АН-26 И C-295W УЗАЈАМНИ ПОГЛЕД, ВИДЕО

Долазак новог транспортног авиона за наше РВ и ПВО типа Airbus C-295W, означило је почетак повлачења ветерана наше транспортне авијације, легенде Антонов Ан-26. Авиона који је од 1977. године, чинио окосницу транспортне авијације од ЈНА до Војске Србије.

ВЕТЕРАН АНТОНОВ АН-26 CURL

Главни осланац транспортне флоте РВ и ПВО ЈНА били су авиони типа Douglas C-47 Skytrain, који су почетком седамдесетих година пролазили кроз бројне проблеме. Тешкоће са резервним деловима постале су обиљне. Ни набавка 14 половних авиона C-47 из Француске 1972. године, од којих је део расходован за резервне делове, није решило проблем. Међутим, до 1977. године авиони C-47 су повучени из наоружање ЈНА.

Транспортни авион Антонов АН-26 или Т-70 Војске Србије (фото; Данко Боројевић)

Као избор за замену ветерана из Другог светског рата, транспортнних авиона C-47 Skytrain (којих је код нас од 1945. до 1977. године било 41 авион), изабран је транспортни авион совјетске производње Антонов Ан-26 Curl, који је код нас понео нашу војну ознаку Т-70.

Авион Ан-26 је средњи транспортни авион широке намене за кратке и средње дестинације. Његов дизајн је крајем шездесетих година прошлог века преузет од авиона Антонов Ан-24 који је био чисто путнички авион.
Уградњом задњег товарног отвора (рампе) и редизајном кабине створене су нове могућности овог успешног совјетског авиона.
Ан-26 може да носи концентрисан,упакован или расути терет, возила са погоном, без погона или специјалне терете у теретној варијанти.
У санитетској варијанти може понети 24 тешка рањеника (на носилима) уз потребно медицинско особље.
У падобранској варијанти може понети 40 падобранаца и избацити их са било које висине до висине плафона лета.
У десантној варијанти авион може избацити до 5,5 тона терета (воде,лекова,хране) падобранима угроженом становништву.
У путничкој варијанти може понети до 40 путника са пртљагом.
Промена теретне,санитетске,путничке или падобранске варијанте је веома брза. Не захтева више од 15 минута рада једног човека. Авион може поред бетонских, сасвим нормално за полетање и слетање користити и утабане земљане односно травнате писте.

Ми смо преобуку 677. трае (транспортна авијацијска ескадрила) и 679. трае на авионе АН-26 започели 1975. године. Испорука авиона Ан-26 нашем РВ и ПВО почела је 1976. године. Од 1975. до 1977. године испоручено је 14 авиона, да би петнаести авион био испоручен 1984. године. Код авиона Ан-26 ако се погледају наши евиденцијски бројеви, могу се видети низови како су авиони испоручивани. Тако су прва четири авиона имали бројеве 71351, 71352, 71356 и 71359, затим следе четири авиона са бројевима 71362, 71364, 71366 и 71369, потом четири авиона 71371, 71374, 71377 и 71379, затим су следела два авиона с бројевима 71382 и 71385. Сви ти авиони су нама испоручени до 1977. године, док је последњи 71386 испоручен 1984. године.

Авиони Ан-26 погоњени су са два турбоелисна мотора Ивченко АИ-24ВТ снаге по 2103 коловата, који покрећу четворокраке елисе пречника 3,9 м. Помоћни мотор Тумански РУ-19А-300, потиска 7,85 килоњутна, смештен у гондоли десног мотора за покретање главних мотора и помоћ при узлетању и успињању.

Посаду чини пет чланова.

Авион има следеће карктеристике:

Брзина-максимална на висини од 5000 м – 540 км на час.
Брзина крстарења на висини од 6000 м – 440км на час.
Почетна брзина уздизања 480 м/мин.
Оперативни врхунац лета 7500 м.
Максимални долет 2550 км.
Долет са максималним теретом 1100 км.
Дужина полетања 1740 м.
Дужина слетања 730 м.

Једна од специфичности Ан-26 је наоружање. Авион је наоружан са четири носача испод трупа за класичне авио-бомбе масе 250 или 500кг.

Носивост: 5500кг (40 војника са опремом или 24 рањеника на носилима и једним
пратиоцем или два теренска аутомобила).
Димензије теретне кабине 11,50х2,40х1,91 м.

Код нас, авиони Ан-26 били су „радни коњи“ транспортне авијације, који су стизали биле где где су били потребни. Углавном су коришћени за потребе наших привредних субјеката, где су наше фирме добијале ваздушни транспорт по повољним економским ценама. Самим ти, авиони су се сами финансијски издржавали за време постојања СФРЈ.

Временом се број од 15 авиона Ан-26 смањивао, тако да се број авиона свео на свега два, који су због истека ресурса чекали замене.

НОВАЈЛИЈА AIRBUS C-295W

Вест да ће РВ и ПВО Војске Србије ускоро добити први од два нова купљена транспортна авиона Airbus C-295 је многе обрадовала јер ће 138. транспортној авијацијској екадрили која има још два оперативна АН-26 која су купљена за време СФРЈ, а ремонтована 2008 и 2009. године, а којима полако истичу сви ресурси, бити удахнут нови живот.

Како то бива, први нови транспортер у нашем РВ и ПВО испоручен је у понедељак 25. септембра 2023. године. У пратњи авиона Airbus C-295W, била су три ловца МиГ-29 из састава 101. ловачка авијацијске ескадриле РВ и ПВО ВС.

Фото: Министарство одбране Републике Србије

Airbus C-295W настао је као директни наследник Airbus 235. Многи Airbus C-295W описују као продужену верзију Airbus 235.

Овај транспортни авион покрећу два турбоелисна мотора Pratt and Whitney Canada PW 127G сваки јачине 1.972 киловата. Леви мотор има уграђен систем за блокаду елисе док се налази на земљи, са чиме се турбоелисни мотор преводи у гасну турбину. Овај авион има STOL карактеристика што је омогућило да летелица задржи високи ниво оперативности у условима експлоатације. То даје авиону Airbus C-295W предност да може да полеће и слетање од пустиња, шикара, поларних предела.

Посада авиона чине два члана.

Авион има следеће карактеристике:

Највећа брзина: 576 км на час.

Економска брзина: 480 км на час.

Долет: 5.000 км (празан), 4.300 км (до 4.550 кг терета), 1.333 км (максимално оптерећење теретом).

Највећа висина лета: 7.620 м.

Дужина полетања: 844 м.

Авион C-295W има носивост од 7.050 кг кад је нормално оптерећен и 9.250 кг корисног терета кад је преоптереће, односно 71 војник са пуном опремом, пет стандардизованих палета или 48 падобранаца. У структури трупа додато је шест нових оквира који су продужили труп за још три метра.

Први C-295W понео је евиденцијски број 29501, док је други добио број 29502.