ХАРИСОН КАС: “ТРИ ЧИЊЕНИЦЕ, ЗАШТО БИ ЈЕДИНИ РУСКИ НОСАЧ АВИОНА ТРЕБАО БИТИ РАСХОДОВАН”?

Руска војска се недавно суочила са значајним критикама, посебно због инвазије на Украјину. Овај сукоб је истакао недостатке руске војне опреме и тактике. Значајно је да је руски тенковски корпус претрпео велике губитке, а крстарица Москва је потопљена.

-Носач авиона Адмирал Кузњецов је био одсутан из сукоба, подвргнут је опсежним и неопходним поправкама. Кузњецов, који се ослања на застарело гориво мазут и користи мање ефикасну прамчану рампу за лансирање авиона, муче проблеми одржавања и механички кварови.

-Ови недостаци су изазвали сумњу у његове будуће оперативне способности.

Адмирал Кузњецов: Немирно путовање руског носача авиона

Руска војска је у последње време у фокусу интензивних критика. Нагласак критике је углавном стављен на начин на који је руска војска коришћена — за инвазију на суседну Украјину. Али инвазија је такође разоткрила недостатке у погледу квалитета руске војне опреме и тактике, које су, заузврат, добиле своју меру критике.

Док руска војска није успела да заузме кључне украјинске градове или оствари ваздушну превласт изнад Украјине, руска опрема је рутински отказала, показујући се рањивом на релативно нискотехнолошке украјинске одбрамбене системе. На пример, руски тенковски корпус, који се састоји углавном од реликвија из доба Хладног рата, је уништен. Крстарица Москва је, шокантно, потопљена. А руски усамљени носач авиона, Адмирал Кузњецов, у потпуности је пропустио битку док је пролазио кроз надоградњу и поправку – процес који касни годинама.

У већини аспеката, Адмирал Кузњецов је сматран неуспешним; па да се то сагледа.

Застарело гориво

Док већина модерних носача авиона (укључујући сваки од једанаест америчких носача) ради на нуклеарну енергију, Кузњецов користи петрохемију звану мазут. Мазут је супстанца налик катрану. Морнари презиру мазут, стандардно гориво за војна и комерцијална возила до седамдесетих година прошлог века. Предност мазута је да густа вискозност муљевите супстанце ствара висок однос запремине и енергије у односу на лакше дестилате.

Ипак, недостаци коришћења мазута су бројни – постоји разлог зашто се модерни бродови граде око нуклеарних или гасних турбинских погонских система, а не погонских система који сагоревају мазут. Као прво, Кузњецов који троши мазут не може да се мери са издржљивошћу од двадесет до двадесет пет година носача на нуклеарни погон. Мазут захтева стално допуњавање, исто као и сваки аутомобил на бензин.

Мазут се сматра горивом Bunker B или Bunker C. Bunker је стари израз за бродове који користе гориво и класификован је у А, Б или Ц ранг на основу њихових тачака кључања, дужине угљеничног ланца и вискозитета. А има виши ранг од Б, који је виши од Ц. Дакле, мазут је гориво лошег квалитета, делом зато што производи толико сумпора и има тако негативне ефекте на животну средину и здравље морнара. Нуспродукт сагоревања мазута, густ, црни дим, може се видети како избацује Кузњецов када је у половидби. А морнари, изложени диму на Кузњецову, извештавају да им је скоро немогуће да уклоне прљавштину са своје одеће и косе.

Bow рампа

Модерни носачи авиона обично користе катапулт за повлачење авиона низ палубу, омогућавајући авиону да генерише довољну брзину да одржи лет када авион стигне до краја палубе. Носачи попут класе Nimitz користе катапулт на парни погон. Новија Ford класа користи катапулт на магнетни погон познат као EMALS. Кузњецов не користи ни катапулте на парни ни магнетни погон. Уместо тога, Кузњецов користи једноставну прамчану рампу за лансирање авиона. Са прамчаном рампом, која се савија нагоре као ивица полуцеви за скејтборд, млаз на сопствени погон једноставно се котрља низ рампу, убрзавајући и узимајући угао нагоре довољан да одржи лет. Међутим, прамчана рампа је мање ефикасна од катапулта, што значи да се постиже мања брзина, па се стога могу лансирати само лакши авиони.

Резултати су тактички значајни: авиони који полећу са „Кузњецова“ морају да смање убојна средства и гориво како би испунили захтеве тежине при полетању. Мање убојних средстава значи мање ватрене моћи. А мање горива значи мање времена/домета патроле. Дакле, у ствари, прамчана рампа значајно ограничава авионе Кузњецова. То је значајан проблем — основна сврха Кузњецова је да превезе и лансира авионе, омогућавајући Русији да пројектује ваздушну моћ без ослањања на фиксне аеродроме; прамчана рампа омета основну сврху Кузњецова.

Проблеми одржавања

Кузњецов има лошу евиденцију одржавања. Део проблема се односи на коришћење мазута као извора горива. Спаљивање мазута је компликовано, захтева да се гориво претходно загреје и подеси под притиском помоћу сложеног система котлова и цеви. Ипак, Совјети су изградили Кузњецов са цевима ниског квалитета – очигледан недостатак у пловилу који зависи од чврстих цеви. Због лоших цевовода, Кузњецов је често приморан да ограничи притисак у котловима. А и котлови се кваре. Кузњецов се често своди на замену радних котлова; понекад, Кузњецов мора да се ослања на само један котао у исто време, што смањује брзину брода на оскудна четири чвора.

Слично томе, парне турбине Кузњецова су толико лоше да му је потребна пратња тегљача – за случај да се поквари.

Тренутно, Кузњецов пролази кроз реконструкцију. Процес је одложен – пожаром и несрећом – остављајући многе да се запитају да ли ће Кузњецов икада поново запловити?

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *