БИВШИ СЛОВЕНАЧКИ ТЕНКОВИ M-55S НИСУ У КУРСКОЈ ОБЛАСТИ !

На једном од поља приказан је тенк у пролазу, али је у близини фронта

О томе да су се у Курској области појавили бивши словеначки тенкови M-55S (дубока модернизација тенка Т-55) се шушкало још прошле недеље. Прво се појавила вест да је у Курској области уништено 18 тенкова од укупно 28 колико је Словенија испоручила Украјини као војну помоћ Кијеву октобра 2022. године.

Међутим, нигде није било ниједног трага о томе, па се све сводило на “димну завесу” и медијску прашину, а онда освануо је тенк поново, али тенк није у Курској области.

На једном од поља приказан је тенк у пролазу, али је у близини фронта, али не учествује у борбеним дејствима у региону Курск.

Алпска модернизација арсенала бивше ЈНА

После одласка ЈНА из Словеније у тој држави остало је нешто више од 60 тенкова типа Т-55, који су припадали Мариборском и Ријечком корпусу ЈНА који су делили Словенију по зони одговорности. Већина од тих тенкова била је у веома лошем стању и претио им је отпис. Први конкретни кораци направљени су 1994 године, док је беснео грађански рат у Хрватској и Босни.

Словенија је у заједничкој сарадњи са Израелом одлучила да модернизује 60 тенкова Т 55 који су остали од бивше ЈНА после повлачења октобра 1991, али је са завршетком ратова на Балкану та цифра смањена на 30 примерака укључујући и два школска тенка тј тенка за обуку посада такозвани мобилни симулатор.

Словенија је са израелском компанијом Елбит систем потписла уговор о модернизациј тенка, а крајњи резултат после дуготрајних испитивања био је увођење тенкова јануара 2002 године у оперативну употребу и њихово пензионисање 2005 године и повлачење у стратешку резерву на уштрб околпних точкаша Патија.

Заједнички језик пронађен са Израелцима, које ембарго на увоз наоружања и војне опреме није претерано оптерећивао. Први кораци су направљени тако што је одсечена цев калибра 100 мм извршено пескарење, а онда се приступило модернизацији тенка уградњом нове опреме. Први протитп тенка је тестиран у пустињи Негев у Израелу и на полигону Бач на Приморској.

Сва тестирања се успешно обављена, а посебно се одлично показао топ.

Међутим словеначки медији за разлику од војске нису били нимало наклоњени овом тенку, па су га знали поприлично да поткаче и о њему су често знали негативно да пишу.

После силних перипетија 30 тенкова укључујући и два возила за обуку предата су 2002 на свечаној церемонији 74. окмб „Клешчмани“ у Марибору. Ти тенкови су кориштени све до 2006. године када је кренула реорганизација, а тај батаљон префикс оклопни укинути и преименован у пешадијски пук.

Словенци су своје М-55 С модификовали по неколико основних карактеристика ватрена моћ, оклопна заштита и покретљивост.

Упорним и истрајним радом добијен је тек који може да се носи са тенковима попут Т-72 и М-84.

Ватрена моћ тенка побољшана је уклањањем совјетског топа калибра 100 мм и уградњом израелског 105 мм који је базиран на британском Л7, а користио се на првим серијама израелског тенка Меракава Мк1 и Мк2. Тим топом су иначе ратовали тенкови 211. окбр Израелске војске пуковника Елија Геве против Сиријаца у Либану 1982.

Иначе тенкови имају словеначки систем за управљање ватром SUV SGS-55  словеначке компаније Фотона. Командир тенка добио је осматрачку справу COMTS-55,, док је возач опремљен Фотониним перископом ЦОСРИС за дан и ноћ.

Оклопна заштита тенка побољшана је уградњом експлозивно -реактивног оклопа „Супер бласер“ фирме „Рафаел“ који је повећао ниво заштите тенка од кумулативних пројектила и противоклопних ракета.

На М-55 С1 реактивни тенк састоји се од полоча са експлозивом постављених на чеону и бочну страну тела тенка.

Тежина додатног оклона је 4 тоне, а тежина тенка порасла је са 36 , на 40 тона. Тенк је задржао постојећи мотор јачине 500 КС мада постоји опција са мотором од 600 КС.

Цена пројекта износила је 53,3 милиона евра или око 100 милиона тадашњих марака.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *