statements are being used to discredit the top military leadership. She sold her name a long… pic.twitter.com/5of7K4ePjD— Clash Report (@clashreport) August 30, 2024
„Niko ništa ne krije. Istraga je već u toku. Bezuglajine izjave se koriste za diskreditaciju najvišeg vojnog vrha. Davno je prodala svoje ime da bi ostvarila podle ciljeve. Naravno, otkrivamo razloge vazdušne nesreće. Niko ništa nije krio niti krije! Celokupno najviše rukovodstvo je odmah dobilo izveštaj o udesu. Preliminarni izveštaj dobili su i naši partneri iz Sjedinjenih Država, koji su već učestvovali u istrazi razloga. Informacije o ovakvim incidentima ne mogu se odmah izneti u javnost i ne mogu biti detaljnije za medije, jer je u toku rat. Marijana, doći će vreme kada ćeš pred čitavom vojskom tražiti oproštaj za ono što si uradila, nadam se na sudu“.
Poslanica Bezuglaja je tvrdio da je ukrajinski avion F-16 oboren prijateljskom vatrom ukrajinskog sistema Patriot, navodno „zbog nedostatka koordinacije među jedinicama“.
Da li je ukrajinska poslanica narušila mit o superiornom patrijotu u Ukrajini koji obara i cirkon i kinžal. Sudeći po besnilu Mikole Olenščuka izgleda da se nešto desilo.
U svakom slučaju to nije bilo prvi put nego da patirot ima istoriju obaranja spostvenih borbenih aviona kao u Prvom zalisvkom ratu januar-februar 1991, a kasnije i u agresiji SAD na Irak 2003.
Kad god je bila neka vojna intervencija SAD u kojoj su učestovovali i Patrioti bili su incidenti sa raketnim sistemom Patriot.
Na Zapadu većina stručnjaka anonimo je bilo spreno da govori kritički o raketnom sistemu Patriot uprkos modernizacijama.
Sam raketni sistem svoju borbenu upotrebu imao je u ratu sa iračkim raketama skad, ali se tad baš nešto nije pokazao. Na rapravama i kongresnim saslušavanjima koje su trajale pet godina posle Pustinjske oluje je utvrđeno da su patrioti nad Izraelom presreli nekoliko balističkih raketa Skad, ali je većinom iračkih skadova razbijena na delove koji su na zemlji ostavili pustoš. Amerčki komandanti su tvrdili da su Patrioti uništili 80 posto iračkih raketa nad Saudijskom arabijom i 50 posto nad Izraelom. Zbog toga jer je Riad cenzurisao pogotke iračkih skadova.
Mnogo kasnije i američka vojska priznala je svoju grešku. Utvrđeno je da je svaki osmi patriot u zalivskom ratu pogodio metu. Po stavu pojedinih stručnjaka to znači da je procenat efikasnosti sistem u odbrani Izraela bio ravan nuli. Američkoj odbramenoj industriji to nije smetalo da nastavi prodaju patriota širom sveta saveznicima i govoriti da je ovaj raketni sistem najuspešniji.
Zaključak je bio da za glavni nesupeh u Zalivu nije glavni krivac nepreciznost ovog raketnog sistema, već slab kvalitet izrade iračkih skadova prilikom povećanja dometa rakete. Naime irački skadovi su nosili više raketnog goriva, a manje eksploziva u bojevoj glavi, jer su Iračani hteli da povećaju brzinu u odnosu na izvorne skadove. Posledica je bila što su irački skadoci u atmosferu ulazili pod drugačijim uglom, a krvivulja leta je bila nestabilna, zato je patriot teško pratio metu.
Utvrđeno je da je problem u računarskom sistemu koji vodi i usmerava rakete patriot na metu. Zato je poečo razvoj verzije PAC-3 sistem koji je prilagođen nestabilnim krivuljama leta balističke rakete i usledila je modernizacija bojeve glave rakete presretača.
Priča o Patriotima se zaboravila, a onda 17 marta 2003 započela je operacija Iračka sloboda.
Amerikanci su na porostoru oko Iraka razmestili raketne sisteme Patriot sa obučenim posadama, a ubrzo po početku rata počele su i nevolje.
23.mart 2003.
Trećeg dana napada na Irak iz Kuvajta put Iraka poletela su dva britanska borbena aviona Tornado GR Mk3. Protivničke iračke PVO nigde nije bilo ni na vidiku, a let i lansiranje laserskih vođenih bombi trebalo je biti rutinska operacija. Tornadi su odbavili svoj ubojni teret i piloti su avione su usmerili prema Kuvajtu. Kako je u istrazi naveo britanski oficir koji se posle tog incidenta penzinosao avioni Tornado bili su u prijateljskom vazdušnom prostoru kada je jedan od Tornada oboren. Kako se pokazalo u istrazi letelica je bila žrtva prijateljske vatre.
Naredno 24. marta patrola je našla mrtve dvojicu pilota i olupinu Tornada. Komandanti američke armije kad je vest stigla u mediji objašnjavali su da je u pitanju greška jer je raketa Patriot avion zamenila za projektil odnosno balističku raketu protivnika?! Kako je objašnjeno za to glavni krivac je računar.
Britanski vazduhoplovni stručnjaci nisu bili zadovoljni izveštajem i smatrali su da nije u pitanju grška kompjutera i naveli su da su to dve različite stvari i da je to jako teško predstaviti kako može da dođe do takve greške.
Istina Patriot nije automatizovani odbrameni sistem. Radar prati obejakt u vazduhu , računar taj objekat prepoznaje i kao simbol prikaže na radarskom ekranu. I ako na radarskom ekaranu on prikaže nešto što je prepoznato kao dolazeći balistički projektil, operateru ostaje samo nekoliko sekundi za odluku da li da ga obori ili pusti da odleti dalje.
U operaciji Iračka sloboda računari PVO sistema Patriot delovali su neobično nekoliko puta. Kako su posle svedočili članovi borbenih posada sam računar počeo je kao u filmovima naučne fantastike da sam kreira pogrešne ciljeve. Za računarom sede operateri koji izražavaju čuđenje i ne znaju da li su to pravi ili lažni ciljevi. Većinom ti lažni ciljevi ne postoje ni u vremenu ni u prostoru. Zapravo dogodilo se da su sopstvenu letelicu prepoznali kao balistički projektil.
Takve probleme registrovao je veliki broj posada raketnih baterija da su se na ekranu pojavljivali ciljevi kojih u realnosti nije bilo. U jednom od slučajeva se dogodilo da su operateri na ekranima otkrili navodno raketu, ali u zadnjem trenutku Rajteonovi stručnjaci su utvrdili da se radi o lažnom cilju.
25. mart 2003Pilot lovca F-16 dobio je upozorenje i jasan signal da ga prati protivavionska raketa . Raketa je zaista bila, ali nije bila protivnička . Pilot F-16 uspeo je sa svojom protivradarskom raketom pogoditi sistem koji ga je pratio radarom: sopstvenu raketnu bateriju. Kako su naveli pripadnici posade raketne baterije njihovo vidno polje odjednom je napunila bela svetlost. Mislili su da ih je napala posada iračkih minobacača, ali niko od njih nije pomislio da će ih napasti sopstveni ljudi.
2. april 2003
Poručnik Natan Vajt pilot palubnog lovca mornarice SAD poleteo je 2. aprila 2003 na svoju 14 misiju. To se dogodilo 11 dana posle obaranja britanskog tornada i napad na američki F-16. Poručnik Vajt poleteo je sa nosača aviona Kiti Hok. Po uspešno završenoj akciji vraćao se na matični nosač aviona ali ga je presreo osmatrački radar raketnog sistema Patriot. Osmatrački radar prepoznao ga je kao taktički balisitčku raketu i ta informacija je prosleđena računaru. Prema njemu poletele su dve presretačke rakete. Poručnik je radio vezom obavestio o pretnji, usledio je oštar manevar izbegavanja rakete. Posle samo 4 sekunde usledila je eskplozija oba projektila. U pitanju je bio direktni pogodak. Beživotno telo poručnika Vajta nađeno je posle 10 dana. Sve se saznalo kada je jedan od kolega nastradalog poručnika Vajta ispričao da mu je sin stradao od raketa iz Patriota.
U operaciji Iračka sloboda Patrioti su borbeno delovali ukupno 12 puta od tog broja tri su bila usmerena na sopstvene letelice. Incidenti sa “prijateljskom vatrom” za sada nisu objašnjeni.
Ovo greška u tekstu ili neko obaranje za koje ne znamo?
Citat:
Obaranje dva Ukrajinska F-16