Mnogi izvori danas govore o tome da Kina posvećuje veliku pažnju stvaranju svojih letelica sa vertikalnim poletanjem i sletanjem. Bilo je mnogo izjava, ponekad su bile u suprotnosti jedna s drugom, ali pošto nema vatre bez dima, a sami Kinezi znaju da čuvaju tajne više nego savršeno (verovatno najbolje od svih na svetu), postoji samo jedan zaključak koji se može izvesti: rad u pravcu razvoja aviona Jiān-18 u Kini napreduje.
Šta se zna o “Jiān-18”? Gotovo ništa. Izvori (uglavnom japanski) kažu da će prema projektu to biti letelica sposobna da leti supersoničnim brzinama i da ima borbeni radijus od oko 2.000 km. Naravno, dizajn će sadržati elemente stelta, radarska oprema zasnovana je na AESA radaru, generalno, ispada nešto, na nivou generacije 4+.Jedina slaba tačka nove letelice su motori. Ahilova peta cele kineske avijacije. Možete da navedete gomilu argumenata, ali nažalost, kineska vazduhoplovna industrija do sada nije u stanju da ponudi barem nešto manje-više slično AL-31F u smislu pouzdanosti. A kako će se ovaj problem rešiti – još niko ne kaže.
To je otprilike to, da. Odakle “Jiān-18”, ko zna? A ovo je, u stvari, isto leglo !!!
Da li će pre ili kasnije, Kina uspeti da podigne “Jiān-18” na nebo? Naravno da. Imaju sve za ovo, uključujući tehnologije koje će odgovarati, čak i ako su stare više od pola veka. F-35 je takođe dovoljno pozajmio od Jak-141 i bez ideja Projektnog biroa Jakovljeva nikada ne bi leteo.
Dakle, da, vidite novi “Jiān-18” u Pekingu na paradi 1. oktobra? Što da ne? Ovde postoji samo jedna prepreka – a to su motori za njega. Više je nego jasno, da će kineski inženjeri izaći na kraj i sa tim problemom. Ovde je pitanje kada. Čak i uzimajući u obzir stepen razvoja koji kineska odbrambena industrija demonstrira, ne pre 2030. godine.