Кина је направила огроман напредак у области ваздухопловства, са циљем да достигне и надмаши америчке и руске борбене авионе
Прича о кинеским ловцима пете генерације је прича о амбициозном технолошком напретку и стратегијским тежњама Народне Републике Кине да постане прва војна сила на Пацифику и свету у светлу тежњи да постане прва економија света.
Током последњих 20 деценија, Кина је направила огроман напредак у области ваздухопловства, са циљем да достигне и надмаши америчке и руске борбене авионе. Развој кинеских ловачких авиона пете генерације, као што су J-20 и J-35, представља важан корак у том правцу.
До краја Хладног рата, кинеско ваздухопловство се ослањало углавном на лиценциране совјетске моделе и копије као што су Shenyang J-6 (кинеска верзија МиГ-19) и Chengdu J-7 (кинеска верзија МиГ-21). Међутим, убрзо након Хладног рата, Пекинг је постао свестан потребе за модернизацијом и почео је да развија стратегију за производњу домаћих борбених авиона који би могли да се такмиче са најсавременијим летелицама Запада.
У деведесетим годинама, Кина је почела да набавља савремене руске ловце као што су Су-27 и Су-30, што јој је омогућило да стекне увид у модерну ваздухопловну технологију. Ови авиони и технологија коју су понели са собом имали су огроман утицај на кинеске авионе четврте генерације, попут J-10 и J-11. Међутим, како су Сједињене Државе развијале своје ловце пете генерације (F-22 Raptor и касније F-35), кинеска влада је увидела значај развоја сопственог стелт ловца како би осигурала своје позиције у светским односима моћи.
Почетак програма пете генерације
Кина је покренула програм за развој ловца пете генерације током 2000-их, са циљем да направи стелт авион који би био ривал америчким моделима. Први плодови овог програма били су приметни када су се појавиле фотографије прототипа новог стелт ловца у новембру 2010. године. Прототип је добио ознаку Chengdu J-20, а званично је први пут полетео у јануару 2011. године.
J-20 је конструисан са намером да комбинује способности стелт технологије са великим дометом и снагом, што га чини идеалним за кинеске потребе. Авион је оптимизован за дугорочне мисије у великом простору, као и за пресретање потенцијалних претњи. Један од главних изазова у развоју овог авиона био је погонски систем, јер Кина у том периоду није имала сопствене моторе који су могли да обезбеде стабилне перформансе за стелт ловца пете генерације. Због тога је J-20 у почетку користио руске моторе АЛ-31Ф, док је у међувремену започет развој домаћег мотора WS-10C, а касније и WS-15.
Унапређење и развој нових модела
Док је J-20 био намењен превасходно за ваздушну превласт и дугопругашке операције, кинеска морнарица је препознала потребу за палубним ловцем стелт дизајна, који би могао да оперише са носача авиона. У том контексту, развијен је авион J-35. Овај пројекат је унапређена верзија Shenyang FC-31, који је првобитно био демонстрациони прототип и комерцијални пројекат. J-35 је прилагођен за употребу на новим кинеским носачима авиона класе Type 003 и Type 004.
Један од важних разлога за развој J-35 је и тежња Кине да прати корак са F-35, који америчка морнарица и савезници користе у великом броју. J-35 је прилагођен за полетање и слетање на носачеа авиона са, чиме Кина знатно унапређује своју способност да спроводи операције у удаљеним подручјима азијско-пацифичког региона.
Стратешки значај кинеских ловца пете генерације
Развој кинеских ловца пете генерације има велики утицај на међународне односе, нарочито у односу на равнотежу моћи у Азији. С обзиром на то да Кина значајно повећава свој арсенал стелт авиона и других савремених платформи, она сада представља озбиљну претњу за потенцијалне супарнике као што су САД, Јапан, Јужна Кореја и Индија. Ј-20 је већ у оперативној употреби, а J-35 ће постати део ваздушне флоте носача авиона, што ће Кини омогућити већи домет и већу оперативну флексибилност.
Кратки приказ кинеских ловаца 5. генерације
Ј-20
J-20, познат, је кинески ловац пете генерације, развијен од стране компаније Chengdu Aerospace Corporation за потребе Народноослободилачке војске Кине (PLA). Овај борбени авион представља кључни елемент кинеских ваздухопловних капацитета и конкуренцију америчким авионима пете генерације, као што су F-22 и F-35. Ј-20 је први пут јавности представљен 2011. године, а у оперативну употребу је званично ушао 2017.
Стелт ловац Ј-20 је први пут испоручен Ваздухопловним снагама Кине у пролеће или лето 2016. године, а 176. ваздухопловна бригада у бази за обуку Дингкин у пустињи Гоби била је прва која је добила нове авионе, а затим је у фебруару 2018. године следила 172. ваздухопловна бригада у бази за обуку Цангџоу у близини градова Тјенђин и Пекинг. Једанаест месеци касније 9. ваздухопловна бригада у ваздушној бази Вуху близу Шангаја примила је ловце. Тако је 9. ваздухопловна бригада била последња јединица која је добила нове Ј-20 у наредне две године и последња која је добила основне варијанте авиона са дериватима руског мотора АЛ-31ФМ2, пре побољшане варијанте Ј-20А са WS-10C моторима, који су испоручени 1. ваздухопловној бригади у ваздухопловној бази Аншан у јануару 2021. године.
Ј-20 је конструисан тако да буде тешко откривен радаром, што је од кључног значаја за извођење операција на великим удаљеностима и продирање у ваздушни простор противника. Имајући у виду примену апсорбујућих материјала и специфичан дизајн трупа, његова “стелт” технологија се сматра једном од најнапреднијих међу авионским платформама које нису америчке производње.
Two AVIC Scale Models for J-20S Tandem Seater & J-35A fighter Displayed in the Airshow Hall pic.twitter.com/f5xVbW2PHb
— David Wang (@Nickatgreat1220) November 10, 2024
Један од највећих изазова за J-20 је био мотор. Првобитно је опремљен руским моторима (АЛ-31Ф), али је Кина касније почела да уграђује сопствене моторе WS-10C. Очекује се да ће нова верзија, WS-15, додатно побољшати перформансе и маневрабилност авиона. Мотор WS-15, који је у развоју, требало би да обезбеди надзвучну крстарећу брзину (без употребе додатног сагоревања), што је кључно за ловац пете генерације. Могућности Ј-20 су се брзо побољшале између производних серија, са новим мотором за ловац WS-15 који је ушао у серијску производњу почетком 2023. године и очекује се да ће почети да опрема јединице на првој линији од средине 2025. године. Очекује се да ће WS-15 олакшати супер крстарење при много већим брзинама, вероватно премашивши 2 маха, док ће револуционарне перформансе лета ловца при свим брзинама, омогућавајући борбене операције на висинама које су веће од Армстронгове границе, и повећање домета Ј-20 који је већ водећи у свету због веће ефикасности горива.
J-20 поседује унутрашње и спољашње тачке за наоружање, како би сачувао стелт својства. Најчешће је наоружан кинеским ракетама ваздух-ваздух PL-15 дугог домета и PL-10 кратког домета, као и другим типичним ракетама ваздух-ваздух. Унутрашњи простор за оружје омогућава да авион задржи стелт профил током напада.J-20 користи савремени радар AESA (активно електронски скенирани низ) и сензоре за детекцију инфрацрвеног зрачења (IRST). Његова електронска опрема и софистицирани сензори омогућавају пилоту висок степен свести о окружењу у ком се налази, што је кључно за вођење борбе на великим удаљеностима.
Иако је J-20 конструисан пре свега за борбе на великим удаљеностима. Његов аеродинамички дизајн омогућава солидну маневрабилност. Нагласак је стављен на изненадне нападе, за разлику од фокусирања на блиску борбу, мада се његова маневрабилност постепено побољшава кроз унапређене верзије.
J-20 је конструисан као ловац дугог домета који би омогућио Кини надмоћ у ваздуху у потенцијалним сукобима. Његова улога је слична као код америчког F-22, а акценат је на остваривању превласти у ваздуху, нападима на важне циљеве и одбрани од потенцијалних претњи из ваздушног простора. Постоје процене да би J-20 могао бити коришћен и као платформа за напад на непријатељске радаре и системе противваздушне одбране.
По свом дизајну, улози и технологији, J-20 је најсличнији америчком ловцу F-22 Raptor, али неки аналитичари сматрају да он није у потпуности равноправан у погледу способности мотора и укупних стелт карактеристика. Ипак, његова напредна авионика, наоружање и тактичка предност у азијско-пацифичком региону чине га озбиљним изазовом за сваки западни авион.
J-20 је значајан елемент кинеске ваздухопловне стратегије и одражава напоре Кине да развије сопствене напредне борбене системе. Овај авион омогућава Народноослободилачкој војсци да потенцијално умањи америчку доминацију у азијско-пацифичком региону и да изгради капацитете који би били конкурентни авијацији других великих сила.
Укратко, J-20 представља велики технолошки напредак за кинеску војну индустрију и кључно средство за модернизацију њихових ваздухопловних снага, са значајним утицајем на равнотежу снага у Азији и шире.
Поред 97. и 4. ваздухопловне бригаде, пријављено је и 131. ваздухопловна бригада са седиштем у ваздухопловној бази Нанинг близу Хајнана, 41. ваздухопловна бригада у ваздухопловној бази Вуисхан и 95. ваздушна бригада у ваздухопловној бази Лианиунганг, али није потврђено да је примила пету генерације млазњака. Значке пилота Ј-20 које изгледају као симбол 131. бригаде указују на то да је и ова јединица вероватно добила ове авионе. Стога је број бригада које су преузеле Ј-20, иако је потврђено да их је најмање десет, врло вероватно најмање дванаест, при чему ће испоруке мањем броју бригада од оних које су неке предвиђене за преузимање авиона током 2022. године, остати мало вероватним.
J-35 naval variant also unveiled pic.twitter.com/j57FIfEWTu
— Húrin (@Hurin92) November 10, 2024
Ј-35
J-35 је нови кинески борбени авион пете генерације, развијен као напредна верзија стелт ловца средњег домета, са циљем да се користи у оквиру кинеског ратног ваздухопловства (РВ) и морнарице. Овај авион је део кинеских напора за јачање својих способности у домену стелт технологије и модерне ваздушне борбе, а предвиђен је и за употребу на носачима авиона, што га чини кључним делом амбициозног плана Кине да прошири свој утицај на морима.
Најранији трагови програма Ј-35 датирају из 2011. године, када су се појавиле фотографије модела „F-60“. Прототип је први пут полетео 31. октобра 2012, а у новембру ове године је Ј-31 јавно представљен на сајму у Жухају.
J-35 је унапређена стелт летелица, направљена са нагласком на смањење радарског одраза. Његов дизајн подсећа на амерички F-35, али има одређене модификације које га чине погодним за кинеске оперативне потребе. Стелт карактеристике су усмерене на извођење мисија на великим дистанцама, смањеној детективности од стране непријатељских радара и већу издржљивост у зони сукоба.
Једна од главних разлика између J-35 и осталих кинеских борбених авиона је његова способност да оперише са носача авиона. Овај авион је предвиђен за катапултно полетање и за слетање са куком, што га чини првом кинеском стелт летелицом у овом домену. Интеграција са носачима авиона класе Type 003 указује на кинеске намере за пројекцију силе на великим удаљеностима. Ова верзија први пут јавности приказана је на манифестацији Жухаи.
J-35 је првобитно користио руске моторе (АЛ-31Ф), али се планира замена са домаћим кинеским мотором WS-21, који ће побољшати његове перформансе и економичност. Иако кинески мотори још увек заостају за неким страним конкурентима, нове генерације мотора би требало да омогуће надзвучне крстареће брзине без потребе за допунским сагоревањем.
J-35 је способан да носи различите врсте ракета ваздух-ваздух и ваздух-земља, као и противбродске пројектиле. Наоружан је слично као J-20, са ракетама попут PL-15 (дугог домета) и PL-10 (кратког домета). Има унутрашње просторе за смештај наоружања ради очувања стелт карактеристика, као и могућност ношења оружја на спољашњим носачима. Ј-35 може да понесе 8.164 наоружања, од чега је 1.995 кг унутрашње, а спољашње чини шест носача капацитета 5.896 кг. Примарно наоружање укључује краткодометну ракету PL-10 и средњег домета PL-12, обе познате по НАТО ознакама SN-AA-9 и SN-AA-7.
Ј-35 је опремљен напредним AESA радаром, који омогућава детекцију непријатељских летелица на великим удаљеностима и способност борбе у сложеним електронским окружењима. Опремљен је и инфрацрвеним сензорима и системима за електронско ометање, што му пружа високу ефикасност у прецизном нападима и одбрани.
J-35 је конструисан да буде višenamenski ловац, са способностима за ваздушне борбе, нападе на земаљске и морске циљеве, као и подршку мисијама извиђања. Планирано је да оперише као кључни елемент на кинеским носачима авиона, што указује на то да ће J-35 бити део кинеске стратегије за контролу мора и потенцијалну заштиту кинеских интереса у азијско-пацифичком региону.
Са увођењем J-35, Кина има намеру да значајно унапреди своје поморске и ваздушне способности, те умањи технолошки јаз који постоји у односу на Сједињене Државе и њихове савезнике у Азији који користе или ће да користе ловце F-35 (Јапан, Јужна Кореја, Аустралија). Овај авион је део шире кинеске стратегије развоја сопствене флоте носача авиона, што ће Кини омогућити већу оперативну слободу у одбрани територијалних вода и у извођењу операција у удаљеним областима. J-35 је веома важан авион за кинеске ваздухопловне снаге, нарочито у морнарици, јер омогућава Кини да се позиционира као поморска и ваздушна сила у Азијско-пацифичком региону са глобалним амбицијама.
Поглед у будућност
Са све већим искуством и технолошким напредцима, Кина је све ближа производњи потпуно самосталних и домаћих компоненти за своје авионе пете генерације, укључујући моторе и авионске системе. У плану је развој нових модела и модернизација постојећих, са амбицијом да Кина постане један од водећих извозника авиона у свету. Поред J-20 и J-35, у развоју су и други пројекти који имају за циљ да повећају кинеске способности у свим доменима ваздушних операција.