АЗЕРБЕЈЏАН ДОБИО КИНЕСКО-ПАКИСТАНСКЕ ЛОВЦЕ JF-17C THUNDER

Током трговинске изложбе ADEX 2024 одржане у Азербејџану, у земљи је званично представљен вишенаменски авион ЈФ-17Ц Тхундер. У презентацији кампање је учествовао и председник Азербејџана Илхам Алијев који је седео у кокпиту авиона Thunder.

CAC/PAC JF-17 Thunder/FC-1 Xiaolong („Жестоки змај“) је лаки једномоторни вишенаменски борбени авион 4,5 генерације који су заједнички развили Пакистански авијацијски комплекс (PAC) и Chengdu Aircraft Corporation (CAC) из Кина.

Развој авиона

Истраживање и развој у оквиру програма FC-1, који је логичан наставак програма Super 7, започео је 1990. године у САС пројектном бироу који се налази у Ченгдуу. Главни партнер Кинеза био је руски дизајнерски биро МиГ. Они су поделили свој развој на лаком фронтовом ловцу “33”, створеном 1970-1980. године. Овај једномоторни авион требао је да допуни тежи ловац МиГ-29 и попуни празнину коју је авион МиГ-21 ослободио на извозном тржишту, али је крајем осамдесетих година прошлог века. рад на авиону је „33” обустављен.

За погон је изабран руски мотор РД-93, који је модификација мотора РД-33 инсталираног на ловцу МиГ-29. Планирано је да се овлада производњом РД-93 у Кини у фабрици LMC у Луојангу по руској лиценци.

У октобру 1995. године, наводно се очекивало да Пакистан изабере западну компанију до краја године да испоручи и интегрише авионику FC-1, за коју се очекивало да ће ући у производњу до 1999. године. Тражило се да авионика укључује радар, инерцијални навигациони систем, хед-ап дисплеј и мултифункционалне дисплеје. Конкурентне понуде стигле су од Thomson-CSF са варијантом радарског доплера вишеструког циљања(RDY), SAGEM са пакетом авионике сличним онима који се користе у пројекту надоградње ROSE, и Marconi Electronic Systems са радаром Blue Hawk. Очекивало се да ће FIAR (сада SELEX Galileo) радар Grifo S7 бити изабран због повезаности компаније са пакистанским ваздухопловним снагама.

У фебруару 1998. године Пакистан и Кина потписали су писмо о намерама које покрива развој авионске конструкције. Руски Климов је за ловца предложио верзију мотора РД-33. У априлу 1999. године, јужноафрички Denel је предложио да се Super 7 наоружа ракетом ваздух-ваздух за борбу ван визуелног домета (BVR) T-Darter, а не претходно најављеном R-Darter. Претходно, 1987. године, Pratt & Whitney је пројекту Super-7 понудио три опције мотора: PW1212, F404 и PW1216 са локалном производњом у Кини или Пакистану. Rolls-Royce је понудио свој турбовентилаторски мотор RB199-127/128; овај план је поништен 1989. године.

Ловац је конструисан и развијен као замена за борбене авионе четврте генерације ++ треће генерације A-5C, F-7P/PG, Mirage III и Mirage V који су тренутно у служби пакистанског ваздухопловства . JF-17 се може користити за различите мисије, укључујући пресретање из ваздуха, напад на површинске циљеве, противбродску борбу и ваздушно извиђање. Пакистанска ознака JF-17 је скраћеница за “Joint Fighter-17“, где се “Joint Fighter” односи на пакистанско-кинески заједнички развој авиона, а “17” означава оно што пакистанско ваздухопловство верује да је наследник авиона F-16.

Pakistanski JF-17 u formaciji© Shutterstock/rehan waheed

Кинеска ознака “FC-1” значи “Fighter China-1”. JF-17С може да користи различита оружја, укључујући кинеске, руске, америчке и европске ракете ваздух-ваздух, ракете ваздух-земља, противбродске ракете, навођене и невођене бомбе, а авион има уграђен двоцевни аутоматски топ ГШ-23-2 калибра 23 мм. Авион је опремљен турбовентилаторским мотором Guizhou WS-13 кинеске производње или Климов РД-93 са накнадним сагоревањем руске производње, што је прва производна серија. Ловац достиже максималну брзину од 1,6 маха (1.700 км/х) на висини од 11.000 метара. ЈФ-17 је окосница пакистанских ваздухопловних снага, допуњује Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon по знатно мањој цени., Авион JF-17 у варијаснти Block II кошта 25 милиона долара. Ова ловац је ушао у службу пакистанских ваздухопловних снага у фебруару 2010. године.

Пакистанска прича

Мало серијска производња овог ловца почела је у Кини у јуну 2006. године. Прва два авиона ове производње испоручена су пакистанским ваздухопловним снагама 2. марта 2007. године и први лет у Пакистану извела су 10. марта. Борбени авиони су учествовали у ваздушном приказу 23. марта 2007. годоне, у оквиру војне параде у Исламабаду на „Дан независности Пакистана“. До марта 2008. године, испоручено је још шест авиона. Они су прошли опсежна тестирања у лету и процену перформанси од стране пакистанских ваздухопловних снага. Још два производна авиона испоручена су из Кине 2009. године, а први авион пакистанске производње испоручен је пакистанским ваздухопловним снагама на званичној церемонији 23. новембра 2009. године.

Дана 18. фебруара 2010. године, прва ескадрила JF-17, 26. ескадрила црних паукова (Black Spiders), званично је примљена у састав пакистанских ваздухопловних снага са почетним бројем од 14 ловаца. Ови авиони су први пут учествовали у антитерористичкој операцији у Јужном Вазиристану, током које су процењене различите врсте наоружања. Учествовали су у вежби пакистанских ваздухопловних снагаHigh Mark 2010 од 29. априла исте године, а такође су коришћени у вежби Blue Force за напад на копнене циљеве прецизним оружјем ваздух-земља.

Дана 11. априла 2011. одржана је церемонија реструктуирања 26. ескадриле Црни пауци, током које је наведено да је JF-17 „унапредио оперативне концепте пакистанских ваздухопловних снага“. Шеф ваздухопловства Рао Камар Сулејман је затим известио о завршетку пренаоружавања 26. ескадриле и наоружавањем 16. ескадриле новим JF-17 Thunder. Он је такође захвалио Кинезима „на доприносу и подршци у постизању технолошког искора у стварању ове летелице“.

Током операције Зарб-е-Азб 2014-2016. године, борбени авиони JF-17 су често коришћени за извођење ваздушних напада на скровишта организације ТТП, убивши стотине терориста. У септембру 2015. године, 2. ескадрила, задужена за напад на поморске циљеве, наоружана је авионима JF-17, заменивши старе F-7. Авиони 16. ескадрила Црни пантер су 19. јуна 2017. године оборили иранску беспилотну летелицу која је деловала у пакистанском региону Пандшир. У фебруару 2019. године, ловци пакистанских ваздухопловних снага JF-17 учествовали су у узвратним ваздушним ударима Пакистана на Индију, током којих су два авиона Thunder из 16. ескадриле напала копнене циљеве у Индији користећи бомбе Mk. 83 REK. Према извештајима, ловац МиГ-21 индијског ваздухопловства такође је оборио ловац JF-17. Један од пакистанских JF-17, оборио је индијски МиГ-21 Бизон.

Од марта 2021. године, авиони ЈФ-17 су у служби са седам борбених ескадрила пакистанских ваздухопловних снага базираних у пет ваздушних база.

Азербејџански аранжман

Информације о куповини лаких вишенаменских ловаца JF-17С Block III појавиле су се у фебруару ове године, а недавно су се појавили извештаји о забележеним летовима JF-17С Block III изнад Азербејџана. Церемоније у ADEX коначно потврђују информације о куповини. Како је тада известио Azernews, азербејџанско ваздухопловство је купило 24 авиона, оружје и пакет за обуку за износ од 1,6 милијарди долара.

Још у јануару 2008. године Азербејџан је започео преговоре са Пакистаном о могућој продаји овог ловца Азербејџану. У 2015. години, азербејџанско ваздухопловство је преговарало са Кином за неколико десетина JF-17, који коштају око 16-18 милиона америчких долара сваки. Оружане снаге Пакистана су 2018. године активно разговарале о војној и одбрамбеној сарадњи са Азербејџаном, што је довело до тога да ови други изрази интересовање за куповину ловца JF-17С Thunder. У децембру 2018. године, независна азербејџанска новинска агенција Turan известила је да се приводе крају преговори између Азербејџана и Пакистана о куповини борбених авионаJF-17С Block II. Азербејџан је у децембру 2019. године, с обзиром на војну сарадњу са Пакистаном, изразио интересовање за куповину ловаца-бомбардера JF-17С Thunder.

Дана 22. фебруара 2024. године објављено је да је Азербејџан потписао уговор са Пакистаном вредан 1,6 милијарди долара за куповину неодређеног броја вишенаменских борбених авиона JF-17С Block III за азербејџанско ваздухопловство, укључујући ловце једноседе, авионе за обуку и муницију.

Државни медији Азербејџана су 25. септембра 2024. пренели да је ловац JF-17С Block III представљен председнику Азербејџана у оквиру изложбе Adex 2024 и да су „летелице већ укључене у арсенал азербејџанског ваздухопловства”.

Ово је највећи извозни успех овог авиона до сада, који је такође продат: Мјанмару (16 примерака), Нигерији (3) и вероватно Ираку (12 авиона). Највећи купац овог авиона остаје Пакистан, који је наручио укупно 188 авиона. Међутим, уговор са пакистанским ратним ваздухопловством сада је скоро у потпуности испуњен, као и уговори са ратним ваздухопловством Мјанмара и Нигерије. Ова ситуација ће захтевати даље пориџбине из Пакистана, који је недавно одлучио да купи теже кинеске ловце Ј-10. У овој ситуацији су потребне сзтане поруџбине за линију производње авиона, а азербејџански уговор је веома важан и престижан због релативно повољних изгледа за будућност.

О JF-17С Block III укратко

JF-17С Block III је најновија верзија авиона Thunder, са радаром са активним електронским скенираним (AESA) и способношћу да користи прецизно навођену муницију ваздух-земља великог домета, као и кинеске ракете ваздух-ваздух средњег домета PL-12. Ловац, чија је цена некада износила 25 милиона америчких долара по авиону, и даље је веома исплатив. Његов дизајн је настао у Народној Републици Кини 1990-их и раних 2000-их. На крају је добио извозну ознаку FC-1 кинески ловац-1). Кина никада није купила овај авион, фокусирајући се на успех амбициознијег пројекта авиона 4. генерације Ј-10 (као и клонова породице Су-27, односно Ј-11, Ј-15 и Ј-16) .

„…прва серија ловаца JF-17C Block-III из Пакистана почела је да улази у азербејџанско ваздухопловство.Азербејџан и Пакистан су потписали уговор у вредности од 1,6 милијарди долара за продају неодређеног броја авиона који укључују турске подсистеме као што су уређаји за навођење ASELPOD“,известило је издање TurkishCentury од 25. септембра 2024. године .

Међутим, лиценца је продата Пакистану, који тренутно производи више од 50 одсто делова авиона и крила за JF-17 (пакистанска ознака), а такође их склапа у својим фабрикама са извозним правима.

За Азербејџан је куповина 24 JF-17С Block III такође велики догађај. Тренутно земља има две ескадриле борбених авиона са укупно 36 авиона. Од тога: једну ловаца МиГ-29 и једну јуришну са борбеним авионима Су-25. Ипак, најбољи дани ових авиона, посебно МиГ-29, су иза нас. Штавише, неки од њих су могли бити уништени током поправке у Лавову као резултат ракетног напада руских Ваздушно-космичких снага.

У поређењу са постојећим моделима у ваздушним снагама Азербејџана,JF-17С је универзална платформа, пошто је вишенаменска и има много веће могућности захваљујући напреднијем радару, авионици, електроници и могућности коришћења технички напредно прецизно вођено наоружање. Ови авиони су такође много јефтинији за коришћење. Чини се да ће Азербејџан на крају формирати две борбене ескадриле од по 12 авиона или једну већу ескадрилу са 24 авиона.

Баку у будућности планира и куповину борбених авиона 5. генерације, а биће конкуренција између два претендента: Кине са Ј-31 и Турске која тражи купце за авионе Kaan.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *