Сухој Су-15 и Јаковљев Јак-38: Заборављени ловци Русије

Иако нису тако познати као МиГ (Микојан-Гуревич), Сухој и Јаковљев су ипак чувена имена у историји производње совјетских/руских војних авиона.
Сухој и Јаковљев: Оснивачи и њихова заоставштина

Конструкторски биро „Сухој“ основао је Павел Осипович Сухој (22. јул 1895 – 15. септембар 1975), док је биро „Јаковљев“ основао 1934. године Александар Сергејевич Јаковљев (1. април 1906 – 22. август 1989). Јаковљев је, према речима новинара “Sunday Times” Расела Милера, у својој књизи Совјетско ваздухопловство у рату из 1983. године, описан као „љубитељ брзих аутомобила, лепих жена, јаког алкохола и спортских авиона које је пројектовао у мирнодопско време.“

Међу најпознатијим борбеним авионима ових компанија налазе се Су-27 (НАТО ознака „Flanker“), ловац четврте генерације, и Јак-3, ловачки авион с клипним мотором из Другог светског рата. Међутим, овде нећемо говорити о њима, већ о два мање позната ловца из Хладног рата – Су-15 и Јак-38.

Сухој Су-15: Кратка историја и спецификације

Сухој Су-15 (НАТО ознака „Flagon“) први пут је полетео 30. маја 1962. године, а у оперативну службу Совјетске ваздушне одбране ушао је 1965. године. Према Милеровим речима, „Иако мањи од МиГ-25 (‘Foxbat’), овај ловац наоружан ракетама постиже брзину од 2.655,4 km/h (Мах 2,15) и има брзину пењања од 228 метара у секунди.“

dodmedia.osd.mil (photo DN-ST-89-08430© dodmedia.osd.mil (photo DN-ST-89-08430

Су-15 је пројектован као пресретач, са задатком да уништава НАТО бомбардере као што су амерички B-52 Stratofortress и британски Avro Vulcan, као и извиђачке авионе попут U-2 „Dragon Lady“. Иако никада није учествовао у сукобу с овим циљевима, Су-15 је оборио пет извиђачких балона 1975. године.

Најпознатији инциденти повезани с овим авионом били су трагични:
  • 27. марта 1968. године, током тренажног лета, авион Су-15 је проузроковао несрећу у којој су страдали Јуриј Гагарин и инструктор Владимир Сериогин.
  • 1. септембра 1983. Су-15 је оборио путнички авион Korea Airlines Flight 007, усмртивши свих 269 путника и чланова посаде, укључујући америчког конгресмена Лерија Мекдоналда.

Укупно је произведено 1.290 примерака Су-15 између 1965. и 1979. године.

Јаковљев Јак-38: Кратка историја и спецификације

Јаковљев Јак-38 (НАТО ознака „Forger“) први пут је полетео 15. јануара 1971. године, а у оперативну службу совјетске морнарице ушао је 11. августа 1978. године. Милер наводи да је „иако технички мање напредан од британских VTOL авиона Sea Harrier, Јак-38 пружио совјетској морнарици прву могућност за поморске ваздушне нападе.“

Vladimir Rodionov / CC-BY-SA 3.0© Vladimir Rodionov / CC-BY-SA 3.0

Овај авион је служио на четири совјетска носача авиона класе „Кијев“. Иако није учествовао у борбеним мисијама, Јак-38 је забележио први сусрет са америчким авионима изнад Арапског мора 16. децембра 1982. године.

Наоружање је укључивало ракете Kh-23 (AS-7 Kerry), као и топовску куполу GSh-23L. Максимална брзина авиона износила је 1.050 km/h (Мах 0,84).

Произведено је укупно 231 примерак Јак-38 између 1975. и 1981. године.

Садашње стање

Већина Су-15 је расходована у корист МиГ-31 „Foxhound“ и Су-27 „Flanker“, док неколико примерака и даље постоји у резерви.

Два Јак-38 изложена су у Централном музеју Ваздухопловства у Московској области, док је једини преживели носач класе „Кијев“, бивши „Баку“, продат Индијској морнарици и сада носи име INS Vikramaditya.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *