Isporuka ,,Gazela” Libijskoj nacionalnoj armiji otkriva izazove u kontroli izvoza oružja

Najmanje četiri vojna helikoptera tipa „Gazelle“ (SA-342) izvezena su iz Južne Afrike i isporučena Libijskoj nacionalnoj armiji (LNA) kojom komanduje general Kalifa Haftar. Ova isporuka direktno se suprotstavlja međunarodnom embargu na uvoz oružja u Libiju, koji je i dalje na snazi.

Modus operandi: ,,Tihi” izvoz preko trećih zemalja

Prema izveštajima južnoafričkih medija, helikopteri su „tiho“ napustili zemlju tokom prethodna dva meseca čarter letovima ruskog teretnog aviona Iljušin Il-76 sa međunarodnog aerodroma Lanserija. Planovi leta navodno pokazuju da je zvanično odredište bio Aman u Jordanu, nakon zaustavljanja na dopunsko gorivo u Najrobiju. Međutim, stvarna destinacija bio je Bengazi u Libiji, gde su helikopteri već viđeni u letu.

Poreklo krijumčarenja: Civilni paravan

Četiri „Gazelle“ su navodno bile deo grupe demilitarisanih helikoptera koji su dovedeni u Južnu Afriku i nekoliko puta menjali civilne vlasnike. Navodno ih je kupila privatna kompanija, a zatim prodala Haftarovim snagama. Po dolasku u Libiju, helikopterima je vraćen borbeni kapacitet: ponovo je ugrađen oklop i mitraljezi na vratima. Južnoafričke registracije na njima zamenjene su nalepnicama sa libijskom zastavom.

Pravni propusti: Zakonska rupa u sankcijama

Eksperti ističu da je ovaj slučaj ilustracija ključne slabosti režima sankcija.
„Moglo bi se tvrditi da oni koji su isporučili ove helikoptere LNA krše embargo, čak i ako su to civilni/demilitarizovani helikopteri i naoružani tek po dolasku“, izjavio je Daren Olivije, direktor Afričke odbrambene revizije.
Međutim, pošto su helikopteri bili registrovani kao civilni i demilitarisani, verovatno nisu potpali pod južnoafričke propise o kontroli izvoza oružja. To znači da nije postojao zakonski zahtev za proveru konačnog korisnika, što je omogućilo njihovo krijumčarenje.

Reakcije vlasti: Preispitivanje bez odgovora

Južnoafričko Ministarstvo saobraćaja navodno „preispituje“ sve letove aviona Il-76 ove godine kako bi utvrdilo obim ove operacije. Južnoafrička uprava za upravljanje granicama odbila je da komentariše slučaj.

Šire implikacije: EU i dalje u problemima sa Libijom

Ovaj incident osvetljava kontinuirane izazove u sprovođenju embarga na oružje za Libiju. Istovremeno, izveštaji sa strane ukazuju da i Italija i ambasador EU lobiraju za preusmeravanje zaplenjenog tereta vojnih vozila (koji je takođe bio namenjen LNA) sa holandskog broda „Merdijk“, zaplenjenog u okviru operacije EU „Irini“. Trenutni predlog je da se taj teret, umesto LNA, uputi u Tripoli.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *