СЛУЧАЈ ТЕНК АРМАТА: ДА ЛИ ЈЕ РУСИЈА СТОПИРАЛА ИЛИ УСПОРИЛА УВОЂЕЊЕ ТЕНКА У ОПЕРАТИВНУ УПОТРЕБУ?!

Андреј Млакар

Баук, баук руског тенка Армате поново кружи Европом и тиме се тренутно баве сви ентузијасти оклопне технике, али и стручнјаци о томе шта се дешава са тим тенком.

Једни тврде да је производња тенка прекинута, други тврде да се заправо руска војска одриче овог тенка према неким мерилима веома скупог тенка у корист знатно јефтинијег Т-90М Прорив 3 који се производи, али и ремонтује и модернизује старија верзија.

О Армати се дискутовало и годину дана пре несрећног рата у Украјини. Већ око параде 9. маја 2021. на 76. годину Победе над фашизмом се водила полемика о овом тенку. Разлог је био тај што се овај тенк није појавио у већем броју на паради. Уместо традиционалних седам појавила су се два тенка Т-14 Армата.

То је био довољан сигнал да се крене у нагађања шта је са тим тенком, докле се стигло у његовом развоју? Питања су се низала, али је одговора било мало.

Од када се појавила 2015. године на Црвеном тргу све очи су биле упрте управо у Армаату. Говорили су за њу да је било чудо над чудима тенк који ће унети револуцију али и универзална платформа из које ће настати и ново борбено возило пешадије.

Русија је до те 2021. најављивала серијску производњу чак 2.300 тенкова. Тенк је носио ознаку “Објект 148”, а носилац производње проверна фабрика Уралвагн завод из Нижњег Тагила на Уралу. Омск нико није ни споменуо.

Оно што је било једино познато јесте да се каснило због сложености борбеног система и универзалности концепта производње тенка који је био сасвим другачији у односу на оно што су били тенкови серије Т-44, Т54, Т-55, Т-62, Т-64, Т-72, Т-80, Т-90 и бројне модификације.

Проблеми такође нису били техничке, него финансијске природе односно у војном буџету Русије, јер у том периоду много нових борбених система је каснило са увођењем у оперативну употребу у руску војску, а у погледу Армате се стално нешто ново додавало, последњи у низу били су извиђачки дрн, квадрикоптер који се лансирао из Армате.

Тада је и актуелни министар одбране Сергеј Шојгу најављивао увођење Армате у оперативну употребу.

Међутим, у Military Balance годишта 2022, 2023 и 2024 се и не спомињу да Русија у оперативној употреби има тенкове Армата и колико број.

Међутим, истина је да се од ране јесени 2022 почеле појављивати информације да тенкови Армата виђају у Украјини.

Међутим тенкови Армата били су виђени и снимљени на полигну Казањске више командне тенковске школе где су се обучавале посаде тенкова армата и са њима саједство пешадије.

Такође било је доста тврдњи да су Армате исипитане биле прво у Сирији 2019-2020, затим и у Украјини, али о томе нема ниједне фотографије нити снимка, за разлику од роботизоване платформе Уран-9 која је била виђена.

За Армату осим тврдњи у руским државним медијима није било ниједног конкретног доказа што је око овог тенка стварало додатну мистерију.

На производњу Армате утицале су евентуалне претње, па су руски планери дошли до закључка да је боље унапредити постојећу флоту тенкова која је бројна и кошта мање него производња тенка будућности који би требао да постане тенк за рат будућности.

За сада како се тврдило производња тенка није обустављена, нити је прекинута, само се успорава и израдиће се у малим серијама. Колико је за сада прототипова тенка “Објект 148” израђено није познато и то највише појачава мистерију шта се догађа са тим тенком.

Генерални директор Ростека Сергеј Чемезов спомиње његову високу цену и да је у питању скуп тенк и да је лакше произвести Т-90 него Армату.

Како је објаснио Чемезов, боље потрошити више новца на развој новог оружја, укључујући и јефтиније, и да је боље искористити прилику да користите јефтинију опрему, него што је то Армата.

ТАКТИЧКО ТЕХНИЧКИ ПОДАЦИ О ТЕНКУ АРМАТА

Димензије: дужина 10, 8м , ширина 3,5м , висина 3,3 м;

Маса: 55 тона

Посада: 3 члана смештена у посебној капсули

Топ: калибра 125 мм

Капацитет: 40 граната

Погон: дизел мотор јачине 1.200 Коњских снага (895 KW)

Максимална брзина: 75-80 км/х

Акциони радијус: 500 км

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *