Пише; Данко Боројевић
У јеку вести о украјинском обарање авиона руског ваздухопловста А-50 и Ил-22, указује се да је реч о једначини са више непознатих. Иако се појавила фотографија оштећеног авиона Ил-22М, којег је храбра посада успела да спусти на аеродром, поставља се питање, шта се то догодило? Руси су признали оштећење авиона Ил-22М, очекује се да ће посада авиона бити одликована. Међутим, шта се десило са А-50, да ли или није, тај авион те вечери у недељу 14. јануара летео изнад Азовског мора?
УКРАЈИНСКА ВЕРЗИЈА ПРИЧЕ
Један украјински политичар устврдио је у недељу 14. јануара да је војска његове земље успешно погодила руски авакс авион А-50 и радио-релејни авион Иљушин Ил-22М11 изнад Азовског мора.
Ако је то тачно, ово би био огроман ударац за руске ваздушне операције, с обзиром на њену дуготрајну слабост у поседовању много таквих авиона. Украјина је већ тврдила да је оштетила А-50 у фебруару 2023. године, објављивањем снимака са дрона који је погодио радарски диск и вероватно експлодирао у ваздушној бази Мачулишчи у Белорусији.
Међутим, тај политичар се тог дана “неспретно” изразио називајући авион Ил-22 бомбардером. „Украјинске јединице су око 21:00 дејствовале на два авиона руског ратног ваздухопловства, а то су авион А-50 (рано упозорење) и бомбардер Ил-22, који су се налазили изнад вода Азовског мора“, написао је заменик председника из Комитета за националну безбедност, одбрану и обавештајне послове у Врховној ради, Јуриј Мисиагин на свом Телеграм налогу. Треба напоменути да је опис Ил-22 као „бомбардера“ нетачан.
Авакс А-50 је оборен док је Ил-22 „био у ваздуху и покушао да стигне до најближег аеродрома, али је нестао са радара након што је спуштање почело, у области Керча“, рекао је Мисиагин. Касније је исправио своју објаву како би описао Ил-22М као „радио-релејни“ авион.
„Према информацијама из извора у украјинским одбрамбеним снагама, откривено је да је оборен војни авион Ваздушно-космичких снага Русије А-50, а оштећен Ил-22М11 регистарског броја 75106“, преноси украјински RBC.
РУСКИ ЗВАНИЧНИЦИ ЋУТЕ
У понедељак 15. јануара, новинари су питали секретара за штампу руског председника о ситуацији са објављивањем онлајн саопштења о наводним инцидентима са руским војним авионима изнад Азовског мора. Касније су се појавиле изјаве да је реч о Ил-22М – центру за командовање из ваздуха, који је захваљујући професионализму посаде стигао до аеродрома.
Дмитриј Песков је, одговарајући на питање о авионима, изјавио да нема информација о овом питању.
Затим се на друштвеним мрежама од телеграм канала, преко мреже Х (бивши твитер) до фејсбука, појавила фотографија задњег дела авиона Ил-22М11РТ који је оштећен од гелера пројектила.
Уз фотографију је ишао пропратни текст: “Снимак последица блиске експлозије фрагментационе бојеве главе противваздушне ракете, која је вечерас изнад Азовског мора погодила центар ваздушне контроле Ил-22М Ваздушно-космичких снага Русије. Посада је успела да спусти авион у Анапу”.
ШТА СЕ ЗАПРАВО ДОГОДИЛО?
У извештају украјинских снага стојало је: У недељу увече у 21:00 час украјинске оружане снаге су обориле руски авакс, као и још једно летеће командно место које се већ изгубило са радарских екрана.
Украјинска војно-обавештајна управа потврдила је да су два руска командна авиона високе вредности оборена у недељу увече, што је умањило способност Кремља да види ситуацију у ваздуху.
Трагом те украјинске вести, руски новинари су питали портпарола Кремља, шта се заправо то десило изнад Азовског мора?
Међутим, Песков је одговори да не нема потребне информације и да будући да се ради о “Специјалној војној операцији”, за одговор треба да се пита Министарство одбране Русије.
Затим је уследела појава фотографије оштећеног авиона Ил-22М11РТ, где се јасно види оштећени задњи део авиона. Потом је дошла потврда и од руских медија, о успешном слетању оштећеног авиона.
Уследела су бројна објашњења, шта се догодило?
“Последица блиске експлозије противваздушне ракете која је вечерас погодила ваздушни командни центар Ил-22М Ваздушно-космичких снага Русије изнад Азовског мора. Посада је успела да довезе борбено возило на аеродром Анапа, показујући прави професионализам”.
“Министарство одбране Украјине званично је саопштило да је наводно обарање авиона А-50У за радарску детекцију и контролу великог домета и ваздушно командно место Ил-22М Ваздушно-космичких снага Русије изнад Азовског мора. Према прелиминарним информацијама, посада Ил-22М успела је да спусти авион оштећен ватром са земље на аеродром Анапа. Информације о судбини А-50У су контрадикторне. Слика авиона је нестала са радара. Према специјализованим изворима, дошло је до „пријатељске ватре“ са земље”.
ПРИЈАТЕЉСКА ВАТРА ИЛИ УКРАЈИНСКА РАКЕТА?
По обичају, појавила су се бројна питања и разне шпекулације.Прво појавио се евиденцијски број авиона Ил-22М11РТ који гласи РФ-75106, затим се однекуд појавио број РФ-95678.
Ако се изврши претрага авиона према броју 75106, уочава се да је авион регистрован у Египту и да тамо лети.
Међутим, за авион чији је број 95678 види се да је у власништву руске војске и да има фабрички број 2964017551.
Али ако се погледа фабрички број авиона, уочава се да индентичан број носе четири авиона.
Све у свему, ако се погледају бројеви ваздухоплова, долази се до закључка да се то није догодило.
Ако је фотографија тачна и приказује стваран догађај, онда се поставља питање ко је гађао Ил-22М11РТ?
Украјинци тврде да су они! Али се појављује информација да су и сами Руси отворили ватру по сопственом ваздухоплову.
Прича о украјинском дејству, тешко да може да држи воду. Јер једина два оперативна система која би могла да делују по авиону а које они имају су Patriot и С-300. Међутим, ако се већ дуже време зна да Кијев има проблема са набавком ракета за систем Patriot, односно да је у последњих пар седмица истрошио поприличан број истих, без испоруке нових због америчког прекида испоруке. Долази се до закључка, да није реч о том систему из више разлога. Први је утрошак ракета и прекид испоруке истих. Други разлог лежи у том, што Украјина има две некомплетне батерије и да би употреба истих на отвореном фронту без заштите проузроковало губитак система од руског дејства. Трећи разлог јесте, што би померањем система и довлачењем истог на прву линију фронта, где се изводе борбена дејства, угрозило систем Patriot како од уништења са земље, тако и од уништења из ваздуха.
А о С-300 у украјинском саставу, не треба ни полемисати. Систем има бројне проблеме а један од главних проблема је недостатак ракета и њихов рок трајања, где због истека рока употребљивости долази до промашаја у гађању.
Тако да иако Patriot има домет зависно од верзије од 90 до 160 км, тешко да је исти деловао због мањка ракета и недовољног броја потребних батерија. Због тога треба с резервом узети могућност, дејства истог, јер Украјинци немају довољно система Patriot. А и оно што имају, хитно је потребно на другим правцима, а не на правцу према Криму.
За С-300 у Украјини све је већ познато. Исти користи ракете домета од 47 км до 90 км. Проблем са ракетама је сличан, као и са осталим ракетним системима.
Тако да украјинска тврдња да су они гађали руске авионе изнад Азовског мора, треба да се узме са резервом, али исту не треба искључити. Појављује се тврдња из Кијева, да је дејства извео њихов ловац, а то је потпуно нереална тврдња.
Међутим, фронт је крцат оружјем, посебно ако се погледа руска страна. Иако је украјинска страна више заморена, не треба искључити да је руској лако. Напротив, норбени замор који је озбиљан и не треба га искључити, може довести до грешке и “гађања сопственог авиона”.
Термин, “пријатељска ватра”, не треба да се искључи. На њега није имуна нити једна војска света. Напротив, што је техника у употреби сложнија, више се греши јер борбени замор узима све више свој данак. Ма колико људство добро било обучено, оно није имуно на умор и страх.
Ако се узме да су “супериорни” Америкаци током “Пустињске олује” имали 20% губитака од “пријатељске ватре” а да су Израелци ових дана потврдили да им је око 17% људства у Гази страдало од исте ватре, по чему би Руси били изузетак.
Борбени замор, опуштање, недисциплина, недостатак координације и на крају реч звана глупост, све то доводи до смањења коцентрације и на крају до “пријатељске ватре”.
Док је војске биће и “пријатељске ватре”. Јер војску чине људи, који ипак ма шта год неко мислио или тврдио, нису савршена бића. Јер да јесу, не би било ни рата.
Ако се погледа фотографија Ил-22М11РТ и она узме као веродостојна, онда се судбина овог авиона зна.
А шта је сад руским аваксом А-50? Да ли је он то вече летео или не? Како се прича о њему изненада изгубила?
Рат у Украјини још траје. Колико ће још дуго наплаћивати “данак у крви”, то тренутно нико не зна. Па и они којима све ово одговара.
Одличан текст! Оштро и право у центар!