HARISON KAS: “TRI ČINJENICE, ZAŠTO BI JEDINI RUSKI NOSAČ AVIONA TREBAO BITI RASHODOVAN”?

Ruska vojska se nedavno suočila sa značajnim kritikama, posebno zbog invazije na Ukrajinu. Ovaj sukob je istakao nedostatke ruske vojne opreme i taktike. Značajno je da je ruski tenkovski korpus pretrpeo velike gubitke, a krstarica Moskva je potopljena.

-Nosač aviona Admiral Kuznjecov je bio odsutan iz sukoba, podvrgnut je opsežnim i neophodnim popravkama. Kuznjecov, koji se oslanja na zastarelo gorivo mazut i koristi manje efikasnu pramčanu rampu za lansiranje aviona, muče problemi održavanja i mehanički kvarovi.

-Ovi nedostaci su izazvali sumnju u njegove buduće operativne sposobnosti.

Admiral Kuznjecov: Nemirno putovanje ruskog nosača aviona

Ruska vojska je u poslednje vreme u fokusu intenzivnih kritika. Naglasak kritike je uglavnom stavljen na način na koji je ruska vojska korišćena — za invaziju na susednu Ukrajinu. Ali invazija je takođe razotkrila nedostatke u pogledu kvaliteta ruske vojne opreme i taktike, koje su, zauzvrat, dobile svoju meru kritike.

Dok ruska vojska nije uspela da zauzme ključne ukrajinske gradove ili ostvari vazdušnu prevlast iznad Ukrajine, ruska oprema je rutinski otkazala, pokazujući se ranjivom na relativno niskotehnološke ukrajinske odbrambene sisteme. Na primer, ruski tenkovski korpus, koji se sastoji uglavnom od relikvija iz doba Hladnog rata, je uništen. Krstarica Moskva je, šokantno, potopljena. A ruski usamljeni nosač aviona, Admiral Kuznjecov, u potpunosti je propustio bitku dok je prolazio kroz nadogradnju i popravku – proces koji kasni godinama.

U većini aspekata, Admiral Kuznjecov je smatran neuspešnim; pa da se to sagleda.

Zastarelo gorivo

Dok većina modernih nosača aviona (uključujući svaki od jedanaest američkih nosača) radi na nuklearnu energiju, Kuznjecov koristi petrohemiju zvanu mazut. Mazut je supstanca nalik katranu. Mornari preziru mazut, standardno gorivo za vojna i komercijalna vozila do sedamdesetih godina prošlog veka. Prednost mazuta je da gusta viskoznost muljevite supstance stvara visok odnos zapremine i energije u odnosu na lakše destilate.

Ipak, nedostaci korišćenja mazuta su brojni – postoji razlog zašto se moderni brodovi grade oko nuklearnih ili gasnih turbinskih pogonskih sistema, a ne pogonskih sistema koji sagorevaju mazut. Kao prvo, Kuznjecov koji troši mazut ne može da se meri sa izdržljivošću od dvadeset do dvadeset pet godina nosača na nuklearni pogon. Mazut zahteva stalno dopunjavanje, isto kao i svaki automobil na benzin.

Mazut se smatra gorivom Bunker B ili Bunker C. Bunker je stari izraz za brodove koji koriste gorivo i klasifikovan je u A, B ili C rang na osnovu njihovih tačaka ključanja, dužine ugljeničnog lanca i viskoziteta. A ima viši rang od B, koji je viši od C. Dakle, mazut je gorivo lošeg kvaliteta, delom zato što proizvodi toliko sumpora i ima tako negativne efekte na životnu sredinu i zdravlje mornara. Nusprodukt sagorevanja mazuta, gust, crni dim, može se videti kako izbacuje Kuznjecov kada je u polovidbi. A mornari, izloženi dimu na Kuznjecovu, izveštavaju da im je skoro nemoguće da uklone prljavštinu sa svoje odeće i kose.

Bow rampa

Moderni nosači aviona obično koriste katapult za povlačenje aviona niz palubu, omogućavajući avionu da generiše dovoljnu brzinu da održi let kada avion stigne do kraja palube. Nosači poput klase Nimitz koriste katapult na parni pogon. Novija Ford klasa koristi katapult na magnetni pogon poznat kao EMALS. Kuznjecov ne koristi ni katapulte na parni ni magnetni pogon. Umesto toga, Kuznjecov koristi jednostavnu pramčanu rampu za lansiranje aviona. Sa pramčanom rampom, koja se savija nagore kao ivica polucevi za skejtbord, mlaz na sopstveni pogon jednostavno se kotrlja niz rampu, ubrzavajući i uzimajući ugao nagore dovoljan da održi let. Međutim, pramčana rampa je manje efikasna od katapulta, što znači da se postiže manja brzina, pa se stoga mogu lansirati samo lakši avioni.

Rezultati su taktički značajni: avioni koji poleću sa „Kuznjecova“ moraju da smanje ubojna sredstva i gorivo kako bi ispunili zahteve težine pri poletanju. Manje ubojnih sredstava znači manje vatrene moći. A manje goriva znači manje vremena/dometa patrole. Dakle, u stvari, pramčana rampa značajno ograničava avione Kuznjecova. To je značajan problem — osnovna svrha Kuznjecova je da preveze i lansira avione, omogućavajući Rusiji da projektuje vazdušnu moć bez oslanjanja na fiksne aerodrome; pramčana rampa ometa osnovnu svrhu Kuznjecova.

Problemi održavanja

Kuznjecov ima lošu evidenciju održavanja. Deo problema se odnosi na korišćenje mazuta kao izvora goriva. Spaljivanje mazuta je komplikovano, zahteva da se gorivo prethodno zagreje i podesi pod pritiskom pomoću složenog sistema kotlova i cevi. Ipak, Sovjeti su izgradili Kuznjecov sa cevima niskog kvaliteta – očigledan nedostatak u plovilu koji zavisi od čvrstih cevi. Zbog loših cevovoda, Kuznjecov je često primoran da ograniči pritisak u kotlovima. A i kotlovi se kvare. Kuznjecov se često svodi na zamenu radnih kotlova; ponekad, Kuznjecov mora da se oslanja na samo jedan kotao u isto vreme, što smanjuje brzinu broda na oskudna četiri čvora.

Slično tome, parne turbine Kuznjecova su toliko loše da mu je potrebna pratnja tegljača – za slučaj da se pokvari.

Trenutno, Kuznjecov prolazi kroz rekonstrukciju. Proces je odložen – požarom i nesrećom – ostavljajući mnoge da se zapitaju da li će Kuznjecov ikada ponovo zaploviti?

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *