РУСИЈА ОБОРИЛА ЈЕДАН ОД ПОСЛЕДЊИХ УКРАЈИНСКИХ ЛОВАЦА СУ-27: ЗАШТО СУ ОВИ БИВШИ СОВЈЕТСКИ АВИОНИ ТОЛИКО ВАЖНИ ЗА КИЈЕВ?

Пише: Данко Боројевић

Министарство одбране Русије је 1. јануара известило да је противваздушна одбрана земље оборила један од високо цењених ловаца украјинског ваздухопловства Су-27 Flanker, који се сматрају далеко најспособнијим борбеним авионима у инвентару Кијева.

У извештају нсведеног министарства стоји: “Руска ПВО оборила је авион Су-27 украјинског ратног ваздухопловства у близини насеља Великоалександровка у Дњепропетровској области. Током протеклог дана пресретнуто је 16 ракета HIMARS и шест ракета Ураган”, саопштило је министарство. Додаје се да је уништено 46 украјинских дронова у Харковској, Луганској, Доњецкој и Херсонској области”.

Када је реч о губитку ловца Су-27, исти је уследео после више извештаја о озбиљним губицима за украјински ескадрилски састав лаких ловаца МиГ-29 у октобру – са десетодневним интензивним ваздушним нападима од 13. до 23. октобра када су руске снаге обориле 17 авиона. Иако су обарања авиона МиГ-29 била уобичајена, извештаји о томе да су Су-27 учествовали у борбама у било ком својству били су малобројни, посебно након првих месеци 2022. године када су учествовали у више ваздушних борби са руским ловцима.

© Міністерство оборони України
Міністерство оборони України

Ипак треба знати, да је Су-27 развијен као много тежи и бољи пандан лаком ловцу МиГ-29 који је ушао у наоружање 1984. године, две године после уласка ловцан МиГ-29 у совјетско наоружање. Током совјетске ере користили су га само СССР и Кина због свог елитног статуса. Дакле, док је Украјина била у могућности да прими десетине МиГ-29 из читавог бившег Варшавског пакта, са бившим клијентима из доба хладног рата сада интегрисаним у НАТО и снажно подржавајући ратне напоре Кијева, Су-27, за разлику од тога, није био у наоружању бивших чланица Варшавског уговора, садашњих чланица НАТО.

© Міністерство оборони України
Міністерство оборони України

И док су се новопридошле чланице Алијансе, ради своје усклађености, решавале старе совјетске технике укључујући и ловце МиГ-29, исте су у својој комбинацији учиниле ловац Су-27 најтраженијом робом, које више нема.

О квалитети овог ловца писао је и Military Watch Magazine, наводећи следеће: “Иако овај ловац користи застарели радар Н001 Меч и застарелу авионику из осамдесетих година прошлог века, његова “свест о ситуацији” (могућност реалне процене о стању ситуације у борби) је и даље далеко супериорнија у односу на МиГ-29 и F-16 који ће бити испоручени од стране земаља чланица НАТО касније током године”.

Су-27 су се такође показали корисним као носачи за низ нових крстарећих ракета које је испоручио Запад, као што је британска Storm Shadow, која користи веома високу издржљивост авиона. С обзиром да је Су-27 у великој мери надмашио модерне руске ловачке класе у свим аспектима његових перформанси ваздух-ваздух, способност ударања руских копнених циљева помоћу таквих ракета омогућила је совјетским авионима да наставе да доприносе операцијама украјинског ратног ваздухопловства, истовремено минимизирајући ризик од ангажовања”.

© Міністерство оборони України
Міністерство оборони України

Осим тога треба нагласити да је, аутономност авиона је подржана и одговарајућом опремом која може, али то није неопходно, да користи информације земаљских, ваздушних или сателитских осматрачких објеката. Наиме, Су-27 се пред лет „нахрани“ информацијама, горивом и ракетама и дејствује потпуно самостално, без употребе било каквих комуникација (ако је то потребно).

Распадом Совјетског Савеза, на територији Украјине затекло се око 70 ловаца Су-27. У тренутку избијања рата у Украјини, иста је располагала са 34 ловца Су-27 у саставу 39. и 831. бригаде. Према документованим губицима авиона за 2022. годину, наводи се податак да је Украјина изгубила 13 авиона Су-27 услед разних узрока. Сад се према неким проценама у Украјини налази око двадесетак ових авиона.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *