SLUČAJ TENK ARMATA: DA LI JE RUSIJA STOPIRALA ILI USPORILA UVOĐENJE TENKA U OPERATIVNU UPOTREBU?!

Andrej Mlakar

Bauk, bauk ruskog tenka Armate ponovo kruži Evropom i time se trenutno bave svi entuzijasti oklopne tehnike, ali i stručnjaci o tome šta se dešava sa tim tenkom.

Jedni tvrde da je proizvodnja tenka prekinuta, drugi tvrde da se zapravo ruska vojska odriče ovog tenka prema nekim merilima veoma skupog tenka u korist znatno jeftinijeg T-90M Proriv 3 koji se proizvodi, ali i remontuje i modernizuje starija verzija.

O Armati se diskutovalo i godinu dana pre nesrećnog rata u Ukrajini. Već oko parade 9. maja 2021. na 76. godinu Pobede nad fašizmom se vodila polemika o ovom tenku. Razlog je bio taj što se ovaj tenk nije pojavio u većem broju na paradi. Umesto tradicionalnih sedam pojavila su se dva tenka T-14 Armata.

To je bio dovoljan signal da se krene u nagađanja šta je sa tim tenkom, dokle se stiglo u njegovom razvoju? Pitanja su se nizala, ali je odgovora bilo malo.

Od kada se pojavila 2015. godine na Crvenom trgu sve oči su bile uprte upravo u Armaatu. Govorili su za nju da je bilo čudo nad čudima tenk koji će uneti revoluciju ali i univerzalna platforma iz koje će nastati i novo borbeno vozilo pešadije.

Rusija je do te 2021. najavljivala serijsku proizvodnju čak 2.300 tenkova. Tenk je nosio oznaku “Objekt 148”, a nosilac proizvodnje proverna fabrika Uralvagn zavod iz Nižnjeg Tagila na Uralu. Omsk niko nije ni spomenuo.

Ono što je bilo jedino poznato jeste da se kasnilo zbog složenosti borbenog sistema i univerzalnosti koncepta proizvodnje tenka koji je bio sasvim drugačiji u odnosu na ono što su bili tenkovi serije T-44, T54, T-55, T-62, T-64, T-72, T-80, T-90 i brojne modifikacije.

Problemi takođe nisu bili tehničke, nego finansijske prirode odnosno u vojnom budžetu Rusije, jer u tom periodu mnogo novih borbenih sistema je kasnilo sa uvođenjem u operativnu upotrebu u rusku vojsku, a u pogledu Armate se stalno nešto novo dodavalo, poslednji u nizu bili su izviđački drn, kvadrikopter koji se lansirao iz Armate.

Tada je i aktuelni ministar odbrane Sergej Šojgu najavljivao uvođenje Armate u operativnu upotrebu.

Međutim, u Military Balance godišta 2022, 2023 i 2024 se i ne spominju da Rusija u operativnoj upotrebi ima tenkove Armata i koliko broj.

Međutim, istina je da se od rane jeseni 2022 počele pojavljivati informacije da tenkovi Armata viđaju u Ukrajini.

Međutim tenkovi Armata bili su viđeni i snimljeni na polignu Kazanjske više komandne tenkovske škole gde su se obučavale posade tenkova armata i sa njima sajedstvo pešadije.

Takođe bilo je dosta tvrdnji da su Armate isipitane bile prvo u Siriji 2019-2020, zatim i u Ukrajini, ali o tome nema nijedne fotografije niti snimka, za razliku od robotizovane platforme Uran-9 koja je bila viđena.

Za Armatu osim tvrdnji u ruskim državnim medijima nije bilo nijednog konkretnog dokaza što je oko ovog tenka stvaralo dodatnu misteriju.

Na proizvodnju Armate uticale su eventualne pretnje, pa su ruski planeri došli do zaključka da je bolje unaprediti postojeću flotu tenkova koja je brojna i košta manje nego proizvodnja tenka budućnosti koji bi trebao da postane tenk za rat budućnosti.

Za sada kako se tvrdilo proizvodnja tenka nije obustavljena, niti je prekinuta, samo se usporava i izradiće se u malim serijama. Koliko je za sada prototipova tenka “Objekt 148” izrađeno nije poznato i to najviše pojačava misteriju šta se događa sa tim tenkom.

Generalni direktor Rosteka Sergej Čemezov spominje njegovu visoku cenu i da je u pitanju skup tenk i da je lakše proizvesti T-90 nego Armatu.

Kako je objasnio Čemezov, bolje potrošiti više novca na razvoj novog oružja, uključujući i jeftinije, i da je bolje iskoristiti priliku da koristite jeftiniju opremu, nego što je to Armata.

TAKTIČKO TEHNIČKI PODACI O TENKU ARMATA

Dimenzije: dužina 10, 8m , širina 3,5m , visina 3,3 m;

Masa: 55 tona

Posada: 3 člana smeštena u posebnoj kapsuli

Top: kalibra 125 mm

Kapacitet: 40 granata

Pogon: dizel motor jačine 1.200 Konjskih snaga (895 KW)

Maksimalna brzina: 75-80 km/h

Akcioni radijus: 500 km

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *