NATO LETEĆE PLATFORME ZA OSMATRANJE SRBIJE

Amerikanci najviše u izviđačkim misijama koriste letelicu  CL-650 ARTEMIS i MQ-9 Reaper, Francuzi Beech 350 King Air ALSR

Na proširenoj sednici kolegijuma Generalštaba Vojske Srbije kojoj je prisustvovao i predsednik Srbije po prvi put se javno govorilo ono o čemu je Televizija Front pisala nekoliko meseci detaljno navodeći da se Srbija nalazi pod intenzivnom osmatranjem.

O osmatranju Srbije govorio je i komandant Savezničkih snaga i Američkih snaga u Evropi general Kristofer Kavoli.

Inače i komandant Američkih snaga u Evropi general Kristofer Kavoli u svom svedočenju pred američkim kongresom pre par meseci u pokušaju da Senat i Kongres odobrovolji da se odblokira novac za vojnu pomoć Ukrajini oštro je govorio o Srbiji .

Kavoli je optužio Rusiju da sada želi da destabilizuje region zapadnog Balkana, kao i da je NATO pakt kao odgovor na eskalaciju tenzija, poslao 146 vojnika iz Ujedinjenog Kraljevstva (UK) i Rumunije da pojačaju svoju mirovnu misiju. Prema Kavoliju ” uloga Srbije u ovim operacijama uticaja ostaje otvorena za pitanje, od kojih nijedna nije dobra”.

I sam general Kavoli je pomenuo da će NATO na prostoru zapadnog Balkana pojačati osamtračke letove, što se i vidi posebno kako se približava kruna i završetak vojne vežbe “Vihor 2024” koja je izvedena bila na Pešterskoj visoravni.

Bezbednosne strukture u regionu zanima, pre svega, srpska protivvazdušna odbrana.  Ono što njih najviše zanima je ‘FK-3’, ‘HQ-17’ i ‘repelent’ – kako funkcionišu posade, koji su raketni položaji, kakvi su komunikacija, elektronski saobraćaj, stepen pripravnosti posade raketnih jedinica, gde najčešće borave.

Leteće osmatračke platforme NATO pakta za izviđanje Srbije.

Amerikanci najviše u izviđačkim misijama koriste letelicu  CL-650 ARTEMIS i MQ-9 Reaper, Francuzi Beech 350 King Air ALSR . Švedska je u NATO arsenal unela specijalizovane letelice Gulfstream IV SRA-4 (S-102B) za elektronsko izviđanje i praćenje komunikacija.

Bombardier Challenger 650 ARTEMIS 
Photo: BlueBarronPhoto / Shutterstock.com

Bombardier Challenger 650 ARTEMIS 

Bombardier Challenger 650 ARTEMIS  koristi se nad Evropom od novembra 2021 godine. U pitanju sistem za izviđanje i praćenje ciljeva na više misija. Naime, to je senzorska platforma smeštena u poslovni avion tipa Bombardier Challenger 650 ARTEMIS .

Ovaj avion za sad intenzivno koristi Evropska komanda američke vojske.

Letelica je nastala u okviru Pentagonove vizije letelice koja će pružiti putem mreže senzora sve potrebne informacije za komandovanje i upravljanje jedniciama na terenu.

Letelica je opitovana više meseci pre dolaska u Evropu početkom novembra 2021. Najviše je ispitivan u Arizoni.

Zapravo ARTEMIS je zamena za odsluženi RC-12 Guardrail, koji je takođe angažovan na poslovima u osmatranju ruske vojske na istoku Evrope. Ono što je za sad poznato o ovom avionu jeste, da letelica ima više senzora za prisluškivanje. Artemis, kojim upravlja američka privatna vojna kompanija Leidos, opremljen je senzorima za obavljanje ovih vrsta misija.

Gulfstream IV SRA-4 (S-102B) ELINT/SIGINT

Gulfstream IV SRA-4 (S-102B) je letelica za elektronsko izviđanje i praćenje komunikacija. Švedsko RV raspolaže sa dve letelice ovog tipa .

Gulfstream IV SRA-4 (S-102B) ima glavni zadatak da sprovodi praćenje radio signala i komunikacija nad zonom osmatranja. Radi se o modifikaciji poslovnog aviona Gulfstream G4 S.

U njemu je montirana elektronska oprema težine tri tone. Maksimalna brzina letelice je 900 km na čas.

Švedsko RV koristi ove letelice kao mobilni izviđački centar koji prati elektronske komunikacije. Glavni zadatak S 102 B je tehničko izviđanje i praćenje signala. Baza za ove letelice nalaze se u Malmeu odakle je ruska eksklava Kalinjingrad najbliža i do nje ima 547 km.

Beechcraft King Air 350
Photo: InsectWorld / Shutterstock.com

Beechcraft King Air 350

Francuski osmatrački avion Beech 350 King Air ALSR Francuskog RV izvode intenzivne osmatračke letove oko Srbije. U aprilu 2024 avion je leteo prostorom BiH i Crne Gore osmatrajući prostor Pešterske visoravni, gde Vojska Srbije je izvodila vojnu vežbu  “Vihor 2024”.

Dana 2. decembra, francuske vazdušno-kosmičke snage su dobile svoju drugu laku letelicu za osmatranje i izviđanje Light Surveillance and Reconnaissance Aicraft (ALSR, Avion Léger de Surveillance et de Reconnaissance). Ovo je drugi od dva ALSR-a koje je u junu 2016. naručio Generalni direktorat za naoružanje Directorate General of Armaments (DGA) od kompanija Sabena Technics and Thales.

Sistem ALSR je skraćenica za označavanje, posmatranje i izviđanje u vazduhu (VADOR). Sastoji se od dvomotornog aviona tipa Beechcraft King Air 350 opremljenog najsavremenijim obaveštajnim sistemima. Ova letelica treba da ojača francuske vojne obaveštajne resurse. ALSR je sposoban da obavlja obaveštajne misije sa malim logističkim otiskom i velikom lakoćom postavljanja.

Ovi avioni stacionirani su u bazi Evre.

EP-3E Aries

EP-3E Aries ( Airborne Reconnaissance Integrade Electronics System)  odnosno avion za prikupljanje obaveštajnih podataka i analizu signala koji se nalazio u sastavu američke mornarice imao je zadatak prikupljanje komunikacija u realnom vremenu duboku unutar posmatranog područja. Ovaj avion je preuređeni mornarički patrolni avion P-3 orion.

Inače ovaj avion ima na trupu okruglu antenu  OE-319 „big look“.

Osim velike ima još dve manje antene i na gornem srednjem delu letelice pred repom aviona i donjem srednjem trupu. Osim te tri ima i niz manjih dodatnih antena po celom trupu i krilima.

Inače sa ovog aviona uklonjen je magentni detektor za otkrivanje podmornica. Inače ovaj avion zovu i „leteći magnetofon“ jer se svi snimljeni podaci obrađuju tokom leta i pomoću računar šalju prislušnoj stanici koja te podatke obrađuje i analizira.

RQ-9 „Reaper” „General Atomics Aeronautical Systems© Shutterstock/Mike Mareen
Foto: Shutterstock/Mike Mareen

Bespilotna letelica RQ-9 „Reaper” „General Atomics Aeronautical Systems

Ova bespilotna letelica nastala je kao proizvod kompanije „General Atomics Aeronautical Systems kao savremena borbena bespilotna letelica koja je nastala iz izviđačke bespilotne letelice MQ-1 „Predator“.

Konstruisana je kao borbena letelica za dejstva po pokretnim i nepokretnim ciljevima sa velikih visina i u složenim meteo situacijama.

Iako je primarna namena borbeno delovanje ova bespilotna letelica može da se koristi i u seknudarnim misijama, pre svega izviđačkim zadacima prikupljanju obaveštajnih podataka i nadzoru teritorije.

Od opreme ova besiplotna letelica poseduje: višenamenski nišanski sistem  MTS-B (Multi Spectral Targeting System-B), u kome je integrisan infracrveni IC senzor, dnevna monohromatska kolor TV kamera, kao i televizijska kamera sa pojačivačem signala, obeleživačem ciljeva i laserskim daljinomerom. Ova bespilotna letelica poseduje radar N/APY-8 Lynx II  radar sa dva osnovna moda rada – SAR (Synthetic Aperture Radar) i GMTI/ DMTI (Ground/Dismount Moving Target Indicator)

Ovu bespilotnu letelicu pokreće turbopropelerski motor TRE331-10. Borbeni radijus ove bespilotne letelice je 2.200 km, a maksimalna visina leta 15.200 m. Letelicom se upravlja iz komandnog centra i vrše je dva člana posade, pilot i operater senzora i sklopova.

Što se tiče borbene verzije RQ-9 „Reaper” na četiri potkrilna nosača može da postavi: 1.361 kg naoružanja, koje obuhvata laserski navođene rakete vazduh –zemlja AGM-114 „Hellfire”, laserski vođene bombe GBU-12/B „Paveway II”, kao i vođene GPS avio bombe GBU-38 JADAM, uz mogućnost integracije televizijski vođene rakete vazduh–zemlja AGM-65 „Maverik”.

Bespilotna letelica MQ-9 „Reaper” do sad ima nekoliko modifikacija poznatih kao Blok 1-5. Poslednja verzija Blok-5 ima novi optoelektronski sklop digitalni elektronski kontrolni sistem za upravljanjem motora bespilotne letelice, dodatni zaštićeni link za komunikaciju i prenos podataka, kao i nove nosače naoružanja i paletu ubojnih sredstava.

Taktičko-tehnički podaci

Dimenzije: dužina 11 m, visina 3,7m; raspon krila 20,1 m.

Masa: prazna: 2.223 kg, puna 4.760 kg

Pogon: Turbo-propelerski motor TRE331-10- vojna oznaka T-76 jačine 900 konjskih snaga.

Brzina: maksimalna 480 km/h, krstareća brzina 313 km/h,

Letelica u vazduhu može da ostane 27 časova ako je u pitanju izviđačka platfroma, odnosno 14 časova ako je naoružana.

RC-12 Guardarail

Ime datira iz 1970-tih godina prošlog veka kada su u NSA dobili prve rezultate na porudžbinu sistema za presretanje protivničkih radio-veza. Za konfiguraciju uzet je poslovni avion „kinger 90“. Već tad ovi avioni korišteni su za izviđanje duž granica blokovske podele u Evropi. Avion je od sredine 1980- tih pa do kraja 1990-tih imao niz modifikacija. Inače ovaj avion tokom građanskog rata na prostoru eks SFRJ postao je naš satri znanac, koji je poleteo iz mađarske baze Tasar

TT podaci

Proizvođač: Beac aircraft

Namena: Avion za elektronsko i radio-tehničko izviđanje

Pogonska grupa: Dva turboelisna motora Pratt and Whitney jačine svaki 634 kW

Dimenzije: dužina 13,34m. razmah krila, 17,63 , visina 4,57 m

Masa prazan 3.327 kg

Vrhunac leta 10.000 m

Nosivost 1.043 kg

2 komentara na “NATO LETEĆE PLATFORME ZA OSMATRANJE SRBIJE

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *