20 МИНУТА ЛЕТА ДО ОБАЛЕ АЉАСКЕ: РУСИЈА ПОСЛАЛА 9 СТРАТЕШКИХ БОМБАРДЕРА ТУ-160 НА ДАЛЕКИ ИСТОК

Foto: Shutterstock

Ваздушно космичке снаге Руске Федерације наводно су на Далеки исток пребацили 9 стратешких млазних бомбардера Тупољев ТУ-160 у базе у близини Аљаске, ово је саопштила једна од обавештајних европских агенција. Летелице су стигле у ваздухопловну базу Анадир на Чукотском полусотрву.

Како је саопштила ова за сад неименована европска обавештајна агенција додатну зебњу представља и то што су ови стратешки бомбардери носачи нуклеарног наоружања, а за сада није познато и да ли је са овим бомбардерима на Далеки исток послате и крстареће ракете са нуклeарним бојевим главама.

Иначе територија полуострва Аљаска је удаљена 598 км односно 372 миље што указје да овим стратешким бомбардерима је потребно 20 минута лета да лансирају ракете на америчке војне циљеве на Аљасци.

Ове летелице су распоређивање ове некомплетне нападне ескадриле стратешких бомбардера има за циљ да има ефекат одвраћања америчке морнарице у оперативном правцу Далеког истока.

Ови стратешки бомбардери пребазирани су из базе Енегљс 2 у Саратовској области. Иначе од базе Енгељс до аеродрома Анадир на Чуткотском полуострву летелице су прелетеле више од 6000 км.

Иначе Русија је своје стратешке бомбардере ТУ-160 последњи пут распоредила 2019. године у питању су биле две летелице.

Иначе тада су руски државни медији стакли су да је тај потез показао способност Москве да стави нуклеарно оружје на кућни праг Сједињених Држава.

Да ли је у питању исти случај вежба, за сад се из Москве нико није огласио. Руска владина новина Россиискаиа Газета објавила је тада на свом сајту да је лет авиона ТУ-160 показао способност Москве да базира нуклеарне бомбардере у року од 20 минута лета са територије САД.

Foto: Shutterstock

Ту -160 BLACKJACK или Бели лабуд сматра се највећим и најтежим икад направљеним боребним авионом. Он је био предвиђен , да до циљева нападе добре летом на великој висни суперсоничном брзином или подзвучном брзином на малој висини, при чему доминантну улогу има софистицирана опрема за електронско ометање противникове ПВО.

Аеродинамика Ту- 160 успешно је реализована применом интегралне аеродинамичке шеме, остварене преко стреластих корених продужетака, које се интегрално стапају са крилом. Крило бомбардера је промењиве геометрије, угао стреле се креће од 20 до 65 степени и регулише се и ручно и аутоматски. Преткрилца се налазе дуж читаве нападне ивице крила, док се на излазној ивици налазе крица са двоструким процепом и са малим командним површинама ( крилцима). Оваква аеродинамичка концепција је овом бомбардеру обезбедила високе перформансе како у надзвучним тако и подзвучним режимима лета.

Одличне перформансе бомбардера су потврдила и три светска рекорда који су постигнута током 1989 и признате су од стране Међународне аеронаутичке федерације ФАИ.

Први рекорд се односио на постигнуту брзину од 1720 км на час са теретом од 16 тона, а други се односио на постигнуту висину лета за стратешки бомбардер од 11.250 метара са максималном носивости борбеног терета. Трећи светски рекорд постигнут је 2010 године у вермену трајња лета када су два Ту -160 у ваздуху провела 24,5 часова у ваздуху.

Пре тога најдужи лет овог бомбардера износио је 22 часа у ваздуху.

Када се пореди са америчким еквивалнетом Б-1Б предност Ту-160 се првенствено огледа у бољим аеродинамичким перформансама ( већа брзина пењања, боље убрзање, брзина лета, максимална брзина хоризонталног лета упркос већој маси при полетању у односу на Б-1Б.

Ту-160 припада и реду највећих и најбоље наоружаних стратегијских носача ракета. У два контејнера дужине 10 метара у трупу авиона могу бити смештени крстарећи пројектили или нукеларне бомбе укупне масе 16.330 кг.

Највећи руски стратешки бомбардер Тупољев ТУ-160 прославља 18. децембра свој 42 рођендан на дан када је далеке 1981 године полетео први прототип за чијим командама је био опитни пилот Борис Веремев. Лет новог руског стратешког бомбардера одржан је само дан пре 75 рођендана Генералног секретара КП СССР -а Леонида Иљича Брежњева, који је сматрао да ће овај бомбардер бити одговор на појаву америчког стртатешког бомбардера Б-1Б.

Произвођач Опитно конструкциони биро (ОКБ) Тупољев промовисање новог бомбардера који треба постати главни адут ваздушне атомске тријате, дан пре рођендана Брежњева приказан је као личнии поклоном остарелом генсеку који није дочекао његово увођење у оперативну употребу.

Foto: Shutterstock

Пројектовање авиона кренуло је на врхунцу Хладног рата, када су обе супер силе настојале да прикрију информације о новом типу оружја или опреме од супраничке стране и очију јавности.

Американци су од краја седамдестих и осамдесетих година уз помоћ сателита интенизвно осматрали руске базе и аеродроме. Интересантни снимак зебележен је 25. новембра 1981 године у Ваздухопловном опитном центру Руменскоје, када је примећен велики авион сличан америчком Б1Б. тек седам година касније када је америчком секретару за одбрану Карлучију дозвољен сусрет са ” Белим лабудом” на Западу летелица је добила назив BLACKJACK. Посета америчке делегације била уједно и званична потврда јавности на Западу о постојању новог руског стратешког бомбардера

Ту -160 BLACKJACK или Бели лабуд сматра се највећим и најтежим икад направљеним боребним авионом. Он је био предвиђен , да до циљева нападе добре летом на великој висни суперсоничном брзином или подзвучном брзином на малој висини, при чему доминантну улогу има софистицирана опрема за електронско ометање противникове ПВО.

Foto: Shutterstock

Аеродинамика Ту- 160 успешно је реализована применом интегралне аеродинамичке шеме, остварене преко стреластих корених продужетака, које се интегрално стапају са крилом. Крило бомбардера је промењиве геометрије, угао стреле се креће од 20 до 65 степени и регулише се и ручно и аутоматски. Преткрилца се налазе дуж читаве нападне ивице крила, док се на излазној ивици налазе крица са двоструким процепом и са малим командним површинама ( крилцима). Оваква аеродинамичка концепција је овом бомбардеру обезбедила високе перформансе како у надзвучним тако и подзвучним режимима лета.

Одличне перформансе бомбардера су потврдила и три светска рекорда који су постигнута током 1989 и признате су од стране Међународне аеронаутичке федерације ФАИ.

Први рекорд се односио на постигнуту брзину од 1720 км на час са теретом од 16 тона, а други се односио на постигнуту висину лета за стратешки бомбардер од 11.250 метара са максималном носивости борбеног терета. Трећи светски рекорд постигнут је 2010 године у вермену трајња лета када су два Ту -160 у ваздуху провела 24,5 часова у ваздуху.

Пре тога најдужи лет овог бомбардера износио је 22 часа у ваздуху.

Када се пореди са америчким еквивалнетом Б-1Б предност Ту-160 се првенствено огледа у бољим аеродинамичким перформансама ( већа брзина пењања, боље убрзање, брзина лета, максимална брзина хоризонталног лета упркос већој маси при полетању у односу на Б-1Б.

Ту-160 припада и реду највећих и најбоље наоружаних стратегијских носача ракета. У два контејнера дужине 10 метара у трупу авиона могу бити смештени крстарећи пројектили или нукеларне бомбе укупне масе 16.330 кг.

Бомбардер је опремљен савременим системом за активну и пасивну заштиту. У пилотској кабини се налазе аналгони приказивачи без интегрисаних приказивача типа ХУД или неког другог савременог вишеманенског дисплеја.

Совјетски Савез планирао је изградњу 100 Ту -160 за потребе ратне авијације Совјетског савеза. међутим економске тешкоће у које је запао СССР средином осамдесетих година прошлог века зантно је смањен обим производње ове скупе летелице.

Такође у јавност су процуриле вести о тешкоћама Ту-160, које су се односиле на елкеторнски сиситем, лошу ергономију кабине, превелику буку приликом рада моотра и компилоковану порцедуру припреме летелице за извршење задатака.

Финансијске тешкоће су онемогућавале да се поменути недостаци птклоне и поризводња је коначно 1992 године обустављена при укупно 38 произведених примерака.

У руским ваздушним снагама остало је укупно 16 летелица тог типа, а крајем 1999 у оперативној употреби је било само 7 примерака. Све летелице лоциране су у бази Енгелс на обали Саратовског језера одакле полећу у борбене мисије током напада на исламисте у Сирији и дуге патроле над Атлантиком, после одлуке Димитрија Медведева 2007. године.

Министарство одбране Руске федерације 2009 потписало је уговор о модернизацији 10 Ту -160 који се требао обавити до 2019. овим уговорм предвиђено је да се у овај бомбардер угради нова навигацијска опрема, радар нови СУВ који ће омогућити интеграцију нових крстарећих ракета и бомби као и угрдња новог мотора (ТРДДФ) НК-32, који је направило предузец́е ОКБ „Кузњецов“.

Средином маја 2015. главнокомандујући ратног ваздухопловства генерал Виктор Бондарев најавио је покретање поновне производње Туповљева Ту -160, а раније је то најавио и министар одбране Шојгу. Предвиђена је производња чак 50 летелица под ознаком Ту -160 М, који ће споља бити стари бомбардер, али заправо потпуно нова машина.

Руски државни медији објавили су вест да је модернизовани стратешки бомбардер, носач ракета или по руски ракетоносец Ту-160М извршио свој први лет.

Први експериментални Ту-160М „Игор Сикорски“ створен је на бази борбеног авиона, његов први лет је обављен 2. фебруара 2020. године, а 12. јануара 2022. године први Ту-160М, изграђен од нуле.

Ту-160М споља се неће разликовати од основног Ту-160, али ће се њихове борбене способности значајно повећати проширењем домета, наоружања и опремањем новим моторима – НК-32 друге серије, што ће повећати домет лета за хиљаду километара.
Уговор о набавци прве партије од 10 авиона, у вредности од по 15 милијарди рубаља, потписан је 25. јануара 2018. године. Раније је Министарство одбране Русије саопштило да планира да наручи 50 таквих возила, као и да модернизује свих 16 „стратега“ у служби под маском Ту-160М.

Нова верзија Ту-160М 2 израђена је од делова који су били ускладиштени још у совјетском времену.

Најновију верзија руског Ту-160 М2 покреће нови мотор НК-32-02. Нова верзија Ту-160М2 укључује стаклену кабину, надоградњу наоружања, нове моторе и уклањање застареле опреме која више није релевантна за мисију Ту-160.

Тупољев ТУ-160 своју борбену примену имао је прво у рату у Сирији од октобра 2015. године и интензивно се употребљавао у нападима на Украјину од октобра 2022. Бомбардери су постали носачи крстарећих ракета који су полетали прво из базе Енгељс у Саратовској области, а затим из базе Олења у Мурманској области и са база на Далеком истоку због масовних напада Украјинаца дроновима и беспеилотним летелицама у дубину руске територије.