Одлука о прекиду програма F-22 RAPTOR оставила празнину у америчкој одбрани
Америчко ратно ваздухопловство суочава се са последицама одлуке из 2009. године да заустави производњу ловца F-22 Raptor, једног од најнапреднијих борбених авиона своје генерације.
Иако је укупно планирано 381 авион, произведено је само 195 апарата након што је тадашњи секретар одбране Роберт Гејтс донео контроверзну одлуку о прекиду развоја тог програма. Његов аргумент био је да је Raptor решење за „симболичну“ улогу у неутралисању напредних непријатељских авиона и противваздушне одбране, што је, према њему, оправдало дисперзију буџета на друге пројекте, укључујући стелт бомбардер B-21 Raider.
Ипак, критичари сматрају да је овај потез оставио озбиљну празнину у америчкој ваздушној одбрани, посебно сада када се појачавају тензије са великим силама попут Кине и Русије. С обзиром на повећане потребе за модерним авионима, USAF је био приморан да надокнади недостатак Raptor-а са F-35 Lightning II, који је упркос својим напредним могућностима познат по проблемима са поузданошћу и високим трошковима одржавања.
Писац и војни аналитичар Кристијан Ор, који је био уговорни радник USAF-а, сматра да је одлука о окончању производње F-22 била кратковида. Он истиче и да је Гејтс, упркос својој часној намери, потценио значај Raptor-а за америчку одбрану. Његову тезу поткрепљује и недавна операција из 2023. године, када је Raptor успешно уништио кинески шпијунски балон у америчком ваздушном простору – подвиг који је показао колико је F-22 и даље значајан елемент за америчко ратно ваздухопловство.Док USAF покушава да се адаптира са постојећим бројем Raptor-а, будућност америчке ваздушне одбране сада се ослања на нове пројекте, попут програма Next Generation Air Dominance (NGAD) и F/A-XX. Међутим, остаје неизвесно да ли ће нова генерација летелица успети да попуни празнину коју је оставио прекинут програм F-22 Raptor.
Uspesno srusio kineski spijunski balon?&?!?!?!!?!?!?!!!!!!!!!!??!!?!! Ja sam mislio da ste vi ozbiljan portal…………
На висини од око 20 км. То ипак не може сваки авион.
I ja sad vidjeh to. Kakva glupost.
Тад кад је направљен, а исто важи и данас, реално нема себи равног авиона 5 генерације. 195 наспрам десетак СУ 57 и Ј 20…. У своје време показао је шта америчка индустрија може да уради, сад је време за друге ствари.
Nema mu ravnog,treba oboriti Kineske agresivne balone🤣.
Ма невероватно шта се пише, пустите ви интернет и Амери никад не објављују право стање.
Дакле Рептор ће бити и даље у служби чак и током 2040-тих, сад је у сервису и биће и даље у сервису/служби.
Ја живим у УС 22г и много боље знам право стање.
Дакле истина је да је Роберт Гејтс зауставио развој а не производњу Рептора, и према изворима обавештених људи има их преко 300 оперативних. И опет понављрам, Амери никад не пишу истинито стање на интернету, намерно дају лажне податке. Идуће године ће дати између 10 до 16.5 милијарди за апгрејд постојећих и производњу нових.
Према мојим сазнањима први авион 6-те генерације биће оперативан најкасније до 1 септембра 2027 из програма NGAD.
Значи после блока 20 долази блок 30/35. већ 2025 године.
Do 20 km je otišla raketa kojoj je to nebitno, a ne avion.
A Kinezi, u pravu ste, 10 komada, sam nije poznato da li je mesečno ili godišnje.
Ako je proizvodnja obnovljena, kao da su im Rusi uveli sankcije-to košta.
A novi projekat, ako je kao onaj prethodni biće 500 mildol po komadu, opet kao sankcije.
Samo im nedostaje R37m da bi bili upotrebljivi protiv glavnih protivnika.